همشهری آنلاین: ریس ستاد انتخابات کشور در هفتمین روز ثبت‌نام از داوطلبان نمایندگی هشتمین دوره‌ انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام کرد تا این روز 4140 نفر ثبت نام کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، علیرضا افشار که در فرمانداری تهران حضور یافته بود، با تشکر از اعضای اجرایی انتخابات گفت: علی‌رغم سرما و بارش برف سنگین در روزهای گذشته، کارها به خوبی پیش رفته است و حضور مطلوبی داشته‌ایم و این نشان می‌دهد ظرفیت ملی ما تا چه حد بالاست.

وی در پاسخ سوالی درباره امکان تمدید زمان ثبت‌نام‌ها تاکید کرد: تمدید به هیچ وجه مجاز نیست. قانون این اجازه را نمی‌دهد و دلیلی هم برای این تمدید وجود ندارد. در طول ایام تعطیلات ستادهای انتخابات باز بوده است و همه می‌توانستند ثبت نام کنند و تسهیلات برای ثبت نام آنها وجود داشته است.

رئیس ستاد انتخابات کشور در عین حال  تغییر مدرک تحصیلی لازم برای ثبت نام کاندیداها از فوق دیپلم به کارشناسی ارشد را در کاهش ثبت نام کنندگان موثر دانست.

وی در پاسخ به سوالی درباره مشکل برای ثبت نام در روزهای اول گفت: این اولین مرحله‌ برگزاری انتخابات به صورت رایانه‌ای بود. ما سایت دیگری هم اضافه کردیم. در عین حال هم گفته شد کسانی که با مشکل مواجه می‌شوند امکان ثبت نام دستی هم وجود دارد.

افشار افزود: تاکنون 4 هزار و 140 نفر در انتخابات مجلس ثبت نام کرده‌اند. از این تعداد 252 نفر زن و 3 هزار و 888 نفر مرد بوده‌اند. در تهران نیز 709 نفر ثبت نام قطعی کرده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کسانی که کپی مدارک‌شان برابر اصل نشده است، می‌توانند مدارک‌شان را ارائه دهند و پس از پایان زمان، کپی‌شان را برابر اصل کنند؟ گفت: ما به هیچ عنوان کسی که تا امشب (جمعه 14 اسفند)  ساعت 24 مدارکش را ارایه ندهد، ثبت نام نمی‌کنیم. کسانی که ثبت نام می‌کنند و فقط تاییدیه یا برابر اصل ندارند، می‌توانند نام‌نویسی کنند اما باید حتما آن را پس از این زمان به هیات‌های اجرایی یا نظارت ارائه دهند. این همواره متداول بوده است.

یکی از خبرنگاران از علت ثبت نام برخی از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی پرسید و گفت: آیا حضور در فرمانداری و وزارت کشور بر اساس قانون لازم نیست؟

افشار گفت: توجه داشته باشید که در فصل بودجه قرار داریم. ثبت نام در مجلس به آن صورت تلقی نمی‌شد. آن افراد که در آن‌جا حضور پیدا کرده بودند برای ثبت نام اینترنتی کمک و راهنما بودند. البته در فصل بودجه نمایندگان نمی‌توانستند به حوزه‌های انتخابیه‌شان بروند؛ چراکه مجلس از اکثریت می‌افتاد. این کمکی به نمایندگان مجلس بود. وزارت کشور ساختمان نیست، سازمان است. این سازمان محل پذیرش دریافت مدارک یا ثبت نام نمایندگی است. در دوره‌های قبل هم این روند وجود داشته است.

وی با بیان این‌که  روند ثبت نام‌ها را مثبت ارزیابی می‌کنم، گفت: بازدیدی که از فرمانداری تهران داشتم نشان می‌دهد که آنها با تجربه‌ طولانی که داشته‌اند و همت بالای‌شان ـ که در این دوره به خرج داده‌اند ـ کارهای بسیار خوبی شده است. به‌خصوص از جهت آرشیو مدارک، اسناد و سرعت عمل در بررسی‌ها بسیار خوب عمل شده است. امیدوارم نحوه کاری که در فرمانداری تهران انجام شده است به سرعت به سایر شهرستان‌ها منعکس کنیم که آنها هم همین رویه را انجام دهند.

خبرنگاری پرسید: آیا با توجه به شمارش رایانه‌ای، امکان اعلام 24 ساعته‌ نتایج وجود دارد؟ رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: قطعا اگر شمارش رایانه‌ای آن‌طور که شورای نگهبان در تهران نیز با آن موافقت کرده است صورت بگیرد ـ که تا الان نیز آموزش‌ها و تجهزات طبق برنامه دنبال کرده‌ایم ـ حداکثر تا 24 ساعت امیدواریم بتوانیم نتایج را دنبال کنیم و شمارش آرای تهران دشوار است. سایر جاها این حد از دشواری را ندارد. نرم‌افزار تقدیم شورای نگهبان و اصل آن تایید شده است. حواشی و جزئیاتی دارد که آن‌ها نیز در حال بررسی است.

افشار ادامه داد: پس از ثبت نام منتظر بررسی هیات‌های اجرایی خواهیم بود. ان‌شاءالله لیست نهایی شورای نگهبان نتایج صلاحیت‌ها را اعلام خواهد کرد.

خبرنگاری پرسید: آیا شمارش آرا در سایت‌های وزارت کشور خواهد بود یا در محل صندوق‌ها شمارش می‌شود؟

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: شمارش آرا در همان شعبه‌ها انجام می‌شود و تا نهایی نشده است کار شعبه تمام نخواهد شد. شمارش آرا به وسیله رایانه در خود شعبه نهایی می‌شود و بعد تجمیع آرا هم به صورت رایانه خواهد بود.

وی از تعداد افرادی که از اقلیت‌های مذهبی ثبت نام کرده‌اند خبر داد و گفت: تا کنون با توجه به این‌که پنج نماینده از اقلیت‌ها در مجلس شورای اسلامی حضور دارند، دو نفر از آشوریان کلدانی، سه نفر از سوی زرتشتیان، دو نفر از سوی کلیمیان، دو نفر از سوی ارامنه شمال و در مورد ارامنه جنوب هم هنوز آمار قطعی شده نداریم. در مجموع تا کنون 9 نفر ثبت نام کرده‌اند.

افشار گفت: 11 نفر از ایرانیان مقیم خارج از کشور از کشورهای عربستان، روسیه، سوریه، فرانسه، دانمارک، آلمان، سوئد، فنلاند، فیلیپین، نروژ و ترکیه ثبت نام کرده‌اند.

کد خبر 41430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز