گروه سیاسی: در حالی که فرصت ۱۰ روزه هیئت‌های اجرایی برای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه اول بهمن به پایان می‌رسد، دبیر ستاد استعلامات انتخابات کشور اعلام کرد که در بررسی سوابق حدود ۷ هزار داوطلب مشخص شد، نزدیک به 400 نفر آنها دارای سابقه کیفری هستند.

داوطلبانی که در این مرحله صلاحیت‌شان تأیید نشود، ۴ روز فرصت دارند که شکایات خود را به هیئت‌های نظارت، تقدیم کنند.

حسین ذبحی، دبیر ستاد استعلامات به فارس گفته است به دلیل  پایان نیافتن استعلامات هنوز آمار دقیق وکاملی در این باره وجود ندارد.

تبلیغات منفی

از سوی دیگر ایرنا گزارش داد که همزمان با بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس در هیات‌های اجرایی، موجی از تبلیغات منفی درباره احتمال محروم شدن عده‌ای از داوطلبان نمایندگی مجلس از حضور در رقابت‌های انتخاباتی توسط عده‌ای از فعالان سیاسی ایجاد شده است.

در پی انتشار این ادعاهای واهی، تعدادی از افراد همسو با یک طیف سیاسی خاص، حتی کسانی که سابقه تخلف انتخاباتی دارند، اتهام زنی علیه سلامت انتخابات را تشدید کرده‌اند.

فهرست واحد اصولگرایان

البته درحالی که در برخی مناطق، سخن از انصراف نامزدهای انتخابات می‌رود و مثلا سیدصولت مرتضوی، استاندار خراسان جنوبی از انصراف سه نفر از ثبت نام‌کنندگان برای نمایندگی هشتمین دوره مجلس در این استان خبر داده است، پایگاه‌های خبری مشغول گمانه‌زنی درباره ترکیب فهرست‌های انتخاباتی هستند.

عصر ایران در گزارشی تأکید کرده است که چهره‌ها و جریان‌های اصولگرا برای رسیدن به فهرست واحد و تعیین سهم هر کدام از آنها در فهرست نهایی در حال توافق  نهایی هستند.

در این فهرست، هر کدام از طرف‌ها، به سهمیه‌هایی که می‌خواسته‌اند کم و بیش رسیده‌اند هر چند که مذاکرات و چانه زنی‌ها همچنان ادامه دارد. از اردوگاه دوم‌خردادی‌ها هم خبر می‌رسد انتشار حداقل ۲ فهرست انتخاباتی قطعی شده باشد.

کد خبر 42114

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز