شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در حاشیه نشست مشترک ایران و عراق درخصوص راهکارهای مقابله با پدیده گرد و غبار کشور گفت:

متأسفانه با گذشت حدود یک سال از مصوبه هیأت دولت هنوز وزارت نفت نسبت به اختصاص مالچ رایگان جهت تثبیت شن و گرد و غبار در کشور اقدام نکرده است. به گزارش ایسنا، حسن اصیلیان افزود: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد 80 درصد پدیده گرد و غبار منشأ خارجی دارد و لذا اغلب اقدامات روی بخش‌های خارجی و برون‌مرزی متمرکز شده است.

وی گفت: 150 میلیارد ریال برای تجهیز استان‌های غربی و جنوبی کشور به تجهیزات و ایستگاه‌های سنجش و پیش‌بینی پدیده گرد و غبار اختصاص یافته است.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست درخصوص مالچ پاشی یادآورشد: وزارت نفت ملزم شده است نسبت به ارائه مالچ رایگان به وزارت جهاد کشاورزی اقدام کند که متأسفانه با گذشت حدود یک سال از این مصوبه هنوز این امر انجام نشده و سازمان حفاظت محیط‌زیست در این خصوص مکاتباتی را داشته و درخواست کرده جلسه کمیته بحران هرچه سریع‌تر با ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه جلسات خوبی توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست با نمایندگان سازمان‌های مرتبط درخصوص پدیده گرد و غبار برگزار شده است، گفت: تصمیمات خوبی گرفته شده و سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز به‌عنوان ناظر اشکالات را از طریق مکاتبات اعلام کرده است.

اصیلیان درخصوص اقدامات دستگاه‌های ذیربط برای مقابله با پدیده گرد و غبار افزود: وزارت جهاد کشاورزی آمادگی خود را برای اقدامات مالچ پاشی اعلام کرده، سازمان حفاظت محیط‌زیست با سازمان هواشناسی کشور قراردادی درخصوص ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا و پیش‌بینی آن منعقد کرده و وزارت بهداشت نیز اخیرا برنامه اجرایی خود را در این خصوص اعلام کرده و منتظر تامین اعتبار است اما وزارت نفت هنوز مالچ رایگان در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار نداده است.

وی در عین حال به اثرات پدیده گرد و غبار اشاره کرد و گفت: اثرات سوء روی محصولات کشاورزی، تشدید خسارات ناشی از آفات و بیماری‌های گیاهی، افزایش تصادفات به‌دلیل کاهش دید، افزایش هزینه بیماران، لغو پروازها، افزایش کدورت در تاسیسات آبی، افزایش هزینه سرانه خانوارها، افزایش مصرف آب برای شست و شو، تعطیلی واحدهای صنعتی، افزایش مصرف بنزین، آلودگی منابع آبی، اختلال در سیستم برق رسانی، افزایش فرسایش ابنیه، کاهش میدان دید، افزایش مهاجرت‌ها و... از جمله اثرات پدیده گرد و غبار بوده است.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست به وضعیت گرد و غبار در برخی از استان‌ها اشاره کرد وادامه داد: غلظت گرد و غبار در 6 ماهه اول امسال در شهری مانند سنندج حدود 20 برابر حد مجاز بوده است.

وی درخصوص برنامه‌های آتی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز گفت: تامین، نصب و راه‌اندازی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، انجام پروژه‌های مشترک با کشورهای همسایه، ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع بحران از سوی نهادهای بین‌المللی، استقرار شبکه‌های منطقه‌ای پایش توفان‌های شن و هشدارهای زود هنگام، ایجاد کمربند سبز در اطراف تمامی شهرهای درگیر، شناسایی کانون‌های شن‌های روان و کانون‌های بحران فرسایش بادی در کشورهای همسایه و... از جمله برنامه‌های آتی این سازمان است.

امکانات عراق اولیه است

معاون وزیر محیط‌زیست عراق نیز در مورد آثار و خسارت گردو‌غبار بر این کشور و همسایه‌ها به‌خصوص ایران گفت: ما نیاز به‌صرف هزینه‌های کلان داریم تا بتوانیم این مسئله را بررسی کنیم در حالی که امکانات اولیه داریم.

کمال خمیس لطیف، معاون وزیر محیط‌زیست عراق در جمع خبرنگاران افزود: پدیده گرد و غبار و توفان‌های خاکی که از منطقه بر می‌خیزد پدیده‌ای اقلیمی است و مشکلاتی را در سطح منطقه به‌وجود آورده که البته کاهش بارندگی و کاهش سطح آب‌ها در عراق و کل منطقه در 10 سال گذشته از مهم‌ترین دلایل گسترش آن بوده است.

این مقام محیط‌زیستی عراق، جنوب کشور ترکیه و شرق کشور سوریه و همین‌طور جنوب کشور عراق را به‌عنوان کانون‌های اصلی بحران گرد و غبار نام برد و تاکید کرد: در 10 سال گذشته عراق در بدترین شرایط این سال‌ها به لحاظ آب و هوایی و مسائل زیست‌محیطی بوده است و این مسئله باعث شد بسیاری از سرزمین‌های سبز از بین برود و پوششی بیابانی منطقه را  بپوشاند که در طول سال 2008  ،280 توفان در عراق داشته‌ایم و در این سال 33 روز آلوده و توفانی را پشت سر گذاشته‌ایم.

خمیس لطیف به بحران‌های بعد از وقوع توفان‌های گرد و غبار اشاره کرد و گفت: گرد و غبار اثرات اقتصادی و بهداشتی داشته است و باعث شده هموطنان ما مراجعات زیادی به بیمارستان‌ها داشته باشند.

در ژوئیه سال 2009 گرد و غبار 27 روز در عراق از حد استاندارد فراتر رفت و همین مسئله باعث شد نشست‌هایی برگزار شود که نخست‌وزیر عراق برای مقابله با این مسئله بسیار جدی است.

معاون وزیر محیط‌زیست عراق با ابراز علاقه نسبت به همکاری با جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: امیدواریم راه حل مشترک پیدا کنیم و با صرف هزینه‌های کمکی با کمترین خسارات به مقابله با این پدیده بپردازیم.

کد خبر 95188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز