چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری مغولستان کشوری است در آسیا که زادگاه قوم مغول است و جزو کم‌تراکم‌ترین کشورهای جهان به حساب می‌آید.

مغولستان

این کشور از شمال با روسیه و از جنوب با چین همسایه است. اولان‌باتور، پایتخت این کشور،سردترین پایتخت‌ها در میان کشورهای جهان است. این شهر نزدیک به ۳۸ درصد از جمعیت مغولستان را در خود جای داده است.

نخستین مردمانی که از مغولستان برخاستند و کشورهای دیگر را به ویرانی کشیدند هون‌ها به رهبری آتیلا بودند. مغول‌ها بیش از هر کشوری به چین دست درازی می‌کردند و امپراتوران چین برای آسایش از دست آنها بود که دیوار چین را ساختند.

بزرگ‌ترین رهبر تاریخی مغول‌ها چنگیزخان بود که توانست قبیله‌های مغول را یکپارچه کند. اکثر مناطق در این کشور تابستان‌ها هوای گرم و در زمستان‌ها هوای بسیار سرد دارد.

مردم این کشور به سوارکاری و رزم علاقه زیادی دارند. ذخایر زیرزمینی آن نفت، سنگ آهن طلا، مس و روی است.

این کشور تا سال ۱۹۹۰ زیر نظر شوروی سابق سیاست‌های خود را جهت‌دهی می‌کرد. دموکراسی و خصوصی‌سازی پس از فروپاشی شوروی سابق وارد کتاب لغات این کشور شد.

سیاست در مغولستان

در این کشور رئیس جمهور رئیس حکومت است که از میان کاندیداهای احزاب معرفی و با رای مردم برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شود.

نخست وزیر رئیس دولت است که معمولا رئیس حزب اکثریت کشور است و مجلس او را انتخاب می‌کند.

مجلس این کشور ۷۶ کرسی دارد. نمایندگان این مجلس با رای مردم برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شوند.

اقتصاد در مغولستان

تولید ناخالص داخلی این کشور ۴۴۸/۸ میلیارد دلار است. یک میلیون و ۴۲ هزار نفر، نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند.

نرخ بیکاری در آن سه درصد است. ۱/۳۶ درصد از مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در سال ۲۰۰۷ نرخ تورم در این کشور ۱/۱۵درصد بود.

هرچند نرخ تورم در این کشور بالا است و بخش زیادی از مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند اما این کشور در سال ۲۰۰۷ رشد اقتصادی ۹/۹ درصدی را تجربه کرد که می‌تواند نشان‌دهنده آینده‌ای بهتر برای مردم آن باشد.

محصولات صادراتی این کشور شامل مس، پوشاک، احشام، کشمیر، پشم و سنگ‌های غیرآهنی است که به کشورهای چین، کانادا و آمریکا صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، سوخت، اتوموبیل، مواد غذایی، کالاهای مصرفی صنعتی،‌مواد شیمیایی، مصالح ساختمانی، شکر و چای است که از کشورهای روسیه، چین و ژاپن وارد می‌شود.

مردم مغولستان

جمعیت این کشور دو میلیون و ۹۹۶ هزار نفر با میانگین سنی ۲۵ سال است. امید به زندگی برای زنان ۷۰ و برای مردان ۶۴ سال است.

زبان رسمی مغولستان مغولی است. ۵۰ درصد از مردم بودایی، ۶ درصد مسیحی و ۴ درصد مسلمان هستند.

مغولستان در یک نگاه

مساحت ۱،۵۶۴،۱۱۶ کیلومتر مربع
جمعیت ۲،۹۹۶،۰۸۱ نفر
پایتخت اولان‌باتور
واحد پول تاگریک
دامنه اینترنتی mn.
پیش شماره ۹۷۶+
کد خبر 54621

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز