چهارشنبه ۹ دی ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون وزیر نفت از تعریف 362 پروژه در بخش‌های مختلف صنعت نفت به عنوان طرح‌های اولویت دار با انجام سرمایه گذاری دو هزار و 435 میلیارد ریالی خبر داد و گفت: توسعه میادین مشترک نفت و گاز از اولویت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از گذشت 50 روز (18 آبان 1388) از انتشار گزارش خبرگزاری مهر مبنی بر  کارشناسی مجدد طرح‌های جدید صنعت نفت سرپرست برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با تایید این گزارش جزئیات بیشتر طرح‌های اولویت دار صنعت نفت را تشریح کرد.

ابراهیم راد افزون در گفتگو با مهر با اشاره به دستور وزیر نفت مبنی بر تعریف اولویت بندی‌های جدید برای اجرای طرح‌های مختلف صنعت نفت در بخش‌های بالادستی و پایین دستی صنایع نفت، گاز، پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، گفت: اولویت دار بودن طرح‌های مختلف صنعت نفت بر اساس 7 شاخصه اصلی مشخص شده است.

وی با تاکید بر اینکه قرارگرفتن پروژه‌ها در یک زنجیره تولید از نظر خوراک و تولید محصول یکی از معیارهای تعریف این اولویت بندی است، تصریح کرد: داشتن زنجیره مستقیم در مسیر تولید، بالا بودن میزان پیشرفت فیزیکی و مالی طرح‌ها، بالا بودن میزان توجیه فنی و اقتصادی پروژه‌ها برای تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر، توسعه میادین و طرح‌های مشترک نفت و گاز با کشورهای همسایه، اهمیت استراتژیکی و برآورده کردن نیازها و انتظارات جامعه از دیگر معیارهای تعیین اولویت‌های طرح‌های مختلف صنعت نفت است.

اولویت ویژه برای توسعه میادین مشترک نفت و گاز

سرپرست برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با اشاره به اینکه پس از بررسی‌های به عمل آمده در سطح شرکت ملی نفت ایران تعداد 130 طرح اولویت دار شناخته شد، بیان کرد: برای اجرا و تکمیل این طرحها در مجموع به حدود یکهزار و 156 میلیارد ریال منابع مالی نیاز است.

به گفته این مقام مسئول در بین طرح‌های اولویت دار شرکت ملی نفت ایران 8 طرح در بخش نگهداشت تولید نفت و گاز، 8 طرح مستقل، 20 طرح وابسته به سایر طرح‌ها و 24 طرح وابسته به دو تا چند طرح زنجیره تولید قرار دارد.

به گزارش مهر، اکتشاف میدان‌های جدید نفت و گاز، اجرای طرح توسعه فازهای 15، 16، 17، 18، 12 میدان پارس جنوبی، توسعه میادین هنگام، رسالت، فروزان، آذر، چنگوله، دارخوین، کیش، طرح‌های جمع آوری گازهای همراه و تزریق گاز، واحد شیرین سازی فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی برخی از طرحهای اولویت دار شرکت ملی نفت است.

اجرای 25 طرح اولویت دار در شرکت ملی گاز

راد افزون در ادامه با اشاره به اینکه در سطح شرکت ملی گاز ایران تعداد 25 طرح اولویت دار تعریف شده است، تبیین کرد: برای اجرای این طرحها به حدود 240 هزار میلیارد ریال منابع سرمایه ای و مالی نیاز است.

معاون برنامه ریزی وزیر نفت با اشاره به اینکه از بین طرح‌های اولویت دار شرکت گاز تعداد 18 طرح در بخش‌های ساخت پالایشگاه‌های جدید گاز، توسعه ظرفیت پالایشی و خطوط انتقال سراسری گاز به ارزش تقریبی 26 هزار میلیارد ریال در اولویت قرار دارند، بیان کرد: همچنین در این بخش 7 طرح در قالب سفرهای استانی هیات دولت دارای اولویت هستند.

به گزارش مهر، طرح توسعه فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام، طرح استحصال اتان پالایشگاه پارسیان، توسعه پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد، اجرای خطوط لوله ششم و پنجم سراسری گاز برخی از طرح‌های اولویت دار در این بخش هستند.

اجرای 144 طرح در بخش پالایش و پخش فرآورده های نفتی

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه در بخش پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز تعداد 144 طرح با بودجه سرمایه‌ای 568 هزار میلیارد ریال دارای اولویت توسعه هستند، گفت: همچنین با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 سهم شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در تامین منابع مالی این تعداد طرح حدود 294 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

به گفته راد افزون ساخت پالایشگاه مایعات گازی ستاره خلیج فارس، توسعه اسکله‌های صادراتی بندر عباس، خط لوله انتقال بندرعباس – رفسنجان، ساخت پالایشگاه نفت سنگین هرمز، طرح‌های بنزین سازی و بهینه سازی پالایشگاه‌های موجود همچون واحد کت کراکر پالایشگاه نفت آبادان، تهران و اصفهان برخی از این طرح‌های اولویت دار هستند.

وی بهینه سازی و افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های نفت با استفاده از تکنولوژی و افزایش بهره وری پالایشگاه‌های موجود و ساخت پالایشگاه‌های جدید مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا را برای افزایش تولید فرآورده‌های نفتی را از مهمترین برنامه‌های قابل اجرا در سطح شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی عنوان کرد.

63 طرح سهم پتروشیمی از طرح‌های اولویت دار صنعت نفت

به گزارش مهر، این مقام مسئول در پایان با تاکید بر اینکه در بخش صنعت پتروشیمی تعداد 63 طرح با برآورد سرمایه‌ای 471 هزار میلیارد ریال اولویت دار شناخته شدند، اظهار داشت: با توجه به رعایت اصل 44 قانون اساسی سهم شرکت ملی صنایع پتروشیمی در تامین منابع مالی این طرح‌ها حدود 250 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

در همین حال خبرگزاری مهر پیشتر با انتشار گزارشی اعلام کرده بود: به دنبال درخواست رئیس جمهور، مسعود میرکاظمی وزیر نفت در بخشنامه ای به 4 شرکت مادر تخصصی وزارت نفت خواستار بررسی مجدد و ارزیابی کارشناسی شده بیشتر اجرای طرح‌های جدید صنعت نفت پیش از برگزاری مناقصات آنها شده است.

کد خبر 98385

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز