سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری اسلامی پاکستان یکی از کشورهای جنوب آسیاست

جهان

این کشور در همسایگی کشورهای ایران، افغانستان، چین و هند قرار دارد و مساحت آن ۸۸۰ هزار و ۹۴۰ کیلومتر مربع است. پایتخت آن اسلام آباد است و بزرگترین شهر آن کراچی است. مردم پاکستان به زبان اردو سخن می‌گویند.

پاکستان ﮬﻔﺖ استان دارد: بلوچستان، سر حد شمالی، سند، پنجاب، ﻣناطق ﺷﻤﺎﻟﻰ، مناطق ﻗﺒﻴﻠﻪﺍﻯ، ﻛﺸﻤﻴﺮ ﺁﺯﺍﺩ و ﺍﺳﻼﻡﺁﺑﺎﺩ.

پاکستان با ۱۶۴ میلیون و ۷۴۱ هزار و ۹۲۴ نفر جمعیت (بر اساس آمارهای سال ۲۰۰۷) ششمین کشور پرجمعیت جهان است و دومین کشور پرجمعیت در بین کشورهای مسلمان. این کشور تا سال ۱۹۴۷ تحت سلطه انگلیس بود. در سال ۱۹۵۶ در این کشور جمهوری اسلامی اعلام شد. پاکستان تاریخی غنی دارد و طی سالیان قومیت‌های مختلفی چون سیک، عرب، افغان، ترک، بلوچ و مغول به آن کوچ کرده‌اند. این کشور بیش از پنج هزار سال تاریخ دارد. در قرن ۱۸ میلادی انگلیسی‌ها آن را تحت سلطه خود در آوردند و به عنوان بخشی از هند قرار دادند.

پس از آنکه در سال ۱۹۴۷ این کشور اعلام استقلال کرد جدل‌های هند با پاکستان هم آغاز شد. این دو کشور در سال‌های ۱۹۴۷ تا ۱۹۴۸ و در سال ۱۹۶۵ بر سر مالکیت کشمیر با هم جنگیدند و این دعوا تا امروز هم ادامه دارد.

جنگ سوم بین این دو کشور در سال ۱۹۷۱ روی داد که نتیجه آن جدایی بخش شرقی پاکستان و اعلام موجودیت کشوری به نام بنگلادش بود.

آب و هوای این کشور گرم و بیابانی است. در شمال و شمال غربی آن کوه‌ها جغرافیای کوهستانی حاکم است. منابع وسیع گاز طبیعی، اندکی نفت، زغال سنگ نامرغوب، سنگ آهن، مس، نمک و سنگ آهک همه آن منابعی است که زمین در اختیار پاکستانی‌ها قرار داده است.

جمعیت این کشور تا سال ۲۰۱۶ حدود ۱۹۲ میلیون و ۸۲۶ هزار نفر است. امید به زندگی دراین کشور برای مردان ۷۳/۶۲ سال و برای زنان ۸۳/۶۴ سال است. بیماری‌های ناشی از آب و غذای آلوده مانند اسهال در این کشور رایج است.

۹۷ درصد مردم آن مسلمان، (۷۷ درصد سنی) و بقیه هندو و مسیحی هستند. ۶۳ درصد مردان و ۳۶ درصد زنان آن باسواد هستند. قانون اساسی آنها بر اساس قانون انگلستان نوشته و قوانین اسلامی به آن افزوده شده است.

سن رای در این کشور ۱۸ سال است و در انتخابات پارلمان، تعدادی از کرسی‌ها برای زنان و غیرمسلمانان رزرو شده است. ژنرال پرویز مشرف از سال ۲۰۰۱ میلادی در یک کودتای نظامی حکومت را در این کشور به دست گرفت.

پاکستان کشوری در حال توسعه است که چند دهه است از ناهماهنگی‌های سیاسی داخلی رنج می‌برد. به همین دلیل و به دلیل بروز فجایع طبیعی فراوان در این کشور از جمله زلزله، در طی این سال‌ها اقتصاد آن نتوانسته به رشد چشمگیری دست یابد.

تورم یکی از مهمترین معضلات پیش روی دولتمردان این کشور است.

پنبه، گندم، برنج، شکر، میوه، سبزیجات، شیر، تخم‌مرغ و گوشت گوسفند مهمترین محصولات کشاورزی این کشور هستند.

پوشاک و منسوجات، دارو، کاغذ، کود، میگو و مصالح ساختمانی مهمترین محصولات صنعتی این کشورند.

کد خبر 35934
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز