پولسازترین وزارتخانه ایران چندروزی است که در نابسامانی به‌سر می‌برد و کسی نیست که زیر بار سنگین مسئولیت‌های وزارت نفت برود.

مسعود میرکاظمی که با شعار« صنعت نفت، پیشران اقتصاد ایران» پای در مهم‌ترین ساختمان خیابان طالقانی تهران گذاشته بود، تنها موفق شد تغییرات گسترده مدیریتی را در این وزارتخانه رقم بزند و برکناری او بدون هیچ مراسم تودیعی انجام و سرپرستی رئیس‌جمهور بر این وزارتخانه هم نتوانست گرهی از گره‌های کور این مجموعه باز کند. شورای نگهبان، مرجع رسمی تفسیر قانون اساسی، نشستن محمود احمدی‌نژاد بر صندلی ریاست صنعت نفت را غیرقانونی می‌داند اما هنوز دولتی‌ها معتقدند که این تغییر قانونی است. به‌هر حال نکته مهم اینجاست که صنعت نفت در برزخ بی‌مدیریتی به سر می‌برد.

سیدعماد حسینی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به نشست روز گذشته این کمیسیون اظهار کرد: اکثریت اعضای کمیسیون مخالف ادغام وزارتخانه‌های نفت و نیرو هستند و معتقدند رئیس‌جمهور باید امروز سرپرست جدید برای وزارت نفت معرفی کند تا هم اختلالی در روند امور جاری صنعت نفت ایجاد نشود و هم مجلس بتواند وظیفه نظارتی خود بر تحولات درونی صنعت نفت را پیگیری کند.

نماینده مردم قروه در مجلس افزود: البته اقلیت اعضای کمیسیون انرژی موافق با ادغام، بر این نظر هستند که بخش برق از وزارت نیرو جدا و به وزارت نفت ملحق شود نه اینکه وزارت نفت منحل و زیرنظر وزارت نیرو قرار گیرد. او با اشاره به اینکه قرار بود صنعت نفت پیشران اقتصاد کشور باشد اما در عمل به‌دلیل بی‌ثباتی مدیریتی در 6 سال اخیر پسران اقتصاد شده است، افزود: وزارت نفت پس از 4 ماه اداره شدن بدون وزیر در دولت نهم و تجربه وزارت 3 وزیر در دولت نهم و دهم با انواع سیاست‌ها و برنامه‌های متفاوت و گاه متناقض روبه‌رو بوده و تا وزیری توانسته بر اداره امور مسلط شود او را کنار گذاشته‌اند که این بی‌نظمی و بلاتکلیفی همه را کلافه کرده است.

عضو کمیسیون انرژی افزود: از نظر اکثریت اعضای کمیسیون انرژی مجلس به‌دلیل گستردگی و حجم مسئولیت و وظایف وزارتخانه‌های نفت و نیرو، چالش‌های ناشی از افت تولید، مخدوش شدن تولید صیانتی و دیگر مشکلات پیش روی صنعت نفت اکنون بستر لازم برای ادغام فراهم نیست و بهتر است دولت سریع‌تر سرپرست قانونی برای وزارت نفت معرفی کند. به گفته او، عدم‌انتصاب وزیر نیرو به‌عنوان سرپرست وزارت نفت به‌خوبی نشان می‌دهد که هنوز شرایط برای ادغام وزارت نفت و نیرو فراهم نشده است.

غلامحسین حسن تاش کارشناس و تحلیلگر مسائل انرژی با هشدار نسبت به بی‌ثباتی مدیریتی در وزارت نفت طی 6 سال گذشته اظهار کرد: واقعیت این است که وزارت نفت از حیث مدیریتی در دولت نهم و دهم بدترین وضعیت ممکن را داشته است؛ به‌گونه‌ای که این وزارتخانه در ابتدای دولت نهم دیرتر از همه وزارتخانه‌ها وزیر خود را شناخت. او با اشاره به معرفی 3 وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت نفت در دولت قبل گفت: وزارت نفت در دولت قبل 4 ماه بی‌وزیر بود تا اینکه سرانجام نفر چهارم توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد اما در دولت نهم بازهم شاهد تغییر وزیر بودیم و 2 نفر بر آن وزارت کردند. حسن تاش با اشاره به تغییر حدود 250 مدیر نفتی در دوران تصدی مسعود میرکاظمی بر وزارت نفت افزود: شوک‌های مدیریتی در وزارت نفت در شرایطی اتفاق می‌افتد که با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بیشترین مسئولیت به لحاظ تولید و عرضه انرژی متوجه وزارتخانه‌های کلیدی نفت و نیرو است و این بی‌ثباتی مدیریتی به‌طور حتم اختلالات زیادی را به کشور تحمیل می‌کند.

این کارشناس مسائل انرژی گفت: پیش از دولت نهم فقط 3‌نفر وزیر نفت ایران بودند اما در 6 سال گذشته افزون بر 4 ماه بی‌وزیری این وزارتخانه، 3 وزیر در این وزارتخانه استراتژیک مسئولیت داشته‌اند و در حال حاضر هم در شرایط بلاتکلیفی به سر می‌برد. حسن‌تاش گفت: به‌طور قطع ایران در تمامی میدان‌های مشترک گازی و نفتی از سایر کشورهای رقیب عقب است و تنها در میدان‌های مشترک با عراق از وضعیت بهتری برخوردار هستیم اما فراموش نکنیم که این کشور تا‌کنون 3 مرحله از مناقصه بین‌المللی میدان‌های نفتی‌اش را برگزار کرده و در آینده نزدیک هم دور سوم این مناقصه‌ها برگزار خواهد شد و این مسئله خطری جدی برای ایران خواهد بود.

احمدی‌نژاد به اوپک نمی‌رود

نشست 159 سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) 18 خرداد ماه در وین به ریاست یکی از وزیران جمهوری اسلامی ایران تشکیل می‌شود. به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت نفت، شجاع الدین بازرگانی، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت نفت با تکذیب خبر منتشر شده در رسانه‌ها وگمانه زنی‌های نادرست مبنی بر حضور دکتر محمود احمدی‌نژاد در اجلاس آینده اوپک گفت: در ملاقات حضوری با رئیس‌جمهور او اعلام کرد که در اجلاس آینده اوپک شرکت نخواهد داشت و یکی از وزیران دولت در اجلاس آینده اوپک شرکت می‌کند.

کد خبر 135844

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز