جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: باشگا ه فوتبال آرسنال در سال ۱۸۸۶ بوسیله تعدادی از کارگران در کارخانه تسلیحات وولویچ آرسنال تاسیس شد.

آرسنال

تیمی متعلق به کارخانه اسلحه سازی سلطنتی در جنوب لندن، از همان زمان لقب تفنگداران The Gunner به این تیم اطلاق شد، اما مدتی بعد به نام وولویچ اف سی آرسنال تغییر یافت.

این تیم در سال ۱۸۹۱ حرفه‌ای شد و ۲ سال بعد به لیگ انگلیس پیوست و در سال ۱۹۰۴ به دسته اول راه یافت اما نتوانست در این دسته باقی بماند.

آنها ابتدا با نام Dial Square شروع کردند و سپس با نام Royal Arsenal و در پایان با عضویت در لیگ فوتبال در سال ۱۸۹۳ با نام Wool Wich Arsenal شناخته شدند و از سال ۱۹۱۵ آرسنال به لیک دسته اول وارد شد.

در دهه ۱۹۳۰ با پنج قهرمانی لیگ برتر و دو جام حذفی تیم به دوران طلایی خود رسید. بعد از جنگ جهانی دوم توپچی‌ها به دو قهرمانی لیگ در سال‌های ۱۹۴۸ و۱۹۵۳ رسیدند.

آرسنال با قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی در فصل ۱۹۷۰ - ۱۹۷۱ و سه فینال پی در پی جام حذفی و همچنین فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۱۹۸۰ به افتخارات خود ادامه داد.

در سال ۱۹۸۶ جورج گراهام به عنوان مدیر باشگاه انتخاب شد و آرسنال را به ۶ قهرمانی در ۸ فصل رساند. از جمله آنها می‌توان به قهرمانی فصل ۱۹۸۸- ۱۹۸۹ در آنفیلد اشاره کرد. در فصل ۱۹۹۷ - ۱۹۹۸ باشگاه همزمان به دو جام لیگ برتر و جام حذفی دست یافت.

در این سال‌ها یان رایت رکورد بیشترین گل زده در تاریخ باشگاه را از آن خود کرد. آرسن ونگر اولین مربی خارجی آرسنال در فصل ۲۰۰۱ - ۲۰۰۲ توپچی‌ها را به دومین مقام قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی رساند. این مربی فرانسوی با آوردن ستارگان متعدد بین‌المللی و از جمله هموطنانش نظیر پاتریک ویرا و تیری هانری، از سال ۲۰۰۰ به بعد ۶ قهرمانی را نصیب باشگاه کرد.

آنها در لیگ برتر راه پیروزی را در خارج از خانه ادامه دادند و در نهایت شایستگی این عنوان را در مقابل منچستر یونایتد و در ورزشگاه اولد ترافورد به دست آوردند.

این راه با پیروزی در جام حذفی در مقابل چلسی و در ورزشگاه گاردیف ادامه پیدا کرد. در فصل ۲۰۰۳ - ۲۰۰۴ توپچی‌های لندن به سومین قهرمانی لیگ برتر رسیدند و در فصل بعد در جام حذفی در فینال مقابل منچستر با ضربات پنالتی این تیم را شکست دادند و به مقام قهرمانی رسیدند.

در فصل ۲۰۰۵ - ۲۰۰۶ تیری آنری رکورد یان رایت که ۱۸۶ گل بود شکست و در همین فصل باشگاه آرسنال به فینال باشگاه‌های اروپا راه یافت و به مقام نایب قهرمانی رسید.

این تیم با چندین قهرمانی یکی از بزرگترین تیم‌های جزیره است.

کد خبر 63761

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز