همشهری‌آنلاین: قرارداد 10 میلیارد دلاری هفدهمین مخزن بزرگ گازطبیعی جهان در کیش، میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های پتروپارس، سازه و جهان پارس به مدیریت بانک ملت با حضور وزیر نفت امضا شد

به گزارش واحد مرکزی خبر، وزارت نفت اعلام کرد : 40 درصد سرمایه گذاری این میدان گازی را که معادل 6 فاز پارس جنوبی ظرفیت تولید دارد بانک ملت برعهده گرفته است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، طرح توسعه میدان گازی کیش با سرمایه گذاری 10 هزار میلیارد تومانی و با هدف تولید روزانه 85 میلیون مترمکعب گاز و 30 هزار بشکه میعانات گازی اجرا می‌شود.

این قرارداد میان سیف الله جشن سازمدیرعامل شرکت ملی نفت ایران،‌ غلامرضا منوچهری مدیرعامل شرکت پتروپارس و علی دیواندری مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره بانک ملت به عنوان تامین کننده اصلی منابع مالی این طرح امضا شد.

این میدان را در سال 84 به طور کامل، مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران کشف کرده و نخستین بار است که مسئولیت یک طرح عظیم در این اندازه، به یک کنسرسیوم ایرانی واگذار می‌شود.

وزارت نفت حجم گازطبیعی درجای میدان مستقل گازی کیش را که در آبهای جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، 66 تریلیون فوت مکعب اعلام کرد و افزود: با در نظر گرفتن 75 درصد برای بازیافت این میدان، پیش‌بینی می‌شود حجم گاز قابل استحصال آن 50 تریلیون فوت مکعب باشد.

خبر دیگر اینکه مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از کشف دو میدان جدید نفت و گاز در کشور خبر داد و گفت: این میدان‌های گازی در منطقه هالگان استان فارس و سومار در استان کرمانشاه واقع اند.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه میدان نفتی سومار در شرق میدان نفت شهر و شمال غربی میدان گازی تنگه بیجار در استان کرمانشاه واقع است گفت: میدان جدید سومار از ذخیره 475 میلیون بشکه ذخیره نفت خام برخوردار است که حدود 70 میلیون بشکه آن قابل استحصال است.

جشن ساز همچنین از کشف میدان گازی هالگان در 73 کیلومتری شمال عسلویه خبر داد و افزود: این میدان گازی از ظرفیت تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز در مدت 20 سال برخوردار است.

کد خبر 101121

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز