گروه اقتصادی: اکثریت نمایندگان مجلس خواهان بررسی تخلف‌ها و انحراف‌های انجام شده در وزارت نفت از سوی دستگاه قضایی شدند.

به گزارش همشهری، دیروز گزارش کمیسیون انرژی مجلس در مورد عملکرد 9 ماهه وزارت نفت در سال 89 قرائت شد که با رای نمایندگان مجلس ادامه رسیدگی به آن به قو‌ه‌قضاییه سپرده شد.در این گزارش آمده است: تولید نفت ایران روزانه 72 هزار بشکه کاهش یافته و پولی هم از بابت فروش نفت خام به حساب ذخیره ارزی واریز نشده و مهم‌تر اینکه سرمایه‌گذاری‌های لازم در حوزه نفت و گاز صورت نگرفته است.

گزارش کمیسیون انرژی مجلس نشان می‌دهد که یکی از دلایل واریز نشدن بالغ بر11 میلیارد دلار از درآمد نفتی ایران به حساب ذخیره ارزی به‌دلیل جبران کسری بودجه دولت در سال 89 بوده است. در این گزارش تاکید شده است: این وزارتخانه از قانون بودجه سال 89 انحراف داشته و اهم این انحراف‌ها و تخلف‌ها را می‌توان «کاهش تولید نفت خام»، «عدم‌واریزی به حساب ذخیره ارزی از بابت فروش نفت خام » و «عدم‌سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز» عنوان کرد. پیش‌تر دیوان محاسبات مجلس هم از واریز نشدن بیش از 11میلیارد دلار به‌حساب ذخیره ارزی پرده برداشته بود اما وزیر اقتصاد این گزارش را رد کرده بود.

کمیسیون انرژی مجلس که با رای موافق 167‌نماینده مجلس به قوه قضاییه ارجاع شده است، نشان می‌دهد، شرکت ملی نفت ایران باید روزانه مقدار 2 میلیون و 324‌هزار و 278 بشکه نفت خام را به‌صورت نقدی صادر و وجوه حاصل از آن را به حساب بانک مرکزی واریز کند که در عمل به‌طور متوسط روزانه 139‌هزار و 287 بشکه نفت خام معاوضه شده و در نتیجه نفت صادراتی پیش‌بینی شده کاهش یافته است.

این گزارش تصریح می‌کند: مهم‌ترین دلیل کاهش تولید، عدم‌سرمایه‌گذاری مناسب و به موقع شرکت ملی نفت ایران جهت افزایش و حفظ و نگهداشت توان تولید طی سنوات گذشته و عدم‌تامین بموقع منابع مورد نیاز است که کاهش میزان صادرات نقدی نفت خام همراه با کاهش سایر درآمدهای پیش‌بینی شده در قانون بودجه از جمله درآمدهای مالیاتی، گمرکی و واگذاری شرکت‌های دولتی، عدم‌تحقق بودجه کل کشور را به‌دنبال داشته است.

براساس این گزارش، سر جمع مبالغ قابل انتقال به حساب ذخیره ارزی از بابت مازاد نفت خام در 9ماهه سال‌جاری بالغ بر 228/11میلیارد دلار است که به حساب مذکور به‌رغم صراحت حکم قانون واریز نشده و به‌طور کامل به‌صورت ریالی به حساب ردیف درآمدی بودجه ریخته شده است.

در ادامه گزارش آمده است تخلف دولت در عدم‌واریز مازاد (65) دلار فروش نفت خام صادراتی به حساب ذخیره ارزی علاوه بر نقض قانون بودجه سال 1389 باعث شده بسیاری از احکام قانون بودجه متکی بر استفاده از حساب ذخیره ارزی بلا اقدام مانده و سقف تعهدات حساب ذخیره ارزی در پایان آذر ماه سال 1389 به بیش از 22‌میلیارد و800 میلیون دلار افزایش یابد.

کمیسیون انرژی مجلس نتیجه می‌گیرد که به‌نظر می‌رسد این اقدام خزانه‌داری کل کشور و بانک مرکزی با توجه به کاهش میزان تولید و صادرات نقدی نفت خام نسبت به ارقام پیش‌بینی شده در بودجه و همچنین کاهش سایر درآمدهای پیش‌بینی شده، در جهت خودداری از ارائه لایحه اصلاح با متمم بودجه سال‌1389 است.

استیضاح وزیر نفت منتفی است

رئیس کمیسیون انرژی مجلس وزارت اقتصاد را مقصر اصلی عدم‌واریز درآمدهای نفتی به خزانه دانست و طرح استیضاح وزیر نفت در مجلس را به‌شدت تکذیب کرد. به گزارش مهر، حمیدرضا کاتوزیان گفت: تغییر مدیریت در سطح وزارت نفت به هیچ وجه گره گشای مشکلات صنعت نفت و گاز کشور نیست. او گفت: باید بانک مرکزی و معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت پاسخگوی عدم‌واریز درآمدهای نفتی باشند.

کد خبر 130550

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز