چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: اف. سی بارسلونا که هوادارانش آن را بیش از یک باشگاه می‌دانند، در ۲۹ نوامبر ۱۸۹۹ توسط خوان گمپر، سوئیسی دوستدار فوتبال که نامش را از هانس به خوان تبدیل کرد، تاسیس شد.

بارسلونا

این باشگاه ترکیبی است از ورزش، سیاست و سمبولیزم، و پرچمدار منطقه کاتالونیا محسوب می‌شود. به بارسا به عنوان یکی از بزرگترین نام‌های دنیای فوتبال نگریسته می‌شود.

به واقع این باشگاه هر آنچه را افتخارات بزرگ فوتبال محسوب می‌شود فتح کرده است و لیست بازیکنان قبلی و فعلی این باشگاه به مانند فهرستی از بزرگان فوتبال خوانده می‌شود.

جوزپ گواردیولا، آنتونی رامالتس، جوزپ سامیتیر، آندونی زوبی زارتا، هانس کرانکل، دیه‌گو مارادونا، ریوالدو، روماریو، رونالدو، هریستو استویچکوف، میشل لادروپ، گری لینکر، لادیسلاو کوابالا، یوهان کرایف، رونالد کومان و یوهان نیسکنس، همگی پیراهن آنرا پوشیده‌اند.

دوران طلایی، که بیشتر به دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۹۰ مربوط می‌شود، موفقیت‌های بی‌سابقه‌ای برای باشگاه به همراه داشت و در چند فصل اخیر، باشگاه با مربیگری فرانک ریکارد و ریاست خوان لاپورتا به دوره موفقیت‌آمیز دیگری وارد شده‌است.

هنگامی‌که باشگاه توسط گمپر پایه‌ریزی شد، تاثیر عمیق فوتبال انگلیس تا دهه ۱۹۹۰ در این تیم وجود داشت به گونه‌ای که چندین بازیکن و سرمربی از انگلیس به بارسلونا آمدند.

پس از اولین موفقیت تیم در فتح لیگ قهرمانی در سال ۱۹۲۸، که با اخراج گمپر توسط پریمو دریوا همراه بود، آبی اناری‌ها دیگر تا پایان جنگ‌های داخلی موفق به تکرار آن نشدند، تا این که در سال‌های ۱۹۴۵، ۱۹۴۸و ۱۹۴۹تحت مربیگری سامیتیر موفق به کسب این عنوان شدند.

در ابتدای دهه ۱۹۵۰مشخص شد که زمین لس کورتس جوابگوی رشد فزاینده باشگاه نیست. با هدف موفقیت تیم  و با موافقت هواداران، کار ساخت نیوکمپ در سال ۱۹۵۷ آغاز شد. با بازی کوبالا- کسی که در مراسم صدمین سالگرد تاسیس باشگاه از او به عنوان بزرگترین بازیکن تاریخ بارسا نام برده شد- بارسلونا کاپ اسپانیا (کوپا دل ری) را در سال ۱۹۵۱ فتح کرد و سپس آن را با دو بار فتح کوپا دل ری و لالیگا در سال‌های ۵۲ و ۵۳ تکمیل کرد.

بارسلوتا تیم

سال‌های ۵۱ و ۵۲  با عنوان فصل ۵ کاپ معروف است. چرا که  بارسا با بازیکنانی همچون استانیسلو باسورا، سزار، کوبالا، توماس مورنو و ادواردو مانچون موفق به فتح لالیگا، کوپا دل ری، کاپ لاتین و جوایز اوا دوارته و مارتین روسی شد.

پس از قهرمانی دوباره در لیگ (۱۹۵۸-۵۹) این تیم توانست قهرمانی در جام خیریه را در سال‌های ۵۷- ۵۸ و ۵۹ – ۶۰ کسب کند.

در دهه بعد، تنها ۳ موفقیت در کوپا دل ری برای این تیم رقم خورد. تا اینکه با ورود کرایف در اوایل دهه۱۹۷۰ بخت به بارسا رو کرد. تاثیر افسانه‌ای این مرد هلندی بر باشگاه و منطقه بسیار قابل‌توجه بود.

در پایان اولین فصل حضور کرایف (۱۹۷۳-۱۹۷۴) بارسا جام قهرمانی را در آغوش کشید و رئال مادرید با نتیجه ۵ – ۰ در سانتیاگو برنابئو مغلوب آبی اناری‌ها شد.

سال‌های بعد تنها با کسب پیروزی در جام برندگان جام اروپا همراه بود تا اینکه نوبت به سرمربیگری تری ونه بلز رسید. پس از ۱۱ فصل محرومیت از قهرمانی در لیگ، این مرد انگلیسی باشگاه را به سوی پیشرفت هدایت کرد و سال بعد در جام اروپا تنها در ضربات پنالتی برابر استه آوا بوخارست مغلوب شد.

با رفتن ونه بلز، کرایف بازگشت و در مقام سرمربی نامش را برای همیشه در تاریخ بارسا جاودانه کرد. این مرد هلندی که به خاطر دوران بازیگریش محبوب بود، هنگامیکه بلوگراناها را به ۴ قهرمانی پیاپی (۱۹۹۱ – ۹۴) رساند برای دومین بار به عنوان یک قهرمان مطرح شد؛ اما عمده‌ترین کار دوران تصدی او به سال ۱۹۹۲در ویمبلی بازمی‌گردد.

گل کومان در وقت اضافه برابر سمپدوریا که از روی یک ضربه آزاد به ثمر رسید، بارسا را برای نخستین بار به مقام قهرمانی باشگاه‌های اروپا رساند تا آن تیم لقب تیم رویایی را به خود بگیرد.

ارتباط با انگلیسی‌ها با سرمربیگری بابی رابسون از سر گرفته شد و تحت هدایت او باشگاه در جام حذفی اسپانیا، جام برندگان جام اروپا و سوپر کاپ اسپانیا به موفقیت دست یافت و در عین حال رده دوم جدول را در فصل ۱۹۹۶-۹۷ کسب کرد.

با وجود این رشد باورنکردنی، لوییس فن گال در تابستان بعد جایگزین وی شد و این مربی هلندی با ۲بار قهرمانی پیاپی در لیگ و جام حذفی در ۱۹۹۸ به این روند ادامه داد. طلسم ناکامی‌ها در آغاز قرن اخیر با انتصاب لاپورتا به عنوان رییس و ریکارد به عنوان سرمربی به پایان رسید.

این دو، با قهرمانی در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ و دومین قهرمانی باشگاه در جام اروپا (که اکنون به لیگ قهرمانان اروپا تغییر یافته است)در برابر آرسنال در پاریس (۲۰۰۶)، باری دیگر بارسلونا را به اوج بازگرداند. با این وجود وقتی که بارسا از کسب هر گونه جام معتبری ناکام ماند آنها به کوتاهی و کم کاری متهم شدند. این ناکامی بارسا در حالی بود که لاپورتا کسب ۷ جام را پیش بینی کرده بود.

به دنبال عدم نتیجه‌گیری تیم در ۲ فصل ۲۰۰۶- ۰۷ و ۲۰۰۷- ۰۸ فرانک ریکارد از سمت خود برکنار و جوزپ گواردیولا هافبک و اسطوره سابق بارسلونا از ۳۰ ژوئن ۲۰۰۸ جایگزین وی شد.

همچنین تلاش برخی از اعضای باشگاه برای برکناری رییس باشگاه خوان لاپورتا با فاصله‌ای کم نسبت به دو سوم آرای لازم برای استیضاح وی، ناکام ماند.

ارنستو والورده تخدور (Ernesto Valverde Tejedor، زاده ۹ فوریه ۱۹۶۴ بازیکن سابق و مربی فوتبال اهل اسپانیا اکنون سرمربی بارسا است

کد خبر 61789

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز