دوشنبه ۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: آرژانتین در جنوبی ترین منطقه آمریکا جنوبی واقع شده و از شمال به جنوب به وسعت ۴ هزار کیلومتر کشیده شده است.

آرژانتین

آرژانتین متشکل از مناطق کوهستانی واقع در شته کوه  آند، جلگه پامپاس  و یک خط ساحلی طولانی است. در سال‌های پس از استقلال ، وقایع  نامطلوبی ، از جمله بر قراری حکومت‌های متعدد دیکتاتوری، شکست در برابر انگلستان ، از دست دادن جزایر مالویناس و وضعیت نامطلوب اقتصادی در این کشور رخ داده‌اند.

به رغم آنکه آرژانتین از نظر منابع معدنی کشوری غنی محسوب می‌شود و دارای نیروی کار آموزش دیده است.  وضعیت اقتصادی این کشور همواره دارای نوسانات بسیاری بوده است.

رکود اقتصادی سال ۲۰۰۱ آرژانتین سبب شد تا نیمی از مردم این کشور با فقر دست و پنجه نرم کنند. آرژانتین یکی از کشورهای جهان است که بدهی‌های خارجی بسیاری دارد و ارزش پول این کشور طی سال‌ها بحران اقتصادی کاهش یافت.

در سال ۲۰۰۳ اقتصاد آرژانتین رو به بهبود رفت و در همین سال نیز صندوق جهانی پول با پرداخت وامی جدید به این کشور موافقت کرد. از آن زمان به بعد آرژانتین به بازپرداخت بدهی‌های خارجی خود روی آورد.

argentina

با این حال این کشور همچنان از فقر و از آمار بیکاری بالایی رنج می‌برد و مردم آن‌ همچنان به نتایج  ناشی از بهبود وضعیت اقتصادی این کشور طی سال‌های اخیر چشم دوخته‌اند.

از نظر سیاسی نیز به این کشور طی سال‌های حاکمیت نظامیان، از ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳ آسیب‌های فراوان وارد شده است. در فاصله این سال‌ها ده‌ها هزار نفر از مردم آرژانتین در نبردهای موسوم به جنگ کثیف کشته شده‌اند. اجساد بسیاری از افراد  ربوده و یا ناپدید شده در این سال‌ها نیز هرگز پیدا نشد.

  • ویژگی‌های انسانی و اقتصادی

نام کامل: جمهوری آرژانتین
جمعیت:۳۸.۲ میلیون نفر
وسعت:۲.۸ کیلومتر مربع
رییس جمهوری:نستور کرچنر
رییس جمهوری منتخب: کریستینا فرناندس د کرچنر
زبان اصلی:اسپانیایی
دین اصلی:مسیحیت
امید به زندگی:۷۱ سال(مردان)، ۷۸ سال(زنان)
واحد پولی:یک پسو برابر با ۱۰۰ سنتاوس
صادرات اصلی:مواد غذایی و حیوانات زنده، سوخت‌های معدنی، غلات و ماشین آلات
پسوند اینترنتی: ar
کد تلفن بین‌المللی:+۵۴

کد خبر 35231
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز