چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۳:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین- سالومه ابطحی: صندوق بین المللی پول (IMF) در سال ۱۹۴۵ در واشنگتن تاسیس شد.

صندوق بین‌المللی پول
  • وب‌گاه رسمی: IMF

صندوق بین المللی پول به عنوان یکی از نهادهای برتن وودز که توسط ۱۸۵ عضو  اداره می‌شود، باتوجه به نرخ تبدیل ارز و تراز پرداخت‌ها بر سیستم مالی جهانی نظارت می‌کند و در مواقع نیاز کمک نقدی و تخصصی به کشورهای متقاضی ارائه می‌دهد.

  • صندوق بین المللی پول چیست؟

طرح اولیه صندوق بین المللی پول، که به آی. ام. اف یا صندوق نیز مشهور است، در جولای ۱۹۴۴ در کنفرانس برتن وودز مطرح شد؛  ۴۵ کشور مطرح کننده طرح به دنبال بنا نهادن چهارچوب همکاری اقتصادی بودند که در قالب آن از تکرار سیاست های اقتصادی فاجعه آمیزی که منجر به دوران رکود بزرگ دهه ۳۰ میلادی شده بود، اجتناب کنند.

بر طبق بند یک اساسنامه این طرح، اهداف و وظایف مشخصی برای این سازمان در نظر گرفته شد.

  • اهداف صندوق بین المللی پول

۱) ایجاد همکاری مالی بین المللی از طریق یک نهاد ثابت که ابزار لازم برای مشاوره و تشریک مساعی در مشکلات مالی جهانی را فراهم می آورد.
۲) ایجاد تسهیلات لازم برای توسعه و تعدیل تجارت جهانی و همکاری در جهت  پیشبرد و حفظ بازار کار و درآمدهای حقیقی و نیز توسعه منابع درآمد زا برای تمام اعضا به عنوان هدف اساسی در سیاست گذاری‌های اقتصادی.
۳) تقویت ثبات در بازار تبدیل ارز و حفظ نظام یکپارچه در مبادلات ارزی میان اعضا ونیز اجتناب از افت ارزش ارز به دلیل رقابت های نادرست در بازار جهانی.
۴) کمک به بنا نهادن نظام چند جانبه  پرداخت‌ها در حوزه مبادلات جاری میان اعضا و در حذف محدودیت‌های تبدیل ارز خارجی که مانع رشد تجارت جهانی می‌شود.
۵)  ایجاد دسترسی موقت اعضا به منابع صندوق با رعایت جوانب امنیتی لازم برای تسهیل در اصلاح ترازهای پرداخت ناهماهنگ.

به طور خلاصه، هدف اصلی تشکیل این صندوق ارتقای میزان همکاری مالی، جلوگیری از فقر، کمک به رشد اقتصادی و بازار کار در سطح بین المللی و ایجاد تسهیلات مالی برای کشورهایی که خواستار تنظیم تراز پرداخت‌شان هستند، می‌باشد.
از زمان تاسیس آی. ام. اف تا به امروز تغییری در اهداف این سازمان به وجود نیامده است. اما نوع عملکرد آن که نظارت، کمک تخصصی و مالی است همگام با رشد نیاز و تقاضای کشورهای عضو تغییر کرده است.

  • اعضا

تعداد اعضای صندوق جهانی پول با عضویت مونته نگرو در ۱۸ ژانویه ۲۰۰۷ به ۱۸۵ رسید. تمامی کشورهای عضو سازمان ملل به استثناء کره شمالی، کوبا، آندورا، موناکو، لیختن اشتاین، تووالو و نارو عضو این سازمان هستند. از دیگر کشورهایی که تاکنون به عضویت این سازمان درنیامده‌اند میتوان تایوان، فلسطین و جمهوری صحرا را نام برد.

جالب است بدانید که حدودا ۲۷۱۶ نفر از ۱۶۵ کشور کارمند در این سازمان مشغول به کار هستند و میزان وام اعطایی این سازمان تا تاریخ ۳۱/۰۷/۲۰۰۶ حدود۲۸ میلیارد دلار احتساب شده است.             

کد خبر 14613

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز