تبلیغات انتخاباتی داوطلبان نمایندگی هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت صفر امروز پنجشنبه شانزدهم اسفند آغاز شد و تا بیست و سوم اسفند ادامه می‌یابد.

صبح امروز شهروندان تهرانی روز متفاوتی را آغاز نکردند، البته جنبش روزهای پایانی سال رو به اوج می‌رود ولی اولین روز تبلیغات رسمی انتخابات مجلس هشتم هنوز در ساعت صفر باقی مانده است.
تبلیغات نامزدهای انتخابات در اجرای ماده ‌56 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین ماده ‌40 آیین نامه اجرایی قانون، فعالیت تبلیغات انتخاباتی داوطلبان نمایندگی هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.
براساس اصلاحیه جدید‌ قانون انتخابات مجلس، نصب و الصاق هرگونه مواد تبلیغی ممنوع است و همچنین چاپ عکس جز در قالب زندگینامه و بروشور در قطع 15 × 10 ممنوع است.
داوطلبین می‌توانند تا ساعت 24 روز 22 اسفند تبلیغات خود را در ابعاد 15×20 در قالب بروشور، تراکت، زندگی‌نامه، چاپ و پخش نمایند.
همچنین الصاق عکس روی وسائط نقلیه و همچنین چاپ عکس و تبلیغات در جراید و روزنامه‌ها ممنوع است.
احزاب و گروه‌ها می‌توانند به جهت حضور حداکثری مردم در روز انتخابات با نصب پلاکاردها و بنر در سطح شهرها بدون درج اسامی و چاپ عکس تبلیغات کنند.

ستادمشترک نیروی انتظامی و شهرداری
اظهارات روز گذشته محمدحسین موسی پور رئیس ستاد مرکزی بازرسی انتخابات در همایش آموزشی توجیهی بازرسان انتخابات شهرستان تهران هشداری اجرایی به تخلفات احتمالی انتخاباتی بود، وی نصب شعارهای انتخاباتی احزاب حتی بدون اسم نامزدها که چند روزی است در مناطق مختلف شهری انجام شده را غیرقانونی خواند و هشدار داد: در ساعات آینده ستادهایی که در قانون پیش‌بینی شده با کمک عوامل نیروی انتظامی و شهرداری‌ها برای امحای این آثار اقدام خواهند کرد.

پرونده تبلیغاتی
«تشکیل پرونده رقابت تبلیغاتی برای هر یک از نامزدهای انتخابات مجلس هشتم» خبر دیگری بود که هنوز ابعاد آن مشخص نشده است ولی به گفته موسی پور« در پرونده رقابت تبلیغاتی نامزدها هر فعالیت تبلیغاتی چه مجاز و چه غیرمجاز درج خواهد شد. فعالیت تبلیغاتی نامزد اگر غیرمجاز باشد اما صراحت قانونی بر منع آن وجود نداشته باشد، ستاد بازرسی تذکر کتبی می‌دهد، اگر تخلف تبلیغاتی نامزد با وجود صراحت قانونی انجام شود، پرونده وی باید سریع به ستاد بازرسی انتخابات ارسال شود و سپس نسخه‌ای به هیات‌های نظارت ارسال خواهد شد.»
ستاد انتخابات کشور از نامزدهای انتخاباتی خواسته است، تبلیغات خود را در چارچوب قانون انتخابات و با رعایت دستورالعمل تبلیغات انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی انجام دهند در این راستا صبح امروز رئیس ستاد مرکزی بازرسی انتخابات در اولین روز تبلیغات گفت: داوطلبان نمایندگی مجلس باید نام و نشانی مسئول ستاد تبلیغات انتخاباتی خود را به فرمانداریهای حوزه انتخابیه و بخشداریها اعلام کنند. محمد حسین موسی پور افزود: ‌ستادهای تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی مجلس در مراکز بخش‌ها، شهرها و شهرستان‌ها تشکیل می‌شود و در شهرهای بزرگ در هر منطقه شهرداری یک محل به‌عنوان ستاد تبلیغاتی می‌تواند دایر شود. در حالی که در روزهای آتی باید منتظر شهری شلوغ شده از پلاکاردها و پرده‌های تبلیغاتی باشیم رئیس ستاد مرکزی بازرسی انتخابات یادآوری کرد: براساس قانون، نصب بنر و پارچه در سردر ستادهای نامزدها در حد معمول و متعارف مجاز است.
با انتشار اطلاعیه شماره 12 ستاد انتخابات کشور رسما پرونده مرحله بررسی صلاحیت‌ها بسته شد و معلوم شد که « 1052 نفر انصراف داده‌اند». وزارت کشور با دریافت نتایج آخرین مرحله بررسی صلاحیت‌های داوطلبان نمایندگی هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی از شورای نگهبان که براساس آن تایید صلاحیت 4476 نفر از داوطلبان مشخص شد، پرونده مرحله بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات مجلس هشتم را بسته اعلام کرد تا رقبای تصاحب کرسی‌های سبز مشخص شوند.
تا زمان صدور اطلاعیه شماره 12 ستاد انتخابات کشور 1052 نفر انصراف داده و یا از شکایت خودداری نموده‌اند و 141 نفر از داوطلبان نمایندگی مجلس هشتم نیز تقاضای جابه‌جایی حوزه انتخابیه داشته‌اند.
ستاد انتخابات کشور همچنین در این اطلاعیه که در آستانه دو روز تعطیل جمعه و شنبه 17و18اسفند ماه منتشر شده است یادآوری کرده است که« اولا؛ واجد شرایط نبودن و رد صلاحیت بعضی از افراد برای مسئولیت خطیر نمایندگی مجلس به معنی عدم‌صلاحیت آنها در مشاغل و موقعیت‌های دیگر نیست و حفظ آبروی افراد بر همگان واجب است. ثانیا؛ در بررسی صلاحیت‌ها حداقل شرایط در نظر گرفته شده است و لازم است مردم در راستای انجام وظیفه کسانی را که دارای بالاترین شایستگی‌های اعتقادی، رفتاری و تخصصی هستند از میان نامزدهای انتخابات شناسایی و به آنها رای دهند.»

کد خبر 45902

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز