سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری کریباتی مجموعه‌ای از ۳۳ جزیره در اقیانوس آرام است که بخشی از آنها بالای خط استوا و بخشی دیگر در پایین خط استوا قرار دارند. این جزایر با نام جزایر گیلبرت هم شناخته می‌شوند.

کریباتی

این مجموعه جزایر فضایی به طول چهار هزار کیلومتر و عرض دو هزار کیلومتر را اشغال کرده‌اند.

این کشور در سال ۱۹۷۹ استقلال خود از انگلیس را به دست آورد. بسیاری از جزایر مرجانی این کشور غیر قابل سکونت هستند و با بالا آمدن آب دریا به هنگام مد زیر آب می‌روند.

کریباتی در دو سوی خط بین‌المللی تاریخ قرار گرفته است یعنی در یک سوی این خط تاریخ یک روز عقب‌تر از سوی دیگر است اما دولتمردان این کشور در سال ۱۹۹۵ خط را به سمت شرق حرکت دادند تا همه کشور در یک روز قرار بگیرد.

همین اتفاق سبب شد تا روز اول ژانویه سال ۲۰۰۰ کریباتی اولین کشور بخش مسکونی زمین باشد که وارد هزاره جدید می‌شود و پس از آن نام جزیره کارولین که اولین بخش جهان بود که سال جدید را تجربه کرد به جزیره هزاره (ملنیوم) تغییر کرد.

سیاست در کریباتی

رئیس جمهور در این کشور هم رئیس حکومت است و هم رئیس دولت. مجلس ملی این کشور کاندیداهای ریاست جمهوری را از میان اعضای خود انتخاب می‌کند و در یک انتخابات عمومی از میان این نمایندگان یک نفر به عنوان رئیس جمهور برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شود.

رئیس جمهور پس از انتصاب، معاونی برای خود انتخاب می‌کند. اعضای کابینه 12 نفره این کشور هم از میان نمایندگان مجلس انتخاب می‌شوند.

مجلس ملی این کشور ۴۶ کرسی دارد که نمایندگانش برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شوند.

اقتصاد در کریباتی

تولید ناخالص داخلی این کشور ۲۴۰ میلیون دلار است. حدود هفت هزار و ۶۷۰ نفر، نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند. البته این آمار شامل کسانی که با کشاورزی روزگار می‌گذرانند نمی‌شود.

نرخ رسمی بیکاری در این کشور دو درصد است. البته برخی منابع گزارش می‌دهند که آمار حقیقی بیش از ۷۰ درصد است.

محصولات صادراتی این کشور شامل مغز نارگیل (۶۲ درصد)، نارگیل، جلبک دریایی و ماهی است که به کشورهای آمریکا (۲۲ درصد)، بلژیک (5/21 درصد)، ژاپن (3/14 درصد)، سائوما (7/8درصد)، استرالیا (5/7 درصد)، مالزی (7/6 درصد)، تایوان (6/5درصد) و دانمارک (6/4درصد) صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل مواد غذایی، ماشین‌آلات و تجهیزات، کالاهای تمام شده و سوخت است که از کشورهای استرالیا (۳۳ درصد)، فیجی (1/27 درصد)،  نیوزیلند (6/9 درصد) و ژاپن (1/18 درصد) وارد می‌شود.

مردم کریباتی

جمعیت این کشور حدود ۱۱۰ هزار نفر با میانگین سنی ۲۱ سال است. امید به زندگی برای زنان ۴۰ و برای مردان ۵۰ سال است.

۵۲ درصد از مردم آن مسیحی کاتولیک و ۴۰ درصد پروتستان هستند. زبان‌های رسمی این کشور کریباتی و انگلیسی است.

کریباتی در یک نگاه

مساحت ۸۱۱ کیلومتر مربع
جمعیت ۱۱۰،۳۶۵ نفر
پایتخت تاراوا آتول
واحد پول دلار استرالیا
دامنه اینترنتی ki.
۶۸۶+
کد خبر 53123

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز