پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مکزیک کشوری در آمریکای جنوبی‌است که مهد یکی از مهم‍‌ترین تمدن‌های باستان، آزتک، بوده‌است.

مکزیک

این کشور از شمال با آمریکا، از جنوب و غرب با اقیانوس آرام، از جنوب شرق با گواتمالا و بلیز و از شرق با خلیج مکزیک همسایه است.

اولین آثاری که از انسان در مسوآمریکا (مکزیک کنونی) به دست آمده متعلق به ۴۰ هزار سال پیش است. در حدود ۹ هزار سال پیش سرخپوستان عهد باستان به کاشت ذرت روی آوردند. از این اتفاق به عنوان یک انقلاب فرهنگی یاد شده است.

در واقع تحول کشاورزی در مکزیک را که با کاشت ذرت آغاز شد، بسیاری از باستان‌شناسان سرمنشا تشکیل تمدن‌های پیشرفته‌تر دانسته‌اند. این تمدن‌ها در شهرها با استفاده از خط ساخت بناهای تاریخی، تحقیقات نجومی، ریاضیات و اتکا به نظامی‌گری ایجاد می‌شدند.

به مدت قریب به سه هزار سال اریدوامریکا و مسوامریکا (از نخستین مناطق ایجاد تمدن بشری در مکزیک) محل استقرار تمدن‌های پیشرفته موسوم به امریندیان (آمریکایی - سرخپوستی) بودند.

اما در سال ۱۵۱۹ تمدن‌های بومی مکزیک از سوی اسپانیایی‌ها مورد حمله قرار گرفتند. اسپانیایی‌ها با توسل به سلاح‌های آتشین توانستند تمدن‌های ازتک، مایا و اولمک را در مکزیک شکست دهند و این کشور را به تصرف خود درآورند.

در سال ۱۵۲۱ نیز اسپانیایی‌ها با کمک تلاکسکالتک‌ها، که از اصلی‌ترین دشمنان آزتک‌ها محسوب می‌شدند، تنوچیتیتلان پایتخت ازتک‌ها را به تصرف خود درآوردند. تصرف پایتخت ازتک منجر به تحت‌الحمایگی مکزیک در سال ۱۵۳۵ شد، از این پس مکزیک تحت‌الحمایه یا به تعبیری دیگر مستعمره اسپانیا شد.

مکزیک پرجمعیت‌ترین منطقه تحت‌الحمایه اسپانیا بود. پس از سه دهه استیلای امپراطوری اسپانیا، سرانجام در سال ۱۸۱۰ استقلال مکزیک از اسپانیا اعلام شد.

صدوراعلامیه استقلال منجر به یک دوره جنگ‌های طولانی میان نیروهای اسپانیا و مکزیکی‌ها شد. در نهایت در سال ۱۸۲۱ مکزیک رسماً به استقلال رسید و ایتوربیده به عنوان امپراطور این کشور بر تخت نشست.

دو سال بعد نیروهای انقلابی او را از قدرت برکنار کردند و در سال ۱۸۲۴ قانون اساسی برمبنای نظام حکومتی جمهوری در مکزیک تدوین شد. نام کشور را نیز از امپراطوری مکزیک به ایلات متحده مکزیک تغییر دادند.

 آشنایی با مترو مکزیکو سیتی

سیاست در مکزیک

ایالات متحده مکزیک فدراسیونی است که بر اساس قانون اساسی مصوب سال ۱۹۱۷ توسط یک نظام جمهوری و دولتی دموکرات اداره می‌شود.

بر اساس قانون اساسی سه نوع نهاد حکومتی برای اداره کشور تعریف شده‌اند: اتحادیه فدرال، دولت‌های ایالتی و دولت‌های استانی.

دولت فدرال از سه قوه تشکیل شده است:

قوه قانونگذاری(مقننه): کنگره اتحادیه که متشکل از دو مجلس نمایندگان و سنا است. تصویب قانون فدرال، اعلام جنگ، تعیین میزان مالیات، تصویب بودجه ملی و تمامی معاهدات بین‌المللی  و تایید تمامی انتصابات دیپلماتیک در مجلس نمایندگان انجام می‌گیرند.

قوه اجرایی(مجریه): رییس جمهوری که رییس کشور و دولت مکزیک است، در راس این قوه قرار دارد. رییس جمهوری مکزیک همچنین فرمانده نیروهای مسلح مکزیک نیز محسوب می‌شود.

رییس جمهوری همچنین با تایید مجلس سنا اعضای کابینه و سایر مقامات دولتی را منصوب می‌کند. رییس جمهوری مسوءل اجرای قانون است و همچنین بر اساس قانون اساسی به وی اختیار وتو کردن مصوبات مجلس داده شده است.

قوه قضاییه: در راس قوه قضاییه مکزیک دادگاه عالی عدالت قرار دارد.این دادگاه متشکل از ۱۱ قاضی است که با تایید مجلس سنا توسط رییس جمهوری انتخاب شده‌اند.

سایر نهادهای قوه قضاییه که زیر مجموعه دادگاه عالی عدالت محسوب می‌شوند، عبارتند از: دادگاه انتخاباتی، دادگاه‌های اتحادیه و بخش و شورای قضایی فدرال.

اقتصاد در مکزیک

۴۵ میلیون و ۳۸۰ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند و نرخ بیکاری در آن ۷/۳ درصد است. حدود ۱۴ درصد از مردم این کشور به غذای مناسب دسترسی ندارند. نرخ تورم در آن ۸/۳ درصد است.

محصولات صادراتی این کشور شامل محصولات کارخانه‌ای، نفت و محصولات نفتی، نقره، میوه، سبزیجات، قهوه و پنبه است.

محصولات وارداتی این کشور شامل ماشین‌آلات فلزکاری، فلزات تراشکاری شده، ماشین‌آلات کشاورزی، تجهیزات الکترونیک، قطعات ماشین برای مونتاژ، هواپیما و تجهیزات آن است.

مردم مکزیک

جمعیت این کشور ۱۰۸ میلیون و ۷۰۰ هزار و ۸۹۱ نفر است که میانگین سنی آنها ۶/۲۵سال است.

امید به زندگی برای زنان ۵۶/۷۸سال و برای مردان ۸۴/۷۲ سال است. 

۷۶/۵ درصد از مردم آن مسیحی کاتولیک و ۳/۶درصد پروتستان هستند. زبان رسمی آنها اسپانیایی است.

مکزیک در یک نگاه

مساحت ۱،۹۷۲،۵۵۰ کیلومتر مربع
جمعیت ۱۰۸،۷۰۰،۸۹۱ نفر
پایتخت مکزیکوسیتی
واحد پول پزو
دامنه اینترنتی mx.
پیش شماره ۵۲+
کد خبر 48248

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز