چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: کنفدراسیون سوئیس یکی از کشورهای اروپای غربی است که شهرت جهانیش را مدیون امنیت، ساعت و بانک‌های مشهورش است.

سوئیس با کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، اتریش و لیختن‌اشتاین همسایه است.

بر اساس آمارهای بانک جهانی در سال ۲۰۰۷ میلادی سوئیس پنجمین کشور ثروتمند جهان است. این کشور از سال ۱۸۱۵ در هیچ جنگی شرکت نکرد و در طول هر دو جنگ جهانی بی‌طرف بود.

سوئیس مقر بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌های بین‌المللی مانند صلیب سرخ، سازمان تجارت جهانی و یکی از دو دفتر اروپایی سازمان ملل متحد است.

قانون اساسی بر اساس نظام فدرالی از سال ۱۸۴۸ در این کشور حاکم شد. این نظام پایه‌ای برای نظام سیاسی کنونی سوئیس است.

   آنچه در حال حاضر به عنوان قانون اساسی در سوئیس اجرا می‌شود در سال ۱۹۹۹ تصویب شد. با این حال قانون اساسی جدید تفاوت چندانی با قانون قدیمی ندارد.

سوئیس کشور کوچکی است که نیمه جنوبی آن را کوه‌های آلپ اشغال کرده‌اند. وجود این کوه‌ها و برف فراوان در زمستان‌های آن سبب شده پیست‌های اسکی سوئیس مشهور باشد.

سیاست در سوئیس

حکومت سوئیس جمهوری است و قدرت اجرایی در دستان شورای هفت نفره فدرال است. نمایندگان مجلس فدرال این هفت نفر را برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌کنند.

در سوئیس هر سال یک نفر رئیس جمهور می‌شود. این رئیس جمهور و معاونش از میان هفت نفر عضو شورای فدرال انتخاب می‌شوند.

شورای فدرال همچنین مسئولیت هفت وزارتخانه کشور را نیز به عهده دارد.

سوئیس دو مجلس دارد: مجلس ایالات با ۴۶ عضو که از میان کانتون‌ها (استان‌ها) انتخاب می‌شوند و مجلس ملی با ۲۰۰ عضو که برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شوند.

براساس آخرین تقسیمات کشوری سوئیس از ۲۶ کانتون یا استان تشکیل شده که هر یک زیرنظر نمایندگان قانونگذار منتخب مردم اداره می‌شوند.

اصل مردم سالاری مستقیم درقانون اساسی فدرال تصریح شده است که حتی در سطوح منطقه‌ای وشهری نیز اعمال می‌شود.

اقتصاد در سوئیس

تولید ناخالص داخلی این کشور ۹/۳۰۰میلیارد دلار است و درآمد سرانه هر نفر در سوئیس ۳۹ هزار و ۸۰۰ دلا راست.

سه میلیون و ۸۵۰ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند که چهار درصد آنها در بخش کشاورزی، ۳/۲۶ درصد در بخش صنعت و ۱/۶۹ درصد در بخش خدمات مشغول به کار هستند.

نرخ بیکاری در این کشور ۱/۳ درصد و نرخ تورم ۶/۰درصد است.

محصولات صادراتی این کشور شامل ماشین‌آلات، مواد شیمیایی، آهن‌آلات، ساعت و محصولات کشاورزی است که به کشورهای آلمان، آمریکا، ایتالیا، فرانسه، و انگلیس صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل ماشین‌آلات، مواد شیمیایی، وسایل نقلیه، آهن‌آلات، محصولات کشاورزی و منسوجات است که از کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، آمریکا، هلند و اتریش وارد می‌شود.

مردم سوئیس

هفت میلیون و ۵۵۴ هزار و ۶۶۱ نفر در سوئیس زندگی می‌کنند که میانگین سنی آنها ۴۰.۴ سال است. امید به زندگی در این کشور برای زنان ۵۹/۸۳ سال و برای مردان ۸/۷۷ سال است.

۶۵ درصد مردم آن از نژاد آلمانی، ۱۸ درصد فرانسوی، ۱۰ درصد ایتالیایی و باقی از دیگر نژادهای اروپایی هستند. چهار زبان رسمی در این کشور وجود دارد: آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و رومنش.

ارتباطات در سوئیس

پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در این کشور زیر نظر تلویزیون ملی کشور است که هفت شبکه تلویزیونی و ۱۸ کانال رادیویی از آن پخش می‌شود. شبکه‌های خصوصی صدا و تصویر در بخش محلی فعال هستند.

سوئیس در یک نگاه

مساحت ۴۱،۲۹۰ کیلومتر مربع
جمعیت ۷،۵۵۴،۶۶۱ نفر
پایتخت برن
واحد پول فرانک سوئیس
دامنه اینترنتی ch.
پیش شماره ۴۱+
کد خبر 44861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز