سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: لیونل آندره مسی ۲۴ ژوئن سال ۱۹۸۷ در شهر روساریو آرژانتین دیده به جهان گشود. وی تنها بازیکن تاریخ فوتبال است که شش بار فاتح عنوان بهترین بازیکن سال فیفا، هشت بار برندهٔ توپ طلا و شش بار برنده کفش طلای اروپا شده‌ و در طول دوران حرفه‌ای‌اش، بیش از ۷۶۰ گل و ۳۳۰ پاس گل به ثمر رسانده است.

Lionel Messi

وی عضو تیم ملی بزرگسالا ن آرژانتین و کاپیتان تیم اینتر میامی است. بسیاری از مطبوعات به وی لقب مارادونای جدید داده‌اند. لقب وی که توسط خودش انتخاب شده «جانشین» است.  مسی در دوران بازیگری خود به تمامی افتخارات باشگاهی و ملی ممکن دست یافت و بسیاری از صاحب نظران برجسته او را بهترین بازیکن تاریخ فوتبال میدانند.

لیونل در سن ۵سالگی بازی را در تیم گراندولی آغاز کرد. تیمی که پدرش به عنوان مربی در آن جا مشغول به کار بود. در سال ۱۹۹۵ مسی به تیم نیوولز اولدبویز آرژانتین پیوست. وی ۱۱ سال  داشت که پزشکان تشخیص دادند دچار کمبود هورمون رشد است.

باشگاه ریور پلاته علاقه خود را برای به خدمت گرفتن مسی نشان داد اما آنها پول کافی برای خرج معالجه وی نداشتند. کارلوس ریساچ مدیر ورزشی باشگاه بارسلونا اسپانیا، از استعداد بی‌ظیر مسی آگاه شد. ریساچ پس از تماشای بازی وی به نمایندگی از باشگاه بارسلونا با مسی قراردادی امضا کرد.

آنها پیشنهاد کردند تمام مخارج پزشکی لیونل را قبول می‌کنند به شرطی که وی برای شروع زندگی جدید به اسپانیا نقل مکان کند. خانواده مسی نیز به همراه این بازیکن جوان به اروپا منتقل شدند و لیونل  کارش را در تیم جوانان بارسلونا آغاز کرد.

جانشین به زودی توانست در ترکیب تیم دوم بارسلونا جایگاه ثابتی به دست آورد. در آن فصل وی رکورد جالبی برجای گذاشت. میانگین بیش از یک گل در هر بازی. مسی در آن فصل توانست در ۳۰ بازی ۳۷ گل به ثمر برساند.

 لیونل مسی در اکتبر ۲۰۰۴ توانست اولین بازی رسمی‌اش  را برای بارسلونا برابر اسپانیول انجام دهد. با این بازی وی عنوان سومین بازیکن جوان تاریخ باشگاه بارسلونا را به خود اختصاص داد.

زمانی که در تاریخ ۱ می ۲۰۰۵ مسی توانست اولین گل رسمی‌اش را برای بارسا در مقابل تیم الباسته بالومپایه به ثمر برساند تنها ۱۷ سال و ۱۰ ماه و ۷ روز سن داشت. وی با این گل توانست خود را به عنوان جوان‌ترین گلزن بارسلونا در لا لیگا مطرح کند.

 به مسی این شانس را دادند تا بتواند به عضویت تیم ملی اسپانیا دربیاید اما وی این پیشنهاد را رد کرد. در ژوئن سال ۲۰۰۴ مسی در بازی دوستانه بین دو تیم فوتبال زیر ۲۰ ساله‌های آرژانتین و پاراگوئه به میدان رفت.

در ژوئن ۲۰۰۵ توانست همراه با تیم زیر ۲۰ ساله‌های آرژانتین به مقام قهرمانی مسابقات جام جهانی جوانان دست یابد.

لیونل با زدن ۶ گل کفش طلایی مسابقات و توپ طلایی بهترین بازیکن تورنمنت را نیز تصاحب کرد. با وجود این که لیونل بسیار جوان بود همیشه وی را با دیگو مارادونا مقایسه می‌کردند.

در تاریخ ۲۷ ژوئن باشگاه بارسلونا قرارداد جدیدی با مسی تا سال ۲۰۱۰ منعقد کرد. در این قرارداد یک ماده وجود دارد که در آن آمده است هر تیمی می‌تواند با پرداخت مبلغ ۱۵۰ میلیون یورو، مسی را به خدمت بگیرد. این مبلغ  ۳۰ میلیون یورو بیشتر از مبلغ فروش رونالدینیو است.

در سال ۲۰۰۵ خوزه پکرمن، لیونل مسی را به تیم ملی بزرگسالان آرژانتین دعوت کرد. وی اولین بازی‌اش را برابر مجارستان انجام داد. مسی در دقیقه ۶۳ وارد میدان شد اما به فاصله ۴۰ ثانیه از زمین مسابقه اخراج شد. پس از این مسابقه، مسی اولین بازی واقعی خود را برای تیم ملی آرژانتین برابر پاراگوئه انجام داد.

وی اولین بازی خود را در جام باشگاه‌های اروپا در تاریخ ۲۷ سپتامبر و در برابر اودینسه انجام دهد. در دسامبر همان سال روزنامه ایتالیایی توتو اسپورت جایزه پسر طلایی ۲۰۰۵ را که به بهترین بازیکن زیر ۲۱ سال اروپا داده می‌شود، به لیونل مسی داد. جانشین توانست بالاتر از وین رونی، لوکاس پودولسکی و کریستیانو رونالدو قرار بگیرد.

مصدومیت شدید باعث شد مسی به مدت دو ماه از کلیه فعالیت‌های ورزشی دور بماند. به خاطر این مصدومیت حضور وی در جام جهانی ۲۰۰۶ در هاله‌ای از ابهام فرو رفت. با این وجود نام لیونل مسی را به عنوان بازیکن تیم ملی آرژانتین  برای حضور در جام جهانی تحویل مقامات برگزاری مسابقات دادند.

مسی پس از روماریو (فصل ۹۴-۹۳) اولین بازیکن بارسلونا بود که توانست در معروف‌ترین دربی اسپانیا هت تریک کند. در این فصل مسی گلی به ثمر رساند که همگان دوباره وی را با مارادونا مقایسه کردند. جانشین همانند مارادونا در بازی با انگلستان توپ را دریافت کرد، ۶۲ متر با توپ حرکت کرده ۶ نفر از بازیکنان حریف را پشت سر گذاشت و دروازه ختافه را گشود.

تمام کارشناسان ورزشی جهان این گل را مشابه گل قرن مارادونا دانسته و پس از این گل، مطبوعات اسپانیا به وی لقب «مسیدونا» دادند.

فرانتس بکن بائر و یوهان کرایف ستارگان سابق جهان فوتبال، از لئو به عنوان بهترین بازیکن جهان نام برده‌اند.

شناسنامه حرفه‌ای لیونل مسی

  • نام کامل    لیونل آندرس مسی
  • زادروز    ۲۴ ژوئن ۱۹۸۷ ‌(۳۴ سال)
  • زادگاه    روزاریو، آرژانتین
  • قد    ۱٫۶۹ متر (۵ فوت ۷ اینچ)
  • پست    مهاجم/ وینگر
  • باشگاه کنونی: اینترمیامی
  • شمارهٔ پیراهن: ۱۰

باشگاه‌های جوانان

  • ۱۹۹۴–۲۰۰۰    نیولز اولد بویز
  • ۲۰۰۰–۲۰۰۳    بارسلونا

باشگاه‌های حرفه‌ای (تعداد گل داخل پرانتز و تعداد بازی در سمت راست آن)

  • ۱۹۹۴–۲۰۰۰    نیولز اولد بویز    ۱۷۶    (۲۳۴)
  • ۲۰۰۰–۲۰۰۳    بارسلونا سی       ۱۰    (۵)
  • ۲۰۰۳–۲۰۰۴    بارسلونا بی        ۲۲    (۶)
  • ۲۰۰۴–۲۰۲۱    بارسلونا            ۵۲۰    (۴۷۴
  • ۲۰۲۱– ۲۰۲۳   پاری سن-ژرمن           ۱۴    (۲)
  • ۲۰۲۳-             اینتر میامی

تیم ملی آرژانتین

  • ۲۰۰۴–۲۰۰۵    زیر ۲۰ سال آرژانتین    ۱۸    (۱۴)
  • ۲۰۰۸              زیر ۲۳ سال آرژانتین    ۵    (۲)
  • ۲۰۰۵–            آرژانتین    ۱۷۲    (۹۸)

افتخارات


باشگاهی

  • بارسلونا

لالیگا (۱۰ قهرمانی) : ۲۰۰۴/۵، ۲۰۰۵/۶، ۲۰۰۸/۹، ۲۰۰۹/۱۰، ۲۰۱۰/۱۱، ۲۰۱۲/۱۳، ۲۰۱۴/۱۵، ۲۰۱۵/۱۶، ۲۰۱۷/۱۸، ۲۰۱۸/۱۹
کوپا دل ری (۷ قهرمانی) : ۲۰۰۸/۹، ۲۰۱۱/۱۲، ۲۰۱۴/۱۵، ۲۰۱۵/۱۶، ۲۰۱۶/۱۷، ۲۰۱۸/۱۹، ۲۰۲۱/۲۰۲۰
سوپرجام اسپانیا (۸ قهرمانی) : ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۹، ۲۰۱۰، ۲۰۱۱، ۲۰۱۳، ۲۰۱۶، ۲۰۱۸
لیگ قهرمانان اروپا (۴ قهرمانی) : ۰۶–۲۰۰۵، ۰۹–۲۰۰۸، ۱۱–۲۰۱۰، ۱۵–۲۰۱۴
سوپرجام اروپا (۳ قهرمانی) : ۲۰۰۹، ۲۰۱۱، ۲۰۱۵
جام باشگاه‌های فوتبال جهان (۳ قهرمانی) : ۲۰۰۹، ۲۰۱۱، ۲۰۱۵

  • پاری سن-ژرمن

لیگ ۱ (۱ قهرمانی) : ۲۰۲۱/۲۲
سوپرجام فرانسه (۱ قهرمانی) : ۲۰۲۲
ملی

  • آرژانتین

جام جهانی فوتبال (۱ قهرمانی) : ۲۰۲۲ و (۱ نایب‌قهرمانی) : ۲۰۱۴ 
جام جهانی فوتبال زیر ۲۰ سال (۱ قهرمانی) : ۲۰۰۵
بازی‌های المپیک تابستانی (۱ قهرمانی) : ۲۰۰۸
کوپا آمریکا: (۱ قهرمانی) : ۲۰۲۱ و (۳ نایب‌قهرمانی) : ۲۰۰۷، ۲۰۱۵، ۲۰۱۶
فینالیسیما (۱ قهرمانی) : ۲۰۲۲

  • شخصی

توپ طلا (بهترین بازیکن سال جهان) : ۲۰۰۹، ۲۰۱۰، ۲۰۱۱، ۲۰۱۲، ۲۰۱۵، ۲۰۱۹، ۲۰۲۱، ۲۰۲۳
توپ طلای جام جهانی: ۲۰۱۴، ۲۰۲۲
بهترین بازیکن سال فیفا: ۲۰۰۹، ۲۰۱۰، ۲۰۱۱، ۲۰۱۲، ۲۰۱۵، ۲۰۱۹
کفش طلای اروپا: ۲۰۱۰، ۲۰۱۲، ۲۰۱۳، ۲۰۱۷، ۲۰۱۸، ۲۰۱۹
توپ طلای کوپا آمریکا: ۲۰۱۵، ۲۰۲۱

مسی با پیراهن و بازوبند کاپیتانی تیم فوتبال اینتر میامی

 Nov ۱, ۲۰۲۳ - چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲

کد خبر 64120

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز