گروه اقتصادی: مازاد گاز موجود در کشور که همواره پس از پایان فصل سرد‌ سال ایجاد می‌شود یا باید صادر یا در چاه‌های نفت برای افزایش تولید نفت خام تزریق و یا در مخازن مخصوص ذخیره شود.

اما در حال حاضر و با وجود افزایش واردات گاز در کشور هیچ‌یک از برنامه‌های از پیش طراحی شده برای استفاده از مازاد گاز در فصل‌های غیرسرد سال فراهم نشده است. در این زمینه یک مقام مسئول با انتقاد از به بهره برداری نرسیدن طرح‌های ذخیره‌سازی‌ گاز، آن را یک چالش مهم برای صنعت گاز کشور دانست.

به گزارش مهر، جواد اوجی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت گاز از افزایش ظرفیت تولید گاز ایران به 620 میلیون متر مکعب در روز خبر داد و گفت: هم‌اکنون وجود مخازن ذخیره‌سازی‌ گاز یکی از چالش‌های پیش‌روی کشور است.

این مقام مسئول با اشاره به جایگاه ایران به‌عنوان دومین دارنده ذخایر گاز دنیا پس از روسیه و چهارمین تولید‌کننده گاز پس از کشورهای روسیه، کانادا و آمریکا اظهار داشت: یکی از چالش‌های پیش روی کشور بحث ذخیره‌سازی‌ گاز است که باید در پایان برنامه پنجم بتوانیم روزانه یکصد میلیون متر مکعب گاز را در مخازن ذخیره‌سازی‌ کنیم.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز، پیش‌بینی می‌شود تا اردیبهشت ماه سال آینده نخستین طرح ذخیره‌سازی‌ گاز در مخزن سراجه قم در مدار بهره‌برداری قرار بگیرد.

کد خبر 99365

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز