جمعه ۲۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

گروه سیاسی: با وجود اینکه نشست مطبوعاتی سخنگوی شورای نگهبان روزهای شنبه هر هفته برگزار می‌شد اما عباسعلی کدخدایی ترجیح داد درخلال بر گزاری انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی و برخلاف روال معمول در روز جمعه نشست خبری خود را برگزار کند.

کدخدایی در دو نوبت در جمع خبرنگاران حضور یافت و به سؤالات آنان پاسخ گفت. وی در نشست صبح دیروز خود گفت: براساس توافق انجام شده بین شورای نگهبان و وزارت کشور، انتخابات مجلس هشتم به‌صورت دستی و یارانه‌ای تواما برگزار می‌شود اما شمارش دستی ملاک خواهد بود و ما این مورد را به دفاتر نظارت خود در استان‌ها هم اعلام کرده‌ایم.

کدخدایی تاکید کرد: سعی می‌کنیم ناهماهنگی‌هایی که در برخی انتخابات بین وزارت کشور و شورای نگهبان در اعلام نتایج وجود داشت،  در این دوره به وجود نیاید.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: اعلام نتایج رسماً و طبق قانون بر عهده وزارت کشور است و شورای نگهبان با وجود اینکه آمار دقیق انتخابات را زودتر به دست می‌آورد اما هیچ گاه به اعلام نتایج انتخابات پیش از وزارت کشور وارد نشده مگر اینکه آماری که از سوی وزارت کشور اعلام می‌شود، دچار نقص باشد.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در ادامه نشست خود که مهر آن را منتشر کرد، اظهار داشت: متأسفانه در برخی حوزه‌ها گزارش‌هایی دریافت کرده‌ایم که برخی نمایندگان داوطلبان با کارت‌های منسوب به برخی گروه‌ها وارد شعبه اخذ رای شده‌اند.

بنابراین چون طبق قانون فقط نمایندگان داوطلبانی که کارت حضور در شعبه اخذ رای را از سوی دفاتر نظارتی شورای نگهبان دریافت کرده‌اند، قادر به حضور در این شعب هستند و ما آنها را به رسمیت می‌شناسیم نه نمایندگان احزاب را.

سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات درباره آمار ناظران انتخاباتی و نمایندگان نامزدها در هر شعبه اخذ رای گفت: ما در هر حوزه بین 3 تا 7 ناظر  داریم اما آمار نمایندگان داوطلبان متفاوت است چون برخی داوطلبان نماینده‌ای را به ما معرفی نکرده‌اند.

کدخدایی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا انتخابات مجلس هشتم و میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در حوزه‌های انتخابیه خارج از کشور نیز برگزار می‌شود یا خیر؟ گفت: انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی به‌دلیل اینکه حوزه‌های متفاوتی دارند قابل برگزاری در حوزه‌های خارج از کشور نیست.

وی در ادامه درباره میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات گفت: شورای نگهبان در انجام نظر سنجی برای به دست آوردن میزان مشارکت مردم در انتخابات مسئولیتی ندارد اما به‌طور کلی نظر سنجی‌هایی که در برخی سازمان‌های دیگر انجام شده، این بوده که در این دوره از انتخابات بین 64 تا 68 درصد مردم پای صندوق‌ها حاضر می‌شوند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی شورای نگهبان درباره نحوه نظارت شورای نگهبان در انتخابات  گفت: در انتخابات امسال به‌دلیل وجود برخی ابهامات در برخی حوزه‌های انتخابیه،  ما اقدام به اعزام تیم‌های بازرسی ویژه کرده‌ایم که این تیم‌ها از روز چهارشنبه در حوزه‌های مورد نظر مستقر شده‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا گزارش‌های  مردمی از تخلفات احتمالی در جریان انتخابات، ملاک تصمیم شورای نگهبان در صحت یا عدم‌صحت انتخابات در حوزه‌های انتخابیه قرار می‌گیرد یا خیر؟ گفت: ما در دریافت گزارش از مردم، داوطلبان و نهادها منعی نداریم و هرگونه گزارشی که صحت داشته باشد، در شورای نگهبان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کد خبر 46462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز