یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری عربی سوریه کشوری است در منطقه خاورمیانه که پیش از این بخش عمده‌ای از سرزمین شام بود.

خاورمیانه

این کشور با کشورهای لبنان، قبرس، فلسطین اشغالی، اردن، عراق و ترکیه هم‌مرز است. کشور امروزی سوریه در سال ۱۹۲۰ میلادی مستعمره فرانسه شد اما در سال ۱۹۶۴ اعلام استقلال کرد.

نام سوریه را فرانسوی‌ها پس از اشغال این کشور بر آن نهادند که به تاریخ کهن این سرزمین و استقرار آشوریان در آن اشاره دارد.

در سال ۱۹۶۳ در سوریه حزب بعث بر سر کار آمد و از سال ۱۹۷۰ تاکنون رئیس حکومت در این کشور یکی از افراد خاندان اسد است.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه است. او فرزند حافظ اسد است که از سال ۱۹۷۰ تا زمان مرگش در سال ۲۰۰۰ این کشور را اداره می‌کرد.

سوریه درگیری‌های زیادی را با رژیم اشغالگر صهیونیستی داشته است و در این مدت بخشی از خاکش را هم از دست داده است. بلندی‌های جولان بخشی از سوریه است که از زمان جنگ شش روزه دو کشور در سال ۱۹۶۷ تحت اشغال اسرائیل در آمده است. سوریه با تروریست‌های داعش نیز درگیر نبرده بوه است.

آب و هوای سوریه در کناره‌ها و نواحی جنوب غربی معتدل و مرطوب (مدیترانه‌ای) و در سایر نقاط گرم و خشک است. بلندترین نقطه آن از دریا، جبل شیخ با دو هزار و ۸۱۴ متر ارتفاع است.

مهم‌ترین رودهای آن دجله و فرات است که رود فرات، با ۲/۶۹۶کیلومتر طولانی‌ترین رود این کشور است و حدود نیمی از آن در ترکیه و عراق جاری است. بندرهای مهم سوریه عبارتند از لاذقیه، طرطوس و بانیاس که در کنار دریای مدیترانه واقع شده‌اند.

سیاست در سوریه

در کشور سوریه بالاترین‌ مقام‌ رسمی‌  رئیس‌جمهور است که توسط‌ مجلس‌ خلق‌ و بنا به‌ پیشنهاد دبیرکل‌ حزب‌ بعث‌ کاندیدا می‌شود و در یک رفراندوم توسط مردم انتخاب می‌شود.

این‌ رفراندم‌ به‌ درخواست‌ رئیس‌ مجلس‌ خلق‌ برگزار و رئیس‌جمهور برای‌ یک‌ دوره‌ هفت‌ ساله‌ انتخاب‌ می‌شود. رئیس‌جمهور سوریه باید مسلمان‌ و از شهروندان‌ عرب‌ سوریه‌ باشد.

بنابر قانون‌ اساسی‌ سوریه، نخست‌وزیر سومین‌ مقام‌ رسمی‌ کشور پس‌ از رئیس‌جمهور و معاون‌ اول‌ او است. نخست‌ وزیر بر فعالیت‌های‌ وزرا نظارت‌ دارد. هیات دولت موظف است هر سال به مجلس گزارش عملکرد ارائه دهد.

سابقه‌ مجلس‌ در این‌ کشور به‌ سال‌ ۱۹۱۹ یعنی‌ قبل‌ از استعمار فرانسه‌ برمی‌گردد و سوریه‌ اولین‌ کشور عربی‌ است‌ که‌ در آن‌ مجلس‌ تأ‌سیس‌ شد. ‌

نام‌ اولین‌ مجلس‌ سوریه‌ "کنفرانس‌ سوریه‌ بزرگ" بود که‌ اعضایی‌ از دیگر کشورها مانند لبنان، اردن‌ و فلسطین‌ نیز در آن‌ حضور داشتند. در دوران‌ استعمار فرانسه‌ در سال‌ ۱۹۲۳ دومین‌ مجلس‌ سوریه‌ تشکیل‌ شد که‌ ۳۰ عضو داشت.

پس‌ از پایان‌ دوره‌ استعمار بار دیگر مجلس‌ با ساختاری جدید شکل‌ گرفت‌ و از سال‌ ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۷ مجلس‌ با ۱۲۴ عضو تشکیل‌ شد. بعد از جنبش‌ اصلاحی‌ حافظ‌ اسد، قانون‌ جدید مجلس‌ نوشته‌ شد.

تعداد نمایندگان‌ مجلس‌ ۲۵۰ نفر است که‌ از این‌ تعداد ۱۲۷ کرسی‌ به‌ کارگران، کارمندان‌ دولت‌ و کشاورزان‌ اختصاص دارد و ۱۲۳ کرسی‌ دیگر متعلق‌ به‌ باقی‌ اقشار جامعه‌ مانند صاحبان‌ صنایع، تجار، پزشکان‌ و وکلا است.

از این ۲۵۰ کرسی‌ ۱۳۱ کرسی متعلق به حزب بعث و ۳۲ کرسی متعلق به باقی احزاب است.

حزب بعث که حزب حاکم در سوریه است با ادغام‌ حزب‌ بعث‌ به‌ رهبری‌ میشل‌ عفلق و حزب‌ سوسیالیست‌ عرب‌ به‌ ریاست‌ اکرم‌ حورانی در اواخر سال‌ ۱۹۵۲ به‌وجود آمد.

این حزب‌ در جریان جدایی‌ میان‌ مصر و سوریه‌ (از سال‌ ۱۹۵۹) نقش‌ فعالی‌ ایفا کرد و در کودتای‌ هشتم‌ مارس‌ توانست‌ زمام‌ امور را به ‌دست‌ گیرد.

اقتصاد در سوریه

اقتصاد سوریه زیر سایه نفت و کشاورزی است که نیمی از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهند.

رونق گردشگری در این کشور به ویژه گردشگری زیارتی، سبب شده است ۶۰ درصد از نیروی کار این کشور در بخش خدمات فعال باشند.

صادرات سوریه شامل نفت خام، محصولات پتروشیمی، میوه و سبزیجات، نخ پنبه، البسه، گوشت و حیوانات زنده و گندم است که به کشورهای عراق، آلمان، لبنان، ایتالیا، مصر  و عربستان سعودی صادر می‌شود.

واردات به این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات حمل‌ونقل، ماشین‌آلات الکتریکی، غذا و چهارپایان، آهن‌آلات، مواد شیمیایی، پلاستیک، الیاف و کاغذ است که از کشورهای  چین، مصر، امارات متحده عربی،   ایتالیا، اوکراین، آلمان و ایران  وارد می‌شود.

مردم سوریه

مسلمانان سنی بیشترین بخش جمعیتی سوریه را تشکیل داده‌اند. دروزی‌ها گروهی از مسلمانان هستند که حدود یک میلیون نفر از جمعیت سوریه را تشکیل می‌دهند. اغلب دروزی‌ها در استان سویدا و «جبل دروز» واقع در جنوب لاذقیه ساکن هستند.

علویان که شیعه اثنی عشری‌اند نزدیک به دو میلیون نفر هستند و اکثر در کوه‌های شمال غرب سوریه به موازات ساحل طرطوس تا انطاکیه پراکنده‌اند.

ارتباطات در سوریه

نخستین رادیوی خصوصی این کشور با نام المدینه اف. ام در ماه مارس سال ۲۰۰۵ کار خود را آغاز کرد. مهم‌ترین روزنامه‌های این کشور البعث، الثوره و تشرین هستند.

سوریه در یک نگاه

مساحت ۱۸۵، ۱۷۰ کیلومتر مربع
جمعیت ۱۹، ۳۱۴، ۷۴۷ نفر
پایتخت دمشق
واحد پول لیره سوری
دامنه اینترنتی sy.
پیش‌شماره ۹۶۳+
کد خبر 38609

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز