دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۹:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: جنبش عدم تعهد متشکل از ۱۲۰ کشور است و علائق سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور‌های در حال توسعه را در سطح جهانی نمایندگی می‌کند.

اجلاس کشورهای عدم تعهد

more  وب سایت رسمی: NAM  / اهداف جنبش عدم تعهد / اصول بنیادین جنبش عدم‌تعهد / اعضای جنبش عدم تعهد / پرچم‌ها و شعارهای ملی کشورهای عضو جنبش عدم تعهدپرونده خبری شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهرانمتن کامل سخنان رهبر معظم انقلاب در اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران / متن کامل بیانیه نهایی سران غیرمتعهدها در اجلاس تهران

عدم تعهد (NAM) سال‪ ۱۹۶۱‬در بحبوحه دوران جنگ سرد با تلاش جواهر لعل نهرو نخست‌وزیر فقید هند، سوکارنو از اندونزی، جمال عبدالناصر از مصر و ژنرال تیتو از یوگسلاوی با هدف وحدت بین کشورهایی بنیان گذاشته شد که نه در اردوگاه کمونیسم و نه در اردوگاه کاپیتالیسم قرار داشتند.

به روایت اینفوگراف

nam info

هم اکنون ‪120‬ کشور که تقریبا بیش از دوسوم اعضای سازمان ملل متحد را تشکیل می‌دهند عضو آن هستند.

در سال 1961 و در اولین اجلاس این جنبش که در بلگراد، پایتخت یوگسلاوی سابق، برگزار شد، شرایط عضویت کشور‌ها در جنبش غیر متعهد‌ها تعیین شد. بر این اساس کشور‌های عضو غیر متعهد‌ها از ائتلاف با قدرت‌های بزرگ و عضویت در پیمان‌های دفاعی که این قدرت‌ها نیز عضو آن هستند، منع شده‌اند.

در این اجلاس که در بلگراد به میزبانی ژنرال تیتو برگزار شد، محور مباحث 25 کشور اولیه عضو، خطر بروز جنگ میان ایالات متحده آمریکا و شوروی سابق بود.

عدم تعهد در بیانیه پایانی اجلاس اول اعلام کرد: هدف ما حمایت از کشور‌های مستقل و مبارزه با امپریالیسم است. عدم تعهد همچنین خود را متعهد به بازسازی ساختار اقتصاد جهانی دانسته بود.

پس از فروپاشی اتحاد شوروی و پایان جنگ سرد، در سال‌های آغازین دهه 1990، فرایند جهانی سازی، تجارت و سرمایه گذاری، بدهی‌های خارجی، بیماری ایدز و جرایم بین‌المللی  به عمده ترین دغدغه‌های غیر متعهد‌ها بدل شدند.

غیر متعهد‌ها دارای اساسنامه مدون و یا یک مقر دائمی نیست. تصمیمات اصلی نیز در اجلاس سران کشور‌های عضو این جنبش اتخاذ می‌شوند. اجلاس سران غیر متعهد‌ها هر سه سال یکبار برگزار می‌شود. سمت ریاست جنبش عدم تعهد نیز هر دوره به کشور میزبان اجلاس سران واگذار می‌شود.

شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد (5 تا 10 شهریور 91) به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار و ریاست جنبش برای مدت سه سال از مصر به ایران واگذار شد.

کد خبر 30466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز