یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۳
۰ نفر

گروه اقتصادی: به‌دنبال چاپ گزارش خبری مربوط به موضوع کرسنت با عنوان «کرسنت دوباره جان گرفت» در شماره دیروز روزنامه، روابط عمومی وزارت نفت با ارسال جوابیه‌ای به این گزارش واکنش نشان داد.

در این جوابیه که مقدمه‌ای طولانی و ادبیاتی غیرحرفه‌ای و احساسی دارد، بدون ارائه پاسخی مستند، به انتقاد از گزارش منتشره می‌پردازد اما به شکلی آن را تأیید می‌کند چه اینکه در انتهای آن تاکید شده که موضوع موسوم به کرسنت از طریق مراجع ذی‌مدخل مراحل حقوقی خود را سپری می‌کند.در بخشی از این جوابیه با اشاره به اینکه گزارش همشهری بی‌اساس و بی‌پایه است و براساس یک استنتاج نادرست برای دستیابی به منویات رسانه‌ای تنظیم شده، آمده است:

نه نرمش در برابر تهدید صحیح است، نه توافق جدید انجام گرفته است، نه وزیر محترم نفت پیرامون جان گرفتن دوباره کرسنت اعلام نظر کرده‌اند، نه ضیافت شامی برقرار شده است، نه وزارت نفت بر باز شدن گره ایجاد شده در پرونده کرسنت صحه گذاشته است.در بخش دیگر این جوابیه آمده است: وزارت نفت همواره خود را مقید به حرکت در چارچوب منافع ملی دانسته و همیشه از روش‌ها و ابزارهایی سود جسته که در راستای منافع کشور در درازمدت باشد. حداکثرسازی منافع ژئوپلتیک و ژئواکونومیک و تضمین امنیت ملی کشور از طریق توسعه همکاری‌ها و تعاملات دو و چندجانبه و همچنین منطقه‌ای از اهداف صنعت نفت میهن اسلامی است. شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای و تحولات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است.

در بخش دیگر این جوابیه آمده: عمده دلایل حضور بازیگران جهانی در منطقه، رقابت برای مدیریت منابع هیدروکربوری است تا بتوانند نظام مدیریتی، اقتصادی و سیاسی موردنظر خود را به‌صورت تک‌قطبی به دیگر کشورها تحمیل کنند که این جریان رقابت به‌ویژه در منطقه پیرامونی شرایطی را پدید آورده است که می‌باید با درایت خاص، دوراندیشی کامل و هوشمندانه آن را برطرف کرد و وزارت نفت نیز با اتکا به ظرفیت‌های عظیم انسانی، منابع وسیع نفت و گاز و توان داخلی از فرصت‌های موجود در حوزه نفت و گاز، جهت ارتقای جایگاه میهن اسلامی حداکثر بهره‌برداری را می‌کند و همانگونه که وزیر محترم نفت در مراسم افتتاح نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در روز جمعه 26/1/90 اذعان کرده‌اند وزارت نفت با رعایت حفظ منافع ملی کشور و با فرمول جدید با همه کشورها به‌جز رژیم غاصب صهیونیستی در حوزه مرتبط با مأموریت صنعت نفت مذاکره می‌کند و شایان ذکر است موضوع موسوم به کرسنت نیز از طریق مراجع ذی‌مدخل مراحل حقوقی خود را طی می‌کند.

توضیح همشهری: ورای ادبیات نادرستی که روابط عمومی وزارت نفت متأسفانه اخیرا در پاسخ به رسانه‌ها در پیش گرفته که با فرهنگ یکصد ساله رسانه‌ای صنعت نفت نه تنها قرابتی ندارد که فاقد استدلال فنی و حقوقی و توضیح دقیق است، یادآوری چند نکته و اشاره به تناقض‌های مندرج در پاسخ شتابزده وزارت نفت ضروری است.

1- روزنامه همشهری در راستای رسالت مهم اطلاع‌رسانی خویش با رویکردی موشکافانه، واقع بینانه، حقیقت یاب و واجد جنبه‌های استدلالی و قانع‌کننده مصمم است تا بلکه وزارت نفت موشکافانه و واقع بینانه با هدف کشف حقیقت توأم با استدلال، همگان را قانع کند که آیا پرونده پرابهام کرسنت در حال بررسی است یا برای همیشه به بایگانی سپرده شده است؟ اگر توضیح وزیر نفت مبنی بر اینکه موضوع موسوم به کرسنت از طریق مراجع ذی‌مدخل مراحل حقوقی را طی می‌کند، به معنای بازشدن دوباره گره مذاکرات نیست، پس توضیح دهید منظور چیست؟ چرا که مسئولان کرسنت بارها و بارها از پیگیری پرونده در مراجع بین‌المللی حتی دادگاه لاهه سخن می‌گویند و مسئولان ایرانی از بررسی آن در نهاد ریاست‌جمهوری، و این تناقض را چگونه باید پاسخ داد؟ آیا مراجع ذی‌مدخل مورد اشاره وزیر نفت در پی پیگیری پرونده از طریق مراجع بین‌المللی هستند یا اینکه درصدد توافق جدید برآمده‌اند و آیا اظهارات آقای میرکاظمی مفهومی جز، جدی‌تر شدن موضوع یادشده در نهاد ریاست‌جمهوری و جان گرفتن دوباره آن است؟ پیشنهاد می‌شود در مصاحبه آینده آقای میرکاظمی با خبرنگاران، ایشان توضیح دهند چرا وزارت نفت عملا از این پرونده کنار گذاشته شده و مذاکره‌کنندگان در نهاد ریاست‌جمهوری با کدام حکم قانونی در حال بررسی پرونده هستند؟

2- وزارت نفت در پاسخ ارسالی اشاره نکرده است کدام بخش از سخنانی که به‌طور نقل قول از زبان وزیر نفت منتشر شده است، بی‌اساس و بی‌پایه بوده است و اگر روابط عمومی وزارت نفت مدعی است آنچه از قول وزیر نفت منعکس شده است، جعل خبر بوده، پیشنهاد می‌شود روابط عمومی فایل صوتی و تصویری کامل اظهارات ایشان را روی وب‌سایت خود قرار دهد تا همگان قضاوت کنند، روزنامه همشهری ادعای بی‌اساس و بی‌پایه‌ای را مطرح کرده است یا اینکه وزارت نفت استنباط و توجیه دیگری از آن دارد. مهم‌تر اینکه تیتر انتخابی روزنامه همشهری دقیقا با انتظار منطقی وزارت نفت مبنی بر موشکافی، واقع بینی، حقیقت‌یاب و واجد جنبه‌های استدلالی همخوانی دارد و انتظار می‌رود وزارت نفت که به‌نظر می‌رسد در جریان مسئله کرسنت حاشیه‌نشین شده است، با همین انتظار جزئیاتی از آخرین مذاکرات انجام گرفته و توافق احتمالی را از مذاکره‌کنندگان یا همان مراجع ذی‌مدخل مورد اشاره وزیر نفت دریافت و با هدف آگاهی عموم مردم و قانع‌کردن افکار عمومی منتشر سازد؛ هرچند درباب اینکه ماهیت حقوقی ورود مراجع ذی‌مدخل در پرونده یادشده، و صلاحیت آنها مورد سؤال جدی است.

3 - در حرفه روزنامه‌نگاری، انتخاب تیتر استنباطی از سخنان مسئولان امری رایج و قابل تایید از سوی همه استادان روزنامه‌نگاری و مورد تدریس در دانشکده‌های روزنامه‌نگاری و کتب تخصصی است و شگفتا که مسئولان وزارت نفت از این امر بدیهی ابراز شگفتی کرده‌اند و ابهام مطرح‌شده از سوی روزنامه همشهری برای شفاف‌سازی‌ درباره پرونده یادشده را به‌اصطلاح محیرالعقول، شتابزده و علیل توصیف کرده‌اند و نزد خویش، چنین گمان کرده‌اند که آنچه کارشناسی و صحیح است نه به استدلال واقع‌بینانه و شفاف که به استناد ادبیات غریب اما رایج وزارت نفت در سال‌های اخیر در پاسخ به رسانه‌ها میسر می‌شود که از این‌رو توصیه می‌شود با هدف حفظ فرهنگ غنی رسانه‌ای یک قرن اخیر در صنعت نفت، در رویکرد نادرست کنونی تجدید نظر شود.

4 - در جوابیه وزارت نفت آمده که در گزارش روزنامه همشهری از واژه ضیافت شام استفاده شده است. این موضوع نشان می‌دهد که جوابیه وزارت نفت با عجله تنظیم شده چراکه در هیچ‌ کجای گزارش همشهری از واژه ضیافت شام استفاده نشده بلکه عنوان ضیافت نفتی‌ها به کار رفته که کنایه از نمایشگاه بین‌المللی نفت است که معمولا مصطلح است.

کد خبر 132513

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز