پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: تایوان جزیره‌ای در شرق آسیا در جنوب شرقی جمهوری خلف چین قرار دارد.

تايوان(Taiwan) که با نام‌های جمهوری چین، چین تایپه و چین ملی و فُرمُز نیز شناخته می‌شود از غرب با چين، از شمال‌شرقي با ژاپن و از جنوب با فيليپين همسايه است.

تايوان پرجمعيت‌ترين كشور و بزرگ‌ترين اقتصاد است كه عضو سازمان ملل نيست.

جزيره تايوان كه پيشتر به فورموسا معروف بود پيش از قرن هفدهم و وقتي كلني هلندي‌ها و اسپانيايي‌ها اين جزيره را به روي مهاجرت قوم "هان" گشودند، فقط محل اقامت بومي‌هاي تايوان يا فورموسان‌ها بود.

اين جزيره بعد از اين كه دوره‌اي كوتاه در فاصله 1661 تا 1683 تحت حكمراني پادشاهي فورموسا بود در سال 1683 به آخرين امپراطوري چين ضميمه شد.

آخرين امپراطوري چين اين جزيره را در سال 1895 به ژاپن تسليم كرد.وقتي تايوان تحت سلطه ژاپن بود جمهوري چين(ROC) در سرزمين اصلي در سال 1912 بعد از سقوط آخرين امپراطوري اين سرزمين، تشكيل شد.

تایوان

بعد از تسليم ژاپن در برابر متحدان در سال 1945، جمهوري چين كنترل تايوان را به‌دست گرفت.ازسرگيري جنگ داخلي چين منجر شد به تسلط كمونيست‌ها بر سرزمين اصلي جمهوري چين و رفتن دولت جمهوري چين به تايوان در سال 1949.

در دهه 1960 تايوان رشد مداوم اقتصادي و صنعتي‌شدن را تجربه و اقتصاد صنعتي با ثباتي را ايجاد كرد.

تايوان در دهه هشتاد و اوايل دهه نود از نظام ديكتاتوري تك‌حزبي به دموكراسي چندحزبي با سيستم رياست جمهوري تقريبي يا دولت اجرايي دوگانه تبديل شد.در اين سيتم دولت از رئيس‌جمهور ، نخست‌وزير و كابينه تشكيل شده كه نخست‌وزير دربرابر قانون يك كشور پاسخگوست.

جمهوري خلق چين (PRC) بعد از شكل‌گيري به طور مداوم حاكميتش بر تايوان را اعلام كرده و جمهوري چين ديگر موجوديت قانوني ندارد.

جمهوري خلق چين باتوجه به خط مشي كشور يكپارچه هر‌گونه ارتباط ديلماتيك با هر كشوري كه جمهوري چين را به رسميت بشناسد، رد مي‌كند.

درحال حاضر هفده كشور با جمهوري چين روابط رسمي دارند و برخي ديگر كشورها از طريق دفاتر نمايندگي و نهادهايي كه نقش سفارت و كنسولگري دوفاكتو را ايفا مي‌كنند با اين جزيره روابط غيررسمي دارند.

با اين كه تايوان به‌طور كامل دولت خودگردان دارد اما بيشتر سازمان‌هاي جهاني كه جمهوري خلق چين عضو آنهاست از دادن حق عضويت به تايوان خودداري مي‌كنند.

تایوان در یک نگاه

مساحت:
 ۳۶٬۱۹۷ کیلومتر مربع
جمعیت   ۲۳٬۵۵۰٬۰۷۷ نفر
پایتخت تایپه
واحد پول دلار جدید تایوان (TWD)
دامنه اینترنتی .tw
پیش شماره +۸۸۶
کد خبر 420587

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha