یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: یونان نام فارسی کشوری در جنوب شرقی اروپا و جنوب شبه جزیره بالکان است که تمدنی طولانی دارد و آن را خاستگاه دموکراسی نامیده‌اند

یونان

ین کشور از شمال با آلبانی، مقدونیه و بلغارستان و از شرق با ترکیه دارای مرز مشترک زمینی است. سرزمین اصلی یونان در جنوب و شرق به وسیله دریای اژه احاطه شده و از غرب به دریای ایونی محدود است.

یونان در محل اتصال سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا واقع شده است و وارث میراث یونان باستان، امپراتوری بیزانس و نزدیک چهار قرن سلطه ترکان عثمانی است.

این کشور به عنوان مهد تمدن مغرب زمین و زادبوم دموکراسی، فلسفه غرب، بازی‌های المپیک، علوم سیاسی، نمایشنامه‌نویسی شناخته می‌شود.

بعد از جنگ جهانی دوم یونان در مسیر توسعه اقتصادی قرار گرفت. این کشور با همسایه‌اش، ترکیه، بر سر مالکیت بر برخی مناطق وجود داشت.

امروز یونان کشوری توسعه یافته و یکی از اعضای اتحادیه اروپا است که در سال ۱۹۸۱ میلادی به عضویت آن درآمد.

عضو اتحادیه اقتصادی و پولی اتحادیه اروپا، پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه یا OECD، آژانس فضایی اروپا یا ESA است.

سیاست در یونان

حکومت یونان حکومت دموکرات بر پایه مجلس است. رئیس حکومت در آن رئیس جمهور است. رئیس جمهور با رای اعضای مجلس برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شود.

رئیس دولت در یونان نخست وزیر است. هم اوست که رئیس دولت در یونان است و بر کابینه نظارت دارد. نقش رئیس جمهور در اداره یونان کم‌رنگ است و بیشتر اختیارات را نخست‌وزیر دارد.

  اقتصاد در یونان

توریسم نقش مهمی در اقتصاد یونان دارد. تولید ناخالص داخلی یونان ۴/۳۲۶میلیارد دلار است که ۳/۷۶ درصد آن در بخش خدمات تولید می‌شود.

نیروی کار این کشور ۴۹/۴ میلیون نفر است که بیشتر آنها در بخش خدمات فعالند. نرخ بیکاری در آن ۴/۸ درصد است و نرخ تورم آن ۶/۲ درصد.

صادرات این کشور شامل اغذیه و اشربه، تولیدات کارخانه‌ای، مواد پتروشیمی، مواد شیمیایی و منسوجات است.

مردم یونان

۱۰ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۲۹۰ نفر در یونان زندگی می‌کنند که ۹۸ درصد از آنها مسیحی ارتودوکس هستند و ۳/۱درصد از آنها مسلمان.

هفت درصد از جمعیت این کشور را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند که برای کار یا زندگی به آن رفته‌اند.

میانگین سنی مردم آن ۲/۴۱سال است. امید به زندگی در بدو تولد برای زنان ۰۶/۸۲سال و برای مردان ۸۵/۷۶سال است.

زبان رسمی این کشور یونانی است و ۹۹ درصد از مردم به آن سخن می‌گویند. زبان‌های انگلیسی و فرانسه نیز به دلیل توریستی بودن این کشور کم و بیش صحبت می‌شود.

ارتباطات در یونان

تا دهه ۸۰ میلادی تلویزیون تنها در اختیار دولت بود اما در این دهه تلویزیونی خصوصی راه‌اندازی شد که با سریال‌هایش توانست مخاطبان زیادی را به خود جلب کند.

می‌گویند در این کشور در یک هزار و ۷۰۰ رادیو و تلویزیون فعال است که بسیاری از آنها بدون مجوز هستند. به گزارش بی.بی.سی رسانه‌های مکتوب در این کشور از آزادی برخوردارند با این حال یک نوع خودسانسوری درباره مسائل مذهبی و رئیس‌جمهور در میان نویسندگان مطبوعات آن رواج دارد.

یونان در یک نگاه

مساحت ۱۳۱،۹۴۰ کیلومتر مربع
جمعیت ۱۰،۷۰۶،۲۹۰ نفر
پایتخت آتن
واحد پول یورو
دامنه اینترنتی gr.
پیش‌شماره
کد خبر 43344

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز