دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروه ۲۰ متشکل از وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی کشورهای عضو در سال ۱۹۹۹ به منظور تشکیل جلسات منظم میان مهم​ترین کشورهای صنعتی و اقتصادهای در حال توسعه تاسیس شد.

g20

جلسات این گروه با هدف بحث و بررسی درباره مباحث جهانی برگزار می‌شود.

اولین اجلاس گروه ۲۰ در دسامبر ۱۹۹۹ در برلین به میزبانی مشترک وزرای دارایی آلمان و کانادا برگزار شد.

اختیارات

گروه ۲۰ اجلاسی است غیر رسمی که گفت وگوی آزاد و سازنده میان کشورهای صنعتی و اقتصادهای در حال ظهور درباره موضوعات مرتبط با ثبات اقتصاد جهانی را با هدف مشارکت کشورهای عضو در تقویت ساختار بازارهای مالی بین‌المللی و فراهم آوردن زمینه گفت‌وگو درباره سیاست مالی ملی، همکاری بین‌المللی و موءسسات مالی بین‌المللی، ترویج می‌کند. بر اساس این تعریف، گروه ۲۰ از رشد و توسعه اقتصادی در سراسر جهان حمایت می‌کند.

منشا گروه ۲۰

گروه ۲۰ در پاسخ به بحران‌های مالی اوخر دهه ۱۹۹۰ میلادی و پذیرش این مساله که قدرت‌های اقتصادی در حال ظهور به نحو مناسبی در مباحثات مربوط به اقتصاد جهانی مشارکت داده نشده‌اند، تاسیس شد.

پیش از تشکیل گروه ۲۰ نیز گروه‌های مشابهی به ابتکار گروه ۷ (متشکل از کشورهای صنعتی) تاسیس شده بودند. گروه ۲۲ در واشنگتن ماه‌های آوریل و اکتبر سال ۱۹۹۸ تشکیل جلسه داده بود. هدف از تشکیل این اجلاس مشارکت دادن کشورهای غیر عضو در گروه ۷ در حل بحران اقتصاد جهانی بود. در ماه‌های مارس و آوریل نیز گروهی متشکل از ۳۳ کشور تشکیل جلسه داد.

پیشنهادات گروه‌های ۲۲ و ۳۳ مبنی بر کاهش حساسیت‌های اقتصادهای جهانی نسبت به بحران‌ها، منافع تشکیل اجلاس منظم سالانه مشاوره‌ای که اقتصادهای در حال ظهور  را نیز در برمی‌گرفت، بیش از پیش آشکار ساخت. بر همین مبنا جهت انجام مباحثات مالی مستمر و منظم میان تعدادی کشور ثابت، گروه ۲۰ در سال ۱۹۹۰ تشکیل شد.

اعضاء

گروه ۲۰ متشکل از وزرای دارایی و روءسای بانک‌های مرکزی ۱۹ کشور آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، روسیه، عربستان ، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ترکیه، انگلیس، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا است که توسط شورای ریاست دوره‌ای و بانک مرکزی اروپا در این اجلاس نمایندگی می‌شود.

در این اجلاس همچنین مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول(IMF) و رئیس بانک جهانی، روءسای کمیته‌های پولی و مالی توسعه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی که به اعتبار مقام خود حضور دارند. گروه ۲۰ مهم ترین کشورهای صنعتی و قدرت‌های اقتصادی در حال ظهور را در برمی‌گیرد.

کشورهای عضو این گروه ۹۰ درصد تولید ناخالص ملی(GNP)  و ۸۰ درصد تجارت جهانی و دو سوم جمعیت جهان را نمایندگی می‌کنند.

دستاوردها

گروه ۲۰ از سال ۱۹۹۹ درباره مسائل مهمی به پیشرفت‌های مهمی دست پیدا کرده است. توافق درباره سیاست‌های توسعه‌ای، کاهش موارد نقض نظام مالی، نحوه برخورد با بحران مالی و مبارزه با تروریسم مالی از جمله موارد مهمی است که گروه ۲۰ در آن‌ها به پیشرفت دست یافته است.

گروه ۲۰ همچنین در نظر دارد تعدادی از معیارها را بر پایه آن تجربیاتی که کشورهای عضو این گروه در زمینه‌های شفافیت قضایی و مبارزه با پولشویی و تروریسم مالی به دست آورده‌اند در عرصه بین‌الملل رواج دهد.

در سال ۲۰۰۴، اعضای گروه ۲۰ متعهد شدند معیارهای برتری برای شفافیت و تبادل اطلاعات در زمینه‌های مالیاتی به اجرا در آورند. این توافق با هدف مبارزه با نقض نظام مالی و فعالیت‌های غیر قانونی نظیر فرار مالیاتی انجام گرفته است.

گروه ۲۰ همچنین نقش مهمی را در زمینه مسائل مرتبط با اصلاحات در نظام مالی بین‌المللی ایفا می‌کند.

ریاست

بر خلاف موسسات بین‌المللی نظیر سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD)، صندوق بین‌المللی پول یا بانک جهانی گروه ۲۰ (مانند گروه ۷) دارای ستاد دائم مختص به خود نیست.

ریاست اجلاس گروه ۲۰ به طور دوره‌ای میان کشورهای عضو می‌چرخد. رئیس جلسه هر ساله از میان کشورهایی که در گروه بندی‌های متفاوت منطقه‌ای عضویت دارند، انتخاب می‌شود. در سال ۲۰۰۹ ریاست اجلاس گروه ۲۰ را انگلیس عهده دار خواهد بود و در سال ۲۰۱۰ این مقام به کره جنوبی تفویض می‌شود.

جلسات

وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی کشورهای عضو گروه ۲۰ سالی یکبار تشکیل جلسه می‌دهند

گروه بیست یک نهاد غیر رسمی است و نشست آن هم تنها برای بحث و گفتگوست. تصمیمات گرو در پایان در بیانیه‌ای منتشر می‌شود. اما بیانیه‌ها جنبه الزام آور حقوقی ندارند. اما در این نشست می‌توان برای قراردادهای قانونی که جای دیگر به امضا رسیده است، شالوده اجرایی به وجود آورد و اجرای قرارداد را سرعت بخشید.

 www.g۲۰.org

کد خبر 77349
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز