وزیر نفت با حضور در جلسه علنی مجلس گفت: هم اکنون در بهره برداری از میادین مشترک نفت و گاز نسبت به شرکا عقب ماندگی بسیار فاحشی داریم به طوری که برداشت بسیار کمی از آنها می‌کنیم.

وزیر نفت

به گزارش همشهری آنلاین، رستم قاسمی وزیر نفت صبح امروز یکشنبه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح‌های توسعه‌ای نفت و گاز در کشور اظهار داشت:‌ در حال حاضر کشور ما با 600 میلیارد بشکه نفت درجا که 155 میلیارد آن قابل برداشت است و 34 تریلیون متر مکعب گاز بزرگترین دارنده ذخایر هیدروکربوری جهان است.

وزیر نفت در خصوص اولویت این وزارتخانه در موضوع اکتشاف میادین نفت و گاز گفت: در حال حاضر 337 مخزن نفتی و گازی در کشور کشف شده است و هم اکنون 197 میدان نفت و گاز در کشور فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون در بهره برداری از میادین مشترک نفت و گاز نسبت به شرکا عقب ماندگی بسیار فاحشی داریم به طوری که برداشت بسیار کمی از آنها می‌کنیم، گفت:‌ در حال حاضر دارای 26 میدان مشترک نفت و گاز هستیم که 15 عدد آن دریایی و 11 عدد در خشکی هستند و براساس برنامه ریزی‌های انجام شده تا پایان سالجاری تمامی میدان‌های مشترک تعیین تکلیف شده و عملیات اجرایی آنها آغاز خواهد شد.

قاسمی اضافه کرد: از ابتدای امسال نیز قرارداد 12 میدان مشترک که شامل 6 میدان دریایی و 6 میدان خشکی بوده بسته و عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.

وی با اشاره به این که هم اکنون در پارس جنوبی که یکی از میادین بزرگ کشور است هم در بحث گاز و هم در بحث نفت پروژه‌هایی آغاز شده به طوری که هم اکنون در حال حفاری لایه نفتی این منطقه هستیم، گفت: با تصمیم دولت در حال اجرای پروژه در همه فازهای پارس جنوبی هستیم و امیدواریم تا پایان سال آینده 8 فاز آن به بهره برداری برسد تا 250 میلیون متر مکعب گاز به ظرفیت گازی کشور افزوده شود.

این عضو کابینه دولت دهم با ابراز امیدواری از اتمام همه پروژه‌های پارس جنوبی تا پایان سال 93، از نمایندگان مجلس درخواست مساعدت جدی کرد.

خلاصه صحبت‎های وزیر نفت به نقل از مهر از این قرار است:

  • تا پایان برنامه پنجم توسعه ظرفیت استخراج نفت به 5.6 میلیون بشکه در روز و ظرفیت استحصال گاز نیز به یک میلیارد و 480 میلیون متر مکعب خواهد رسید.
  • ‌در حال حاضر برداشت فعلی کشور 25 درصد از میادین مشترک است که از میانگین جهانی بسیار پایین‌تر است.
  • با توجه به برنامه اگر یک درصد به ظرفیت برداشت اضافه شود معادل با تولید 6 میلیارد بشکه نفت و یا به عبارتی تولید 5 سال کشور خواهد بود. بنابراین یکی از برنامه‌های مهم وزارت نفت توجه به این موضوع است.
  • روزانه 12 میلیون متر مکعب گاز به میدان‌های نفتی و 500 هزار بشکه آب به میدان‌های دریایی کشور تزریق می‌شود و تا پایان برنامه با استفاده از روش‌های نوینی که در دنیا متداول است این میزان به دو برابر افزایش خواهد یافت.
  • مصرف گاز در کشور ما بیشتر از چین و 2.5 برابر ترکیه است.
  • به طور متوسط 87 درصد خانوارها، 99 درصد شهرها و 57 درصد روستاها در کشور دارای گاز هستند و به 12 هزار و 780 روستاها گاز رسانی شده است به طوری که طی 3 سال گذشته گازرسانی به روستاها 100 درصد افزایش یافته است.
  • حجم بدهی‌های شرکت ملی گاز به بانکها 9 هزار میلیارد تومان شده است.
  • ظرفیت موجود پالایشی پالایشگاههای کشور در حدود 1.7 میلیون بشکه نفت خام فرآوری شده است که تا پایان برنامه این روند به 2.5 میلیون بشکه نفت خام فرآوری شده خواهد رسید.
  • با توجه به اینکه هم اکنون 13 شرکت بخش خصوصی در زمینه تبدیل نفت خام به محصولات دیگر فعال هستند، پیش‌بینی می‌شود تا پایان برنامه پنجم ایران به عنوان صادر کننده 165 میلیون لیتر فرآورده نفتی به شمار آید.
  • براساس مصوبه جلسه قبل اوپک مقرر شده بود که همه کشورهای عضو تنها 30 میلیون بشکه نفت تولید کنند در حالی که متاسفانه این سقف را رعایت نکردند و 33 میلیون بشکه نفت در بازار تولید شد.
  • هم اکنون خط هفتم گازرسانی در حال اجرا است که امیدواریم تا پایان سال 92 به اکثر نقاط کشور گازرسانی انجام شود.
  • در زمینه برداشت از میادین مشترک با کشور ترکمنستان وضعیت نسبتاً خوبی داریم و عملیات اکتشاف هم اکنون در این منطقه در حال انجام است.

 

 

کد خبر 175000

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز