سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۲۰:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: کشور آفریقای جنوبی همان طور که از نامش پیداست در جنوبی‌ترین نقطه قاره آفریقا واقع شده است. کشوری که در درون خود کشوری دیگر را جای داده است.

آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی با کشورهای نامیبیا، بوتسوانا، زیمبابوه، موزامبیک، سوازیلند و لسوتو همسایه است و در حقیقت لسوتو را در درون خود جای داده است.

آفریقای جنوبی تاریخ متفاوتی را نسبت به دیگر کشورهای آفریقایی تجربه کرده است. مهاجرت اروپایی‌ها به آن و موقعیت استراتژیک دریایی آن سبب شد تاریخ پرفراز و نشیبی را داشته باشد.

آفریقای جنوبی دارای تعدادی از قدیمی‌ترین آثار باستانی موجود در قاره آفریقا است. تاریخ کتبی آفریقای جنوبی با شرح دریانوردان اروپایی که از راه‌های بازرگانی هند شرقی می‌گذشتند شروع می‌شود.

امپراتوری بریتانیا از سال ۱۷۹۷ به تدریج بخش‌های مختلف این کشور را به تصرف خود درآورد. در سال ۱۹۳۴ حزب آفریقای جنوبی و حزب ملی آفریقای جنوبی برای تشکیل حزب متحد آفریقای جنوبی و به دنبال آشتی بین آفریقایی‌ها و سفید پوستانِ انگلیسی‌زبان ادغام شدند. ولی اتحادیه به دلیل ورود به جنگ جهانی دوم به عنوان متحد بریتانیا از هم پاشید.south africa

آپارتاید در آفریقای جنوبی

در سال ۱۹۴۸ حزب ملی آفریقای جنوبی از طریق رای‌گیری به قدرت رسید و شروع به انجام یک سری قوانین مبنی بر جداسازی نژادی که به نام «آپارتاید» شناخته می‌شود، کرد. جای تعجب نیست که این تبعیض در مورد ثروت به دست آمده از صنعتی سازی سریع دهه‌های ۵۰، ۶۰ و ۷۰ میلادی نیز به کار رفت.

در حالی‌ که اقلیت سفیدپوستان از بالاترین استاندارد زندگی قاره آفریقا، که برابر سطح زندگی در کشورهای غربی جهان اول بود، برخوردار شده بودند، اکثریت سیاه‌پوستان از لحاظ هرگونه استانداردی همچون درآمد، تحصیل و حتی ورود به ادارات دولتی مورد تبعیض قرار داشتند.

دولت برآمده از آپارتاید، میان یک سیاه‌پوست، هندی و یا رنگین پوست آفریقای جنوبی به مانند مردم کشورهایی همچون غنا و تانزانیا فرقی قائل نبود و با تمامی آنها به عنوان شهروند درجه آخر رفتار می‌کرد.

آپارتاید نژادی روز به روز در جهان باعث جنجال بیشتر می‌شد و منجر به تحریم‌های خارجی کشورهای غربی و شورش و سرکوب‌های داخلی شد.

مدت مدیدی از سرکوب شدید توسط دولت متشکل از سفیدپوستان و مقاومت، اعتصاب، راهپیمایی، اعتراض و خرابکاری توسط احزاب ضد آپارتاید مخصوصاً کنگره ملی آفریقا (ANC) ادامه یافت.

در سال ۱۹۹۰ دولت حزب ملی اولین گام برای مذاکره کناره‌گیری از قدرت را با لغو ممنوعیت کنگره ملی آفریقا و دیگر موسسات سیاسی چپ‌گرا برداشت و نلسون ماندلا را بعد از ۲۷ سال زندان آزاد کرد.

قوانین آپارتاید به تدریج از کتاب‌های قانون حذف شدند و اولین انتخابات چند نژادی در سال ۱۹۹۴ برگزار شد. حزب ANC با اکثریت آراء پیروز انتخابات شد و از آن زمان تاکنون قدرت را در دست داشته‌است.

سیاست در آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی تنها کشور جهان است که سه پایتخت دارد: کیپ‌تاون که در میان آنها بزرگترین است؛ پرتوریا، که پایتخت اداری است و بلوئم فونتین که پایتخت قضایی است.

در آفریقای جنوبی دو مجلس وجود دارد. مجلس شورای ملی استانها که 90 عضو از سراسر کشور دارد و مجلس دوم که شورای ملی خوانده می‌شود 400 عضو.

اعضای مجلس دوم را مردم در انتخابات عمومی انتخاب می‌کنند. نیمی از اعضای مجلس کاندیداهای محلی و نیمی دیگر کاندیداهای ملی هستند. دوره انتخاباتی هر دو مجلس در آفریقای جنوبی پنج سال است.

بر اساس قانون اساسی وزرای دولت در آفریقای جنوبی باید نماینده مجلس دوم باشند و رئیس حزب برتر در شورای ملی رئیس جمهور است.

در حال حاضر رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی تابو امبکی است. از میان 28 وزارتخانه آفریقای جنوبی، فقط 21 وزارتخانه معاون وزیر دارند که آنها هم از میان نمایندگان پارلمان انتخاب می‌شوند.

استان‌های 9 گانه آفریقای جنوبی دارای دولت‌های محلی (استانی) است که استاندار، بلندپایه‌ترین مقام اجرائی آن استان به حساب می‌آید.

اقتصاد در آفریقای جنوبی

تولید ناخالص داخلی آفریقای جنوبی 6/467 میلیارد دلار است که 7/2 درصد آن در بخش کشاورزی، 3/31 درصد آن در بخش صنعت و 66 درصد آن در بخش خدمات تولید می‌شود.

نرخ بیکاری در این کشور 2/24 درصد است و نیمی از مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ تورم در آفریقای جنوبی 6 درصد است.

محصولات صادراتی آن شامل طلا، الماس، پلاتینیوم و دیگر سنگ‌های آهنی و معدنی و کاشی‌آلات و تجهیزات است که به کشورهای انگلستان، ژاپن ، آمریکا، آلمان  و هلند  صادر می‌شوند.

محصولات وارداتی آفریقای جنوبی شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی، محصولات پتروشیمی، ابزارآلات علمی و مواد غذایی است که از کشورهای چین ، آلمان ، آمریکا، ژاپن  و عربستان سعودی  وارد این کشور می‌شود.

مردم آفریقای جنوبی

43 میلیون و 997 هزار و 828 نفر در آفریقای جنوبی زندگی می‌کنند که 79 درصد از آنها آفریقایی سیاهپوست، 6/9 درصد سفید پوست، 9/8 درصد رنگین پوست و 5/2 درصد هندی-آسیایی هستند.

میانگین سنی مردم در این کشور 3/24 سال است. رشد جمعیت در این کشور منفی است. امید به زندگی در بدو تولد برای زنان 66/41سال و برای مردان 21/43سال است.

تنوع زبانی هم در میان مردم این کشور بالاست.

ارتباطات در آفریقای جنوبی

در این کشور رسانه‌های زیادی فعال هستند تا بتوانند تنوع فرهنگی این کشور را پوشش دهند. رادیو و تلویزیون‌های خصوصی در این کشور بسیار فعال هستند.

آفریقای جنوبی در یک نگاه

مساحت 1،219،912 کیلومتر مربع
جمعیت 43،997،828 نفر
پایتخت کیپ‌تاون، پرتوریا و بلوئم فونتین
واحد پول رند آفریقای جنوبی
دامنه اینترنتی za.
پیش شماره 27+
کد خبر 44092

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز