شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۹:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری خلق چین در شرق قاره آسیا و غرب اقیانوس آرام قرار دارد و با حدود ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع مساحت، در آسیا بزرگترین کشور و در جهان سومین کشور بزرگ پس از روسیه و کانادا به حساب می‌آید

این کشور از مرکز رود خه لونگ جیانگ در شمال دهکده مو هه واقع در شمال آغاز و به جزایر ذنگ مو آن شا و نان شا در جنوب امتداد می‌یابد.

از شمال تا جنوب چین ۴۹ درجه عرض جفرافیائی و ۵۵۰۰ کیلومتر فاصله دارد. انتهای شرقی سرزمین چین مرکز اتصال رودهای خه لونگ جیانگ و وو سو لی و انتهای غربی چین در فلات پامیر است.

چین دارای ۲۲ استان و ۵ ناحیه خودمختار و چهار شهرداری عمده (پکن، شانگهای، تیان جینگ و چونچینگ) و دو ناحیه ویژه اداری است.

کشور

طول مرزهای خشکی چین به حدود ۲۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر می‌رسد. چین از شرق با کره شمالی، از شمال با مغولستان، از شمال شرق با روسیه، از شمال غرب با قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، از غرب و جنوب غرب با افغانستان، پاکستان، هند، نپال، بوتان و چند کشور دیگر همجوار است و از شرق و جنوب شرق با کره‌جنوبی، ژاپن، فیلیپین، برونی، مالزی و اندونزی مرز دریائی دارد.

پرچم ملی جمهوری خلق چین:

پرچم ملی جمهوری خلق چین سرخ رنگ با ۵ ستاره و نسبت طول و عرض آن ۳ بر ۲ است .رنگ پرچم ملی چین سرخ و نشانگر انقلاب است. ۵ ستاره ۵ گوشه روی این پرچم زرد رنگ است که یک گوشه ۴ ستاره کوچک‌تر به طرف مرکز ستاره بزرگتر اشاره کرده و نشانگر همبستگی انتقلابیون تحت رهبری حزب کمونیست چین است.

نشان ملی جمهوری خلق چین:

نشان ملی جمهوری خلق چین از عکس‌های پرچم ملی، دروازه تیان آن من، چرخ دنده و خوشه گندم و برنج تشکیل شده و نشانگر انقلاب دموکراتیک خلق چین پس از جنبش چهارم مه و تاسیس چین نو تحت رهبری حزب کمونیست می‌باشد و اتحادیه کارگران و کشاورزان و دیکتاتوری دموکراتیک مردم چین را تداعی می‌کند.

سرود ملی جمهوری خلق چین:

سرود ملی جمهوری خلق چین به عنوان"مارش سپاه داوطلبان"سال ۱۹۳۵ خلق شد و شاعر و آهنگساز آن تیان هان، درام نویس و نیه ار، مبتکر جنبش موسیقی جدید چین هستند.

این سرود در ابتدا آهنگ اصلی فیلمی به نام پسران و دختران در دوران تحول بود .ارتش ژاپن پس از حادثه هجدهم سپتامبر سه استان در شمال شرق چین را به تصرف درآورد و روشنفکران چین پس از یک دوره افسردگی و تردید راهی جبهه شدند.

این آهنگ پس از به نمایش گذاشتن این فیلم و با اوج‌گیری جنبش نجات میهن در هر گوشه رواج یافته و شیپور آزادی ملت چین تلقی می‌شود.

سپتامبر سال ۱۹۴۹، قطعنامه‌ای در نخستین نشست کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین به تصویب رسید که در آن قید شده است قبل از خلق سرود رسمی ملی جمهوری خلق چین، آهنگ مارش سپاه داوطلبان به عنوان سرود ملی چین مورد استفاده بوده است.

۱۴ مارس سال ۲۰۰۴، طرح اصلاحی قانون اساسی چین در دومین نشست مجلس ملی نمایندگان خلق این کشور به تصویب رسید که بر اساس آن، آهنگ مارش سپاه داوطلبان به عنوان سرود رسمی ملی جمهوری خلق چین تعیین شد.

جمعیت چین:

چین پرجمعیت ترین کشور جهان است. تا سال ۲۰۱۶، جمعیت این کشور به ۱میلیارد و ۳۸۲ میلیون و۳۲۳ هزار نفر رسید که یک پنجم جمعیت جهان است.

پوشش جمعیت چین متوازن نیست. مناطق شرقی جمعیت بیشتری از مناطق غربی این کشور دارند. تراکم جمعیت مناطق ساحلی در شرق این کشور بیش از ۴۰۰ نفر در هر کیلومتر مربع است و این رقم در مناطق مرکزی و فلات‌های غربی چین ۲۰۰ نفر و ۱۰ نفر در هر کیلومتر مربع است.

میانگین طول عمر چینی‌ها ۷۱.۴۰ سال است (مردان ۶۹.۶۳ سال و زنان ۷۳.۳۳ سال) که ۵ سال کمتر از میانگین جهانی و ۷ سال بیشتر از میانگین کشورهای در حال توسعه و ۵ سال کمتر از میانگین کشورهای پیشرفته است.

چین برنامه تنظیم خانواده را یکی از سیاست‌های اساسی خود می داند. این برنامه با رهنمود دولت و ابتکار مردم به اجرا گذاشته شده است.

رهنمود دولت این است که دولت مرکزی و دولت‌های محلی مقرراتی به منظور جلوگیری از افزایش جمعیت، ارتقای اقتدار جمعیت و اصلاح ساختار جمعیت و همچنین طرح‌های کلان توسعه جمعیت تنظیم و راهنمودهائی در باره زاد و والد، جلوگیری از بارداری، بهبود زاد و والد و پرورش و خدمات مربوطه عرضه می‌کنند.

ابتکار مردم یعنی افرادی که به سن حاملگی رسینده، با توجه به سن، تن درستی بدن، کار و اقتصاد خانواده، فعالیت‌های زاد و والد را به طور مسوولانه برنامه‌ریزی و راه‌های مناسب را برای جلوگیری از بارداری انتخاب می‌کنند.

موضوعات برنامه تنظیم خانواده عبارت است از ازدواج و زاد و والد دیر، نوزادان کم و بهبود کیفیت زاد و والد و هر خانواده‌ها یک نوزاد.

در بعضی روستاها، خانواده‌ها می‌توانند دو فرزند داشته باشند. در مناطق اقلیت نشین، با توجه به تفاوت در زمینه‌های جمعیت، منابع، اقتصادی، فرهنگی و آداب و رسوم، داشتن بیش از ۲ فرزند نیز در برخی موارد امکان دارد. اقلیت‌های ملی که جمعیت آن بیش از حد کم است، محدودیتی برای زاد و ولد ندارند.

پس از اجرای برنامه تنظیم خانواده در چین، ازدواج و زاد و والد دیر و فرزند کمتر مورد پسند و قبول بیشتر قرار گرفته و در جامعه این کشور رایج شده است.

قلمرو دریائی و جزایر چین:

سواحل دریائی چین از انتهای رود یا لو استان لیائو نیگ در شمال تا انتهای رود بی لون استان گوانگ سی در جنوب امتداد می‌یابد و حدود ۱۸ هزار کیلومتر طول دارد.

مناطق ساحلی چین هموار بوده و بندرهای فراوان خوبی دارد که بیشتر آنها تمام سال باز است.آب های ساحلی چین دریاهای بو های، هوانگ های، دونگ های، نان های آب‌های اقیانوس آرام در شرق تایوان را شامل می شود که از میان آنها خلیج بو های دریای داخلی چین است.

آب‌های اقیانوس آرام در شرق تایوان چین تا جزایر شیان دائو در شمال و تنگه لوزون در جنوب امتداد می‌یابد.

آب‌های دریائی چین آب‌های داخلی و قلمرو دریائی را شامل می شود و مساحت آنها ۳۸۰ هزار کیلومتر مربع است. آب‌های داخلی چین آب‌های بین خط اساسی قلمرو دریائی و ساحل چین است. عرض قلمرو دریائی چین ۱۲ کیلومتر است.

در قلمرو دریائی چین بیش از ۵ هزار جزیره پراکنده است و مساحت کل آنها ۸۰ هزار کیلومتر مربع و طول ساحلی آنها ۱۴ هزار کیلومتر است.

بزرگترین جزیره از میان آنها جزیره تایوان است که ۳۶ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد. دومین جزیره بزرگ آنها جزیره های نان است که ۳۴ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد.

جزایر، صخره‌ها و پایاب‌ها در دریای نان های، جزایر نان های نمایان می‌باشد و مجمع الجزایر در انتهای جنوبی چین واقع است که جزایر دونگ شا، جزایر شی شا، جزایر جونگ شا و جزایر نان شا را شامل می‌شود.

کوه‌های معروف چین:

چین کوه‌های زیادی دارد و مساحت مناطق کوهستانی دو سوم سرزمین این کشور را در اشغال دارد. مناطق کوهستانی یادشده کوه‌ها، تپه‌ها و فلات‌ها را شامل می‌شود.

از میان انواع مختلف زمین چین، کوه‌ها ۳۳، فلات‌ها ۲۶، حوضه‌ها ۱۹، دشت‌ها ۱۲ و تپه‌ها ۱۰ در صد مساحت چین را در اشغال دارد.

کوه‌های معروف و بزرگ چین عبارتند از: هیمالایا، کون لون، تیان شان، تانگولا، چین لینگ، دا شینگ آن لینگ، تای هانگ، چی لیان، کوه هنگ دوان و غیره.

بیشترین بلایای طبیعی که در این کشور اتفاق می‌افتد توفان‌های گاه به گاه در این کشور است که سبب سیل‌های مخرب، سونامی، زلزله، جابه جاشدن (رانش) زمین و خشکسالی می‌شود که برای کشاورزان که ۵۰ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند بسیار مضر است.

رودخانه‌های چین:

چین دارای رودخانه‌های فراوانی است. این کشور دارای ۱۵۰۰ رودخانه است که به ۲ نوع بیرونی و درونی تقسیم می‌شوند.
رودهای بیرونی به اقیانوس می‌ریزند است و مساحت منطقه زیر پوشش آنها ۶۴ درصد مساحت کل کشور چین است.

برخی از رودهای بیرونی مهم چین عبارتند از: یانگ تسه، هوانگ هه، هی لونگ جیانگ، جو جیانگ، لیائو هه، های هه، هوای هه.

رودهائی که به دریاچه‌های داخل چین می‌ریزند و یا در بیابان‌ها و میدان‌های نمک فرو می روند به رودهای درونی معروف هستند. این رودها ۳۶ درصد مساحت کل چین را در بر دارند.

نظام اداری چین:

بر اساس قانون اساسی جمهوری خلق چین، طبقه بندی اداری این کشور به شرح ذیل است:

  • این کشور به استان‌ها، مناطق خودمختار و شهرهای تابع مرکز تقسیم می‌شود
  • استان‌ها و مناطق خودمختار به ایالات خودمختار، شهرستان‌ها، شهرستان‌های خودمختار و شهرها تقسیم می‌شوند.
  • شهرستان‌ها، شهرستان‌های خودمختار و شهرها به روستاها، روستاهای اقلیت نشین و شهرک‌ها تقسیم می‌شوند.
  • مناطق، ایالات و شهرستان‌های خودمختار مکان‌های اقلیت نشین و از حق خودمختاری برخوردار هستند.
  • کشور در زمان ضرورت مناطق اداری ویژه را ایجاد کند.

چین ۳۴ واحد اداری استانی‌، از جمله ۴ شهر تابع مرکز،۲۳ استان،۵ منطقه خودمختار و ۲ منطقه اداری ویژه دارد.

منابع طبیعی چین:

چین کشوری پهناور است و دارای انواع زمین‌ها و منابع طبیعی است، از جمله مزارع، جنگل، چمن، بیابان و پایاب. کوه‌ها اکثر مساحت چین را تشکیل می‌دهند و جلگه‌ها و مزارع و جنگل‌ها در این کشور کم است.

پوشش زمین در چین متوازن نیست. مزارع عمدتا در جلگه‌ها و حوضه‌های شرق چین در منطقه‌ای که باد موسمی می‌وزد، جنگل‌ها عمدتا در مناطق کوهستانی در شمال شرق و جنوب غرب چین و چمن‌ها در فلات‌ها و مناطق کوهستانی در داخل چین واقع است.

چین معادن فراوانی دارد. میزان ذخایر کشف شده معادن چین ۱۲ در صد ذخایر جهان را تشکیل می‌دهد و این کشور را در مقام سوم جهان قرار می‌دهد.

۱۷۱ نوع ماده معدنی در چین کشف شده که میزان دقیق ذخایر ۱۵۸ نوع از میان آنها مشخص شده است. چین جزو تعداد قلیلی از کشورها است که ذخایر معادن فراوان با انواع کامل دارد. از میان ۴۵ نوع عمده معادن چین میزان ۲۵ نوع در ۳ مقام اول جهان قرار دارد.

وضعیت پوشش ذخایر معادن چین به شرح زیل است: نفت و گاز طبیعی در شمال شرق، شمال و شمال غرب، ذغال سنگ در شمال و شمال غرب، آهن در شمال شرق، شمال و جنوب غرب، مس در جنوب غرب، شمال غرب و شرق، سرب و روی در سراسر چین وجود دارد. تنگستن، قلع، مولیبدن، انتیمون و تولیوم در جنوب و شمال چین وجود دارد. معادن طلا در سراسر چین و فسفر در جنوب چین وجود دارد.

وضعیت انرژی بادی، آبی و آفتابی در چین:

چین پهناور رودهای فراوانی با جریان تند و عمیق دارد. این رودها انرژی آبی فراوانی در بر دارند که طبق آمار به ۶۸۰۰ میلیون کیلووات می رسد و با آن می توان سالانه ۵۹۲۰ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرد.

انرژی آبی قابل استفاده چین به ۳۷۸۰ میلیون کیلووات می رسد و با آن هر سال ۱۹۲۰ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید می‌شود. چین از لحاظ ذخایر انرژی آبی و انرژی آبی قابل استفاده در مقام اول جهان قرار دارد.

مقدار انرژی بادی چین در ارتفاع ۱۰ متری به ۳ میلیارد و ۲۲۶ میلیون کیلووات می رسد که ۲۵۳ میلیون کیلووات از آن قابل استفاده است. این در حالی است که انرژی بادی در آب های چین ۳ برابر انرژی روی خشکی این کشور است و به ۷۵۰ میلیون کیلووات می‌رسد.

مراتع و بیابان ها در شمال غرب و شمال و آبهای نزدیک و جزایر در شرق و جنوب شرق چین انرژی بادی فراوانی دارند. نیروگاه بادی شهرک دا بن منطقه سینگ کیانگ چین بزرگترین نیروگاه بادی چین و آسیا است.

ظرفیت موجود برق بادی چین فقط ۱۴/۰ در صد انرژی بادی قابل استفاده این کشور است و از این لحاظ توسعه انرژی بادی در چین آینده درخشان دارد.

چین همچنین انرژی آفتابی فراوانی دارد. مقدار سالانه انرژی آفتابی که هر سال در خشکی های چین دریافت می شود، معادل انرژی ۲۴۰۰ میلیارد تن ذغال سنگ است. دو سوم مساحت خشکی چین سالانه ۶۰۰۰ میلیون ژول هر متر مربع گرما دریافت می‌کند.

حد اکثر این رقم در شمال غرب منطقه تبت حتی به ۸۴۰۰ میلیون ژول در هر متر مربع می رسد و این منطقه نیز از جمله مناطق جهان است که از بیشترین انرژی آفتابی برخوردارند. نخستین نیروگاه قدرتمند انرژی آفتابی(۵۶۰ واتی) چین یازدهم اکتبر سال ۱۹۸۲ میلادی در منطقه مغولستان داخلی راه اندازی شد.

پوشش گیاهی چین:

حدود ۳۰ هزار نوع گیاه در چین وجود دارد و از این لحاظ این کشور پس از مالزی و برزیل در مقام سوم جهان قرار دارد.

تمام انواع گیاه موجود در منطقه سردسیری، معتدل و منطقه گرمسیری چین مشاهده می شود. چین ۲۰۰۰ نوع گیاه خوردنی و ۳۰۰۰ نوع گیاه دارویی دارد.

حیات وحش چین:

چین جزو کشورهای دارای بیشترین انواع حیوان در جهان است. این کشور ۶۲۶۶ نوع حیوان مهره دار دارد، از جمله ۵۰۰ نوع جانور، ۱۲۵۸ نوع مرغ، ۳۷۶ نوع حیوان خزنده، ۲۸۴ نوع حیوان دوزیست و ۳۸۶۲ نوع ماهی که یک دهم انواع حیوانات مهره دار جهان را تشکیل می‌دهد. به علاوه، ۵۰ هزار نوع حیوان بی مهره و ۱۵۰ هزار نوع حشره در چین وجود دارد.

از نظر پوشش حیوانات، چین می‌تواند به ۷ منطقه شمال شرق، شمال، مناطق مغولستان داخلی و سینگ کیانگ، استان چینگ های و منطقه تبت، جنوب غرب و مناطق مرکزی و جنوبی تقسیم شود. در این مناطق حیوانات متنوعی زیست می‌کنند.

در یک نگاه:

نام کامل: جمهوری خلق چین

جمعیت: ۱,۳۸۲ میلیارد ( سال ۲۰۱۶)

پایتخت: پکن

بزرگترین شهر: شانگهای

وسعت: ۹,۶ میلیون کیلومتر مربع (۳.۷ میلیون مایل مربع)

زبان اصلی: ماندارین چین

مذاهب اصلی: بودیسم، مسیحیت، اسلام، تائوئیسم

واحد پول: رنمینبی(یوان)

نشانه اینترنتی: cn

کد بین المللی تلفن: ۹۸+

کد خبر 30872
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز