دوشنبه ۳ دی ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: اسپانیا در شبه جزیره ایبری واقع در جنوب غربی اروپا واقع شده است.

اسپانیا

اسپانیا کشوری‌است در جنوب غربی اروپا. نام رسمی آن پادشاهی اسپانیا و پایتخت آن، مادرید است.

این کشور از جنوب و شرق به دریای مدیترانه و از جنوب غرب و غرب به اقیانوس اطلس و از شمال به دریای کانتابریا محدود است.

سرزمین اسپانیا شامل قسمت اعظم شبه‌جزیره ایبری، جزایر بالئارس، جزایر قناری، شهرهای سبته (Ceuta) و ملیله (Melilla) در شمال قارهٔ آفریقا و برخی جزایر دیگر واقع در مقابل سواحل این قاره و خود شبه‌جزیره‌است.

جزایر بالئار در دریای مدیترانه و قناری در اقیانوس اطلس و در غرب آفریقا نیز بخشی از خاک اسپانیا را تشکیل می‌دهند.

شهرهای سوتا و ملیا در شمال مراکش که به عنوان دو منطقه خودمختار اداره می‌شوند نیز بخشی از خاک سرزمینی اسپانیا محسوب می‌شوند.

اسپانیا از غرب با پرتغال از شمال با فرانسه و آندورا از جنوب نیز با جبل‌الطارق که به سرزمین‌های فرا مرزی بریتانیا تعلق دارد، هم مرز است.

اسپانیا  با ۵۰۴،۷۸۲ کیلومتر مربع بزرگترین کشور شبه جزیره ایبری است. پرتغال و آندورا دیگر کشورهای تشکیل دهنده شبه جزیره ایبری هستند.

اسپانیا همچنین پس از فرانسه دومین و بزرگترین کشور غرب اروپا محسوب می‌شود.

ویژگی‌های سیاسی

نظام سیاسی اسپانیا مشروطه سلطنتی از نوع دموکراتیک و پارلمانی است.

جهان

این کشور دارای دو پارلمان است که یکی از آن‌ها مجلس قانونگذاری موسوم به مجلس نمایندگان با ۳۵۰ عضو است که نمایندگان آن برای یک دوره چهار ساله با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند.

لالیگا | رئال مادرید | بارسلونا | ویسنته دل بوسکه | خاویر کلمنته لاسارو | جوزپ گواردیولاادواردو گونسالس | داوید ویا

مجلس دیگر سنا نام دارد و ۲۵۹ نماینده در آن عضویت دارند. از این میان ۲۰۸ نماینده با آرای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند و ۵۱ نفر دیگر نیز توسط قانونگذاران منطقه‌ای انتخاب می‌شوند.هر دوره فعالیت این مجلس نیز چهار سال به طول می‌انجامد.

شاخه اجرایی نیز از شورای وزیران تشکیل شده است که توسط رییس دولت (نامی که معادل آن نخست وزیر است) اداره می‌شود. رییس دولت پس از برگزاری انتخابات عمومی توسط مجلس ملی انتخاب شده و به پادشاه معرفی می‌شود.

اسپانیا از نظر تقسیم بندی سیاسی نیز ار ایالت‌های خودمختار تشکیل شده و پس از سوئیس، آلمان و بلژیک دارای یکی غیر متمرکز ترین سیستم‌های اداری درر اروپا است.

تمامی ایالت‌های در زمینه بهداشتی و نظام آموزشی به صورت خودمختار عمل می‌کنند. ایالات باسک و ناوارا نیز از نظر مالی خودمختار هستند. در برخی از مناطق ایالت کاتالونیا و ایالت باسک، پلیس دولتی جای خود را به پلیس ایالتی خودمختار داده است.

اقتصاد
اسپانیا در سال ۱۹۸۶ به جرگه کشورهای اتحادیه اروپا پیوسته است. اسپانیا کشوری توسعه یافته است و نهمین قدرت اقتصادی دنیا و پنجمین قدرت اقتصادی اروپا محسوب می‌شود.

تاریخ
اسپانیا دارای تاریخی بسیار کهن و قدیمی است که اعصار پیش از تاریخ را نیز در برمی‌گیرد. اسپانیای تحت تصرف امپراطوری روم نیز از مهمترین مناطق امپراطوری محسوب می‌شد.

در قرون وسطی اسپانیا تحت تسلط ژرمن‌ها در آمد و چند قرن بعد به طور کامل توسط مسلمانان فتح شد. در سال ۱۴۹۲ دوره حاکمیت مسلمانان در اسپانیا خاتمه یافت و در همین سال کریستف کلمب با استعانت نیروی دریایی اسپانیا قاره آمریکا را کشف کرد.

کشف قاره آمریکا مقدمه‌ای شد برای تشکیل امپراطوری اسپانیا و بسط سلطه استعماری  در این قاره اسپانیا در سده‌های شانزدهم و هفدهم قدرتمندترین کشور اروپا محسوب می‌شد، اما وقوع جنگ‌های مکرر این کشور را تضعیف کرد.

در سال‌های آغازین قرن نوزدهم نیز کشورهای آمریکای جنوبی موفق شدند طی مبارزات خود از سلطه اسپانیا خارج شوند. در سال‌های میانی قرن بیستم و پس از شکست جمهوریخواهان در جنگ‌های داخلی اسپانیا، ژنرال فرانکو حکومت را در این کشور در دست گرفت و قریب به سه دهه این کشور را مستبدانه اداره کرد.در سال ۱۹۸۶ – ۱۱ سال پس از مرگ فرانکو – اسپانیا به اتحادیه اروپا پیوست و دوران جدیدی از تاریخ این کشور آغاز شد.

در یک نگاه

مساحت ۵۰۴.۰۳۰ کیلومتر مربع
جمعیت ۴۵.۱۱۶.۸۹۴ میلیون نفر
پایتخت مادرید
واحد پول یورو
دامنه اینترنتی es.
پیش‌شماره ۳۴+
کد خبر 40031
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز