شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۶ - ۰۹:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: ژاپن مجموعه‌ای بیش از سه هزار جزیره در شرق چین در اقیانوس آرام است.

ژاپن

ژاپنی‌ها کشورشان را نیپون کوکو خطاب می‌کنند که به معنی خاستگاه خورشید است. در حقیقت این کشور شرقی‌ترین کشور جهان (بدون در نظر گرفتن خاک قطب) است.

این کشور با کشورهای چین، کره جنوبی و کره شمالی و روسیه از طریق اقیانوس آرام همسایه است. هرچند این کشور از تعداد زیادی جزیره تشکیل شده است اما بزرگترین جزایر آن «هونشو»، «هوکائیدو» و «شیکوکو» در مجموع ۹۷ درصد از خشکی‌های آن را تشکیل می‌دهند.

این کشور  کوه‌های زیادی دارد که تعداد قابل ملاحظه‌ای از آنها آتشفشانی هستند. به عنوان نمونه کوه فوجی که بلندترین کوه این کشور است ، آتشفشان است.

در عین حال ژاپن کشوری زلزله‌خیز است و سالانه در حدود یک هزار و ۵۰۰ لرزش زمین در آن روی می‌دهد. به همین دلیل دانش ژاپنی‌ها در مورد زلزله بسیار زیاد است.

با جمعیتی در حدود ۱۲۸ میلیون نفر، ژاپن دهمین کشور جهان از نظر جمعیت است. مطالعات باستان‌شناسی نشان می‌دهد از دوران پساپارینه سنگی انسان‌ها در جزایر ژاپن زندگی می‌کردند.

بر اساس دانشنامه اینترنتی ویکی‌پدیا، ژاپن یکی از قدرت‌های اصلی اقتصادی جهان است و دومین اقتصاد بزرگ جهان را از نظر تولید ناخالص داخلی دارد. این کشور عضو سازمان ملل متحد، ، G۴ و APEC است.

ژاپن پنجمین بودجه دفاعی جهان را دارد و چهارمین کشور صادرکننده در جهان و ششمین کشور بزرگ وارد کننده است.

در جنگ جهانی اول، ژاپن از متفقین بود و در جنگ جهانی دوم با متفقین می‌جنگید. پس از جنگی درازمدت در اقیانوس آرام، ژاپن بیشتر متصرفات خود را از دست داد و در انتها پس از فروافتادن بمب اتم در هیروشیما و ناکازاکی، ژاپن بدون قید و شرط تسلیم شد.

پس از اشغال توسط آمریکا، با یک برنامه پیگیر توسعه صنعتی به رشد اقتصادی چشمگیری دست یافت و به یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا بدل شد.

تاریخ و سیاست در ژاپن

بیش از سه چهارم از جمعیت ژاپن در شهرهای ساحلی چهار جزیره کوهستانی و جنگلی زندگی می کنند.

اما این کشور با وجود توسعه سریع بعد از جنگ - که تا حد زیادی مدیون صنایع بسیار موفق خودروسازی و لوازم الکترونیکی بود - در دهه نود میلادی توان اولیه خود را از دست داد.

ژاپن همچنان جامعه ای سنتی با سلسله مراتب اداری و اجتماعی قوی، باقی مانده است. ژاپنی ها تمایل دارند در طول زندگی کاری خود فقط برای یک کارفرما کار کنند.

کشور ژاپن یک کشور امپراتوری است که در حقیقت نخست‌وزیر آن را اداره می‌کند. با این حال امپراتور به عنوان رئیس کشور در مناسبت‌های سیاسی تاثیرگذار است. در حال حاضر امپراتور ژاپن آکی‌هیتو است.

نهاد قانون‌گذار در ژاپن شورای ملی و مجلس مشاوران(سنا) است. شورای ملی ژاپن ۴۸۰ عضو دارد که با رای مردم برای دوره‌های چهار ساله انتخاب می‌شوند.

اعضای مجلس مشاوران ۲۴۲ نفر هستند که با رای مردم برای دوره‌ای شش ساله انتخاب می‌شوند.

نخست‌وزیر ژاپن رئیس دولت در ژاپن است که حکمش به وسیله امپراتور تنفیذ می‌شود.

اقتصاد در ژاپن

به دلیل کوهستانی و آتشفشانی بودن، ژاپن منابع طبیعی اندکی دارد با این حال در سال ۲۰۰۶ میلادی تولید ناخالص داخلی این کشور ۲۱۸/۴ تریلیون دلار بود و پس از آمریکا بیشترین تولید ناخالص داخلی را در جهان داشت.

۱/۵ درصد از این تولید ناخالص داخلی مربوط به بخش کشاورزی،  ۶/۲۵ درصد مربوط به بخش صنعت و ۷۳ درصد مربوط به بخش خدمات بود.

نیروی کار این کشور را ۵۷/۶۶میلیون نفر تشکیل می‌دهند و نرخ بیکاری در این کشور ۱/۴ درصد است. نرخ تورم در این کشور صنعتی ۲/۰درصد است.

در بخش صنایع ژاپن به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در زمینه تولید اتومبیل، تجهیزات الکترونیکی، ماشین ابزار، فولاد و فلزات غیرآهنی، کشتی‌سازی، صنایع شیمیایی و نساجی و نیز صنایع غذایی فرآوری شده محسوب می‌شود. این کشور دارای چندین شرکت بین‌المللی با مارک‌های معتبری همچون تویوتا، هوندا، سونی، نیسان‌وسیتی زن است.

صادرات، بخش عمده‌ای از درآمدهای اقتصادی ژاپن را تشکیل می‌دهد و شامل تجهیزات حمل‌ونقل،  لوازم موتوری، تجهیزات الکتریکی، ‌مواد شیمیایی و مواد نیمه رسانا است.

مهمترین شرکای تجاری این کشور را آمریکا، چین، کره جنوبی، تایوان و هنگ‌کنگ تشکیل می‌دهند.

واردات ژاپن شامل تجهیزات و ماشین‌آلات، سوخت، مواد غذایی، مواد شیمیایی، منسوجات و مواد اولیه است.

مردم ژاپن

میانگین سنی مردم ژاپن ۵/۴۳ سال است. در عین حال رشد جمعیت آن منفی است. در نتیجه پیش‌بینی می‌شود اگر اوضاع به همین روال پیش رود جمعیت ژاپن در آینده‌ای نه چندان دور مسن خواهد بود. امید به زندگی در این کشور ۰۲/۸۲سال است.

۹۸/۵درصد مردم این کشور را ژاپنی‌ها،  ۵/۰ درصد را کرهای‌ها، ۴/۰درصد را چینی‌ها و ۷/۰را بقیه ملیت‌ها تشکیل می‌دهند. بودایی‌ها و شینتوها ۸۴ درصد مردم این کشور را تشکیل می‌دهند و بقیه ادیان و مذاهب جمعیتی در حدود ۱۶ درصد این کشور را در بر می‌گیرند.

در ژاپن رسوم و سنن بسیار مهم هستند و به آسانی تغییر نمی‌کنند. به همین دلیل زنان برای ورود به دنیای کار و نیز کسب حقوق مساوی دوران سختی را پشت سر گذاشته‌اند.

در ژاپن سیاستمداران زن نادرند و تنها پنج درصد کرسی‌های قانون‌گذاری در دست زنان است. حدود ۴۰ درصد زنان ژاپنی بیرون از خانه کار می‌کنند و اغلب آنها تکنیسین، فروشنده یا کارگران رده پایین هستند.

حدود ۳۰ درصد از زنان ژاپنی تحصیلات دانشگاهی دارند که از این میان اغلب آنها کسانی هستند که دوره دو ساله علوم مذهبی را گذرانده‌اند.

ارتباطات در ژاپن

از نظر ارتباطی ژاپن جزو کشورهای پیشرفته به شما می‌رود. در ژاپن ۵۵میلیون و ۱۵۵  هزار خط تلفن ثابت وجود دارد و ۱۰۱ میلیون و ۷۰هزار خط تلفن همراه.

بر اساس آمارهای سال ۱۹۹۹ میلادی ۲۱۱ ایستگاه تلویزیونی در این کشور وجود دارد.

در سال ۲۰۰۷ میلادی میزبانان اینترنتی در این کشور رقمی در حدود ۳۳میلیون و ۳۳۳ هزار را تشکیل دادند و تعداد کاربران اینترنت در ژاپن ۸۷میلیون و ۵۴ هزار نفر بود.

ژاپن در یک نگاه

مساحت ۳۷۷، ۸۷۳ کیلومتر مربع
جمعیت ۱۲۶,۷۰۷,۷۲۳ نفر
پایتخت توکیو
واحد پول ین
دامنه اینترنتی jp.
پیش شماره ۸۱+
کد خبر 37823
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز