چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: در مورد ریشه اصلی و حقیقی پیدایش این ورزش اطلاعات دقیقی در دست نیست. فوتبال به تدریج رشد کرد تا به شکل امروزی رسید.

در چین نوعی بازی شبیه به فوتبال در ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح وجود داشت. عکس‌های مصریان نیز نوعی بازی شبیه به فوتبال را نشان می‌دهد ولی در یونان یک بازی به نام اسپیشکیروز به طرز جالبی به فوتبال امروزی شبیه است. فوتبال از سال ۱۸۹۴ در کشور برزیل شروع شد. این ورزش به وسیله چارلز میلر برزیلی که اجداد او انگلیسی بودند به مردم برزیل معرفی شد.

در ابتدا اختلافات بسیاری میان علاقه‌مندان راگبی و فوتبال وجود داشت. زیرا راگبی با دست و فوتبال با پا اجرا می‌شد. این مسئله در سال۱۸۶۳زمانی که طرفداران فوتبال شروع به اجرای این ورزش توسط پاها کردند اتفاق افتاد. فدراسیون بین‌المللی فوتبال در سال ۱۹۰۴ تاسیس شد. در سال ۱۹۲۰ بازیکنان فوتبال در مسابقات المپیک بلژیک شرکت کردند و در سال ۱۹۳۰ اولین جام‌جهانی در کشور اوروگوئه برگزار شد.

در تاریخ آمده است، سربازان چینی در حدود ۲۰۰۰ سال پیش ورزشی می‌کردند که آن را تسوچو  می‌نامیدند. تسو یعنی ضربه‌زدن با پا و چو یعنی توپ یا هر شیء گوی مانند.
۶۰۰ سال بعد هم ژاپنی‌ها یک ورزشی شبیه به فوتبال داشتند که آن را کماری  می‌نامیدند.

حتی قبل از چینی‌ها، یونانی‌ها ورزشی اختراع کرده بودند که آن را هارپاستون می‌نامیدند. البته بازی آن با توپی بود که درونش ماسه و یا شن وجود داشت. وقتی انگلیسی‌ها به یونان رفتند ورزشی آوردند به نام هارپاستیوم که آن هم با توپ اجرا می‌شد و این زمینه‌ای بود تا فوتبال در انگلیس به شکل امروزی برسد.

هیچکس دقیقا زمان شروع فوتبال را نمی‌داند. تا آنجاییکه مورخان نوشته‌اند، در روستاهای انگلیس حدود ۱۰۰۰ سال قبل بازی با توپ وجود داشته است و بعد از مدتی تیم‌های مختلف روستایی شروع به مسابقه با هم کردند و ظاهرا شیوه بازی طوری بوده است که تیم‌ها سعی بر این داشتند توپ را به منطقه دفاعی حریف برسانند.

در قرن ۱۴ این بازی به قدری محبوب شد که پادشاه انگلیس آن را غیرقانونی خواند ولی مردم هیچ توجهی به آن نکردند. ۲۵۰سال بعد طبقه اشراف رفته رفته به این ورزش روی‌آوردند و از دیدن و بازی کردن فوتبال لذت می‌بردند و بالاخره به خاطر نفوذی که در طبقه حاکم داشتند و علاقه و تمایلشان به فوتبال باعث شد که تصمیمی برای پیاده کردن یک شیوه کلاسیک در قوانین فوتبال اتخاذ نمایند.

در دهه ۱۸۰۰ میلادی مدرسه‌های معروف انگلیس این ورزش را به عنوان تفریح محصلین در برنامه درسی گنجاندند. هر مدرسه، قانون مخصوص به خود را داشت. سپس در سال ۱۸۲۳ فوتبال به صورت معمول رسمیت یافت و از سال ۱۸۴۸ تا ۱۸۶۲ فوتبال در سطح انگلستان یکپارچه شد و حتی کتابی به نام ساده‌ترین ورزش نوشته شد که مشتمل بر قوانین اصولی فوتبال آن زمان بود.

فوتبال مدرن از کشور انگلستان سرچشمه گرفته است. در سال ۱۸۵۰ فوتبال به دوردست‌ترین شهرهای دنیا از قبیل مانیلا در فیلیپین و سایر کشورها رسید.

در جام‌جهانی۱۹۷۰ مسابقه‌ای بین ایتالیا و برزیل برگزار شد که ۸۰۰ میلیون نفر از مردم سراسر جهان ناظر بر اجرای مسابقه بودند. امروزه اکثر مردم جهان به فوتبال بیشتر از سایر ورزش‌ها علاقه نشان می‌دهند.

کد خبر 60559

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز