دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری نامیبیا کشوری در جنوب آفریقا است که بخش زیادی از خاک وسیع آن را صحرای نامیبیا پوشانده است.

نامیبیا

این کشور از شمال با زامبیا و آنگولا، از شرق با بوتسوانا و از جنوب با آفریقای جنوبی همسایه است. در غرب آن آب‌های اقیانوس اطلس قرار گرفته است.

نامیبیا تا سال 1990 بخشی از خاک آفریقای جنوبی بود. در این سال به رهبری سام نوجوما توانست پس از 25 سال درگیری با دولت آفریقای جنوبی، استقلال خود را به دست آورد و اولین رئیس جمهور نامیبیا شد.

در دوره استعمار بسیاری از مردم این کشور کشته شدند. چندی پیش آلمان که کشور کنونی نامیبیا بخشی از مستعمرات آن بود، به خاطر این کشتارها از مردم نامیبیا عذرخواهی کرد.

سیاست در نامیبیا

در نامیبیا رئیس جمهور، رئیس حکومت و رئیس دولت است و قدرت اجرایی در کشور را در دست دارد. او با رای مردم برای دوره‌ای پنج ساله تعیین می‌شود.

نخست وزیر را رئیس جمهور تعیین می‌کند اما نماینده پیشنهادی رئیس جمهور باید بتواند از مجلس نامیبیا هم رای اعتماد بگیرد.

قوه قانونگذاری در نامیبیا از دو بخش تشکیل شده است. یکی شورای ملی که 26 کرسی دارد و دیگری مجلس ملی که 72 کرسی دارد و نمایندگان آن برای دوره‌ای هفت ساله انتخاب می‌شوند.

http://images.hamshahrionline.ir/images/upload/news/posc/map/namibia-map%5B100%5D.jpg

اقتصاد در نامیبیا

تولید ناخالص داخلی این کشور 67/10میلیارد دلار است. 660 هزار نفر نیروی کار آن را تشکیل می‌دهند.

نرخ بیکاری در این کشور 3/5درصد است و 9/34 درصد از مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ تورم در سال 2007 میلادی 7/6درصد بود.

محصولات صادراتی این کشور شامل الماس، مس، طلا، روی، سرب، اورانیوم، احشام، ماهی و پوست گوسفند است که به کشورهای آفریقای جنوبی (4/33 درصد) و آمریکا (4 درصد) صادر می‌شود.

محصولات وارداتی آن شامل مواد غذایی، محصولات پتروشیمی و سوخت، ماشین‌آلات و تجهیزات و مواد شیمیایی است که از کشورهای آفریقای جنوبی (2/85 درصد) و آمریکا وارد می‌شود.

مردم نامیبیا

هرچند نامیبیا کشوری وسیع است اما به دلیل بیابانی بودن جمعیتی اندک دارد. جمعیت نامیبیا دو میلیون و 88 هزار و 669 نفر با میانگین سنی 7/20سال است.

امید به زندگی برای زنان 38/49سال و برای مردان 39/50 سال است. 

بین 80 تا 90 درصد از مردم این کشور مسیحی هستند. زبان رسمی کشور انگلیسی است اما تنها 7 درصداز مردم به آن سخن می‌گویند. اغلب مردم به زبان‌های محلی آفریقایی سخن می‌گویند.

نامیبیا در یک نگاه

مساحت 825،418 کیلومتر مربع
جمعیت 2،088،669 نفر
پایتخت ویندهوک
واحد پول دلار
دامنه اینترنتی na.
پیش شماره 264+
کد خبر 50226

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز