همشهری ‌آنلاین: رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان تهران از ارائه شکایت 64 نفر از داوطلبان ردصلاحیت‌شده انتخابات مجلس در تهران و 16 نفر از شهرستان‌های استان خبر داد

حجت‌الاسلام رازینی به ایسنا گفت که جمعه (5بهمن) در مجموع 80 نفر برای شکایت مراجعه کردند که 64 نفر از تهران و 16 نفر از شهرستان‌های استان تهران بودند و شکایت‌شان را نسبت به نتایج بررسی هیات‌های اجرایی در مورد رد صلاحیت و یا عدم احراز صلاحیت‌شان به هیات‌های نظارت ارائه کردند.

وی خاطرنشان کرد که در مجموع سه روز، بیش از 300 نفر برای اعلام شکایت مراجعه کرده‌اند.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات در استان تهران هم‌چنین روز پنج‌شنبه از ارائه 116 شکایت از تهران و 21 شکایت از شهرستان‌های استان تهران به هیات نظارت خبر داده بود.

رازینی اظهار کرده بود روز پنجشنبه 116 نفر از شهر تهران و 21 نفر از شهرستان‌های استان تهران برای ارائه شکایت از نتایج بررسی هیات‌های اجرایی در مورد رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیتشان به هیات نظارت مراجعه و شکایات خود را تسلیم کردند. به گفته وی 109 شکایت نیز در روز نخست فعالیت هیات‌های نظارت در استان تهران ارائه شده بود.

بر اساس این گزارش هیئت‌های نظارت از روز چهاشنبه با دریافت شکایت داوطلبان از نتایج بررسی صلاحیت هیات‌های اجرایی کار خود را آغاز و پس از اتمام مهلت قانونی اخذ شکایت، بررسی شکایات را شروع ‌کرده‌اند.

برای دریافت شکایات شهر تهران هیئت نظارت استان در فرمانداری و برای دریافت شکایات شهرستان‌های دیگر استان تهران، هیئت نظارت در استانداری مستقر شده است.

هیئت نظارت بر انتخابات از هشت صبح تا چهار بعد از ظهر با تفکیک این دو مکان، آماده‌ دریافت شکایات هستند و پس از اتمام مهلت قانونی که شنبه ششم بهمن ماه است، بررسی شکایت‌ها شروع می‌شود و 10 روز مهلت دارند تا در موعد مقرر نتیجه‌ بررسی‌ها را اعلام کنند.

در حال حاضر از مجموع 1403 نفر داوطلبان نمایندگی انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران، ری ، اسلام‌شهر و شمیرانات، 394 نفر توسط هیات‌های اجرایی رد صلاحیت شده‌اند یا صلاحیت‌شان احراز نشده است و 1001 نفر نیز تایید صلاحیت شده‌اند و 8 نفر نیز در این مرحله انصراف داده‌اند.

هیئت نظارت استان‌ها پس از چهار روز که دریافت‌کننده‌ شکایات خواهند بود از 7 تا 13 بهمن ماه به مدت یک هفته برای بررسی صلاحیت کسانی که شکایتی را به آنها تسلیم کرده‌اند و سایر داوطلبان مهلت دارند.

پس از رسیدگی در هیئت‌های نظارت استان‌ها با هماهنگی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، اعلام به فرمانداری و ابلاغ مجدد توسط فرمانداران به داوطلبان صورت می‌گیرد که پس از آن به مدت 20 روز از 14 بهمن تا سوم اسفند ماه شورای نگهبان تصمیمات هیئت مرکزی را بررسی می‌کند. افرادی که صلاحیت‌شان در هیئت اجرایی، تایید ولی با نظر هیئت استان و مرکزی ردصلاحیت شده باشند، می‌توانند درخواست بررسی را از شورا در این تاریخ داشته باشند.

ممکن است صلاحیت افرادی در شورای نگهبان رد شود که این افراد از چهارم تا ششم اسفند ماه به مدت سه روز می‌توانند درخواست بررسی مجدد از شورای نگهبان داشته باشند.

کد خبر 42604

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز