یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۵۷
۰ نفر

گروه سیاسی: پایان مهلت بررسی شکایات نامزدهای رد صلاحیت شده در هیئت‌های نظارت، روز شنبه بود و براساس قانون انتخابات و اخباری که منتشر شد، هیئت‌های نظارت استان‌ها با هماهنگی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، یکشنبه 14 بهمن نتایج بررسی ‌این هیئت‌ها را به فرمانداری‌های حوزه‌های انتخابیه ابلاغ کردند تا به اطلاع نامزدها برسد.

اما وزارت کشور اعلام کرد که نتایج را در برخی شهرها از روز دوشنبه به اطلاع نامزدهای انتخابات مجلس هشتم می‌رساند.

رئیس ستاد مرکزی بازرسی انتخابات کشور بااعلام این خبر، البته تلویحاً دلیل این تاخیر یک روزه را ارسال دیرهنگام نتایج بررسی هیئت‌های نظارت به ستاد انتخابات کشور اعلام کرد.

محمدحسین موسی‌پور در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر‌ تصریح کرد: با وجود اینکه این نتایج نیازمند تفکیک و دسته‌بندی است، فرمانداری‌ها و ستاد انتخابات کشور نتایج بررسی هیئت‌های نظارت را دوشنبه به نامزدهای رد صلاحیت شده اعلام می‌کنند.

براساس قانون، داوطلبان از یکشنبه می‌بایست از نتیجه بررسی صلاحیت خود در هیأت‌های نظارت استان‌ها آگاه می‌شدند تا در صورت اعتراض احتمالی، شکایت خود را تا روز دوشنبه به هیئت مرکزی نظارت و شورای نگهبان اعلام کنند.

اما با وجود تأخیر یک روزه در اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های نظارت، علیرضا افشار رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور تاکید کرد: مهلت ارسال شکایت‌های احتمالی نامزدهای انتخابات مجلس هشتم  فقط تا پایان ساعت اداری روز سه شنبه است.

بر اساس قانون انتخابات، هیئت مرکزی نظارت و شورای نگهبان 20 روز فرصت خواهند داشت تا شکایات نامزدها را دریافت و بررسی کنند.

پس از 20 روز، شورای نگهبان نتایج را به وزارت کشور اعلام خواهد کرد و در این مرحله به استناد تبصره 3 بند 2 ماده واحده مصوبه سال 1378 مجمع تشخیص مصلحت نظام نامزدها 3 روز دیگر برای ارائه شکایت به شورای نگهبان مهلت خواهند داشت.

شورای نگهبان پس از دریافت شکایات 7 روز دیگر برای بررسی مجدد شکایت‌ها فرصت دارد و در نهایت چهاردهم اسفند و به استناد ماده 25 آیین نامه اجرایی قانون انتخابات، اسامی نامزدهایی که صلاحیت آنان احراز شده است اعلام قطعی می شود.

وزیر کشور نیز اظهار داشت: برگزاری بانشاط انتخابات نیازمند حضور نمایندگان همه سلیقه‌هاست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، مصطفی پورمحمدی با بیان این که تاکید ما بر حفظ حقوق همه افراد به‌ویژه داوطلبان نمایندگی است، افزود: دولت خواهان دقت و توجه بیشتر هیأت نظارت برای ممانعت از ضایع شدن حقوق افراد است.[جزئیات بیشتر]

کد خبر 43402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز