همشهری آنلاین: وزیر نفت گفت: کشورهای مختلفی درخواست افزایش واردات نفت از ایران داشته اند.

قاسمی

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، در ادامه نشست خبری وزیر نفت خبرنگار یکی از روزنامه‌های ژاپن پرسید: صادرات نفت را به کدام کشور قطع می‌کنید و آیا تاکنون چین و هند درخواست افزایش واردات نفت و تخفیف را داشته‌اند؟ قاسمی پاسخ داد: بعداً اعلام می‌کنیم که صادرات نفت را به چه کشورهایی قطع می‌کنیم و چین و هند درباره نفت از ما تخفیفی نخواسته‌اند.

خبرنگار شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی(شانا) هم درباره افزایش بودجه طرح‌های توسعه‌ای میادین مشترک نفت و گاز پرسید که وزیر نفت پاسخ داد: بودجه91 در این باره تغییر زیادی نکرده اما وضع بهتر است.

خبرنگار شبکه تلویزیونی فونیکس چین نیز پرسید آیا واردات نفت چین از ایران به علت تحریم و فشار آمریکا کاهش یافته است؟ پیش بینی شما چیست؟ وزیر نفت پاسخ داد: کاهش جدی در واردات نفت چین نداشته ایم و فکر نمی‌کنیم چینی‌ها تحت تأثیر آمریکا قرار بگیرند.

قاسمی ادامه داد: در سفری که10 روز دیگر به چین خواهیم داشت در این باره مذاکره خواهیم کرد.

خبرنگار دیگری پرسید: آیا میان کاهش ارزش ریال در برابر ارزها با تحریم بانک مرکزی و نفت در اتحادیه اروپا ارتباطی وجود دارد یا خیر؟
وزیر نفت در پاسخ با بیان اینکه ایران خوشبختانه کمبود ارز ندارد، گفت: سالانه حداکثر40 تا 50 میلیارد دلار واردات و حداقل100 تا 120 میلیارد دلار صادرات داریم.

وی افزود: گرانی اخیر ارز متأسفانه ناشی از مسایل بازار بود و دولت اعلام کرده است هر کسی هر مقداری ارز برای واردات نیاز داشته باشد به نرخ مرجع می‌دهد.

خبرنگار خبرگزاری مهر هم درباره قرارداد گازی ایران با سوئیس و احتمال لغو آن تحت فشار آمریکا پرسید که وزیر نفت پاسخ داد: هم اکنون گاز به سوئیس نمی فروشیم و قرارداد ایران و سوئیس هنوز نهایی نشده است.

قاسمی با بیان اینکه مذاکره همواره وجود دارد، گفت: هم اکنون مجوز ترانزیت گاز ایران به اروپا را از طریق ترکیه داریم و اگر اروپا بخواهد از امنیت انرژی برخوردار باشد باید دنبال انرژی ایران باشد.

وی ادامه داد: با توسعه پروژه گازی پارس جنوبی می توانیم گاز اروپا و برخی دیگر از کشورها را تأمین کنیم.

خبرنگار شبکه تلویزیونی تی آر تی ترکیه نیز پرسید: با توجه به این که اتحادیه اروپا بانک مرکزی را تحریم کرده است آیا برای گرفتن مبلغ فروش نفت مشکلی ندارید؟
وزیر نفت پاسخ داد: گرفتن پول نفت لازم نیست حتماً از طریق بانک مرکزی باشد و روش‌های مختلف و دوستانی داریم که پولمان را منتقل کنیم.

قاسمی با بیان اینکه فشار امریکایی‌ها ناجوانمردانه است، گفت: تحریم بانک مرکزی خلاف همه مقررات بین المللی است و حتی اگر کشورها در حال جنگ هم باشند مقررات بین المللی اجازه نمی‌دهدبانک مرکزی کشوری تحریم شود.

در ادامه، خبرنگار روزنامه همشهری پرسید: اگر عربستان و دیگر اعضای اوپک منافع ایران را نادیده بگیرند آیا تهدید ایران برای خروج از اوپک مطرح است؟
وزیر نفت پاسخ داد: امسال در اوپک افزایش سقف تولید نداشتیم و اوپک30 میلیون و 400 هزار بشکه در روز تولید خواهد داشت.

وی ادامه داد: با افزایش تولید نفت لیبی به یک میلیون و600 هزار بشکه و افزایش تولید عراق، در مجموع تولید اوپک بیش از 32 میلیون بشکه در روز می‌شد که توافق کردیم به جای 32 میلیون، حدود 30 میلیون تولید داشته باشیم.

قاسمی گفت: این به معنی آن است که برخی کشورها که برای جایگزینی کمبود تولید نفت لیبی، تولید خود را افزایش دادند دوباره آن را کاهش دهند.

وزیر نفت ایران تاکید کرد: ساختار اوپک اجباری نیست و بیشتر همکاری مطرح است که از وزیر نفت عربستان در اوپک خواستیم تولید نفت این کشور را با توجه به بازگشت تولید نفت لیبی کاهش دهند و وی نیز در این باره قول مساعد داد.

قاسمی با بیان اینکه در پی جدا شدن از اوپک نیستیم افزود: ایران عضو اصلی اوپک است.

خبرنگار شبکه تلویزیونی کویت نیز درباره میزان پیشرفت خط لوله انتقال گاز ایران از طریق عراق و سوریه به مدیترانه و خط لوله صلح به پاکستان پرسید.

وزیر نفت پاسخ داد: درباره انتقال گاز ایران از طریق عراق و سوریه به مدیترانه، کمیسیون سه جانبه‌ای شکل گرفته، مذاکرات فنی، خوب پیشرفته و قرار است میان عراق، ایران و سوریه نشستی در این باره برگزار شود.

قاسمی افزود: خط لوله انتقال گاز ایران به عراق، سوریه و مدیترانه40 درصد پیشرفت داشته است و چند ماه دیگر گاز ما به عراق می رسد.

وی گفت: در خط لوله صلح نیز تا ایرانشهر گازدار شده است و این طرح از ایرانشهر به چابهار و از آنجا به پاکستان در حال اجراست.
وزری نفت تاکید کرد: ساخت این خط لوله تا سال 2014 باید به پایان برسد که اکنون از برنامه زمان بندی جلوتریم.

قاسمی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری موج هم گفت: برنامه عرضه نفت خام را در بورس، در سال آینده پیش بینی کرده‌ایم و وزارت امور اقتصادی ودارایی با وزارت نفت در این باره هماهنگ است.

کد خبر 159360
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز