همشهری آنلاین: وزیر نفت از کشف میدان جدید گازی خیام خبرداد و گفت: ارزش گاز و میعانات گازی این میدان دست کم 50 میلیارد دلار برآورد شده است.

به گزارش شانا،‌ سیدمسعود میرکاظمی  یکشنبه (26 دی) در یک کنفرانس خبری، با اعلام خبر کشف میدان گازی خیام در شرق عسلویه و در سواحل خلیج فارس، افزود: این میدان جدید گازی 260 میلیارد مترمکعب ذخیره گاز درجا و 220 میلیون بشکه میعانات گازی دارد که بیش از 80 درصد گاز آن قابل برداشت است.

وی تصریح کرد: با حفر 18 تا 21 حلقه چاه 210 میلیارد مترمکعب گاز این میدان با تولید روزانه 24 میلیون مترمکعب قابل استحصال خواهد بود.

میرکاظمی با بیان اینکه با فناوری فعلی 100 میلیون بشکه از میعانات گازی این میدان نیز قابل برداشت است، یادآور شد: با احتساب ارزش هر بشکه میعانات گازی 60 دلار و هر مترمکعب گاز 20 سنت، این میدان جدید گازی بیش از 50 میلیارد دلار ارزش دارد.

مردم نگران تامین سوخت نباشند

وزیر نفت با بیان اینکه میزان ذخایر سوخت مطلوب است، اعلام کرد: با وجود اعمال محدودیت های خارجی در صنعت نفت، به لطف خداوند در تولید و ذخایر بنزین شرایط مطلوبی داریم.

سید مسعود میرکاظمی با تاکید بر اینکه مردم نگران ارائه خدمات در حوزه تامین سوخت نباشند اظهار داشت: هم اکنون بالاترین میزان ذخیره سوخت را داریم و حتی اگر برای مدت طولانی واردات نداشته باشیم مشکلی در تامین سوخت کشور در بخش های مختلف مانند صنعت، خانگی، کشاورزی و حمل و نقل نخواهیم داشت.

وزیر نفت از افتتاح برخی طرح های پالایشگاهی در دهه فجر امسال خبر داد و افزود: در نیمه  نخست سال 1390 در تولید از واحدهای پالایشگاهی به خودکفایی رسیده و نیازی به تولید از واحدهای پتروشیمی یا واردات نخواهیم داشت.

میرکاظمی اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها را در کاهش مصرف سوخت موثر دانست و اظهار داشت: هم اکنون مصرف سوخت به طور چشمگیری کاهش یافته و از سوی دیگر تولید بنزین در داخل کشور نیز افزایش یافته، از این رو سرعت رسیدن به خودکفایی بنزین در پالایشگاه ها بیشتر می شود.

میرکاظمی میانگین مصرف کنونی بنزین کشور را روزانه 52 میلیون لیتر اعلام و تصریح کرد: این در حالی است که پیش از اجرای سهمیه بندی میانگین مصرف بنزین کشور روزانه 66 میلیون لیتر بوده است.

وی همچنین از کاهش مصرف گازوییل در بخش حمل و نقل کشور خبر داد و گفت: هم اکنون میزان مصرف گازوییل بخش حمل و نقل حدود 42 میلیون لیتر است که پیشتر این میزان 54 میلیون لیتر در روز بوده است.

دعوت وزیر نفت از مردم برای صرفه جویی در مصرف گاز

وزیر نفت در همین حال با تاکید بر اینکه مردم باید در مصرف گاز صرفه جویی کنند، اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار، رکورد مصرف گاز کشور به روزانه 530 میلیون متر مکعب رسیده که از مردم، صنعتگران و سایر بخش هایی که گاز مصرف می کنند درخواست داریم در مصرف این حامل انرژی صرفه جویی کنند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون بخش عمده ای از سوخت نیروگاه ها از طریق سوخت مایع تامین می شود، اظهار داشت: اگر قرار بود سوخت نیروگاه ها نیز با گاز تامین شود مصرف این حامل انرژی در کشور بسیار افزایش می یافت.

وزیر نفت افزود: امیدواریم با هدفمند کردن یارانه ها به مصرف منطقی دست یافته تا از این طریق امکان افزایش حجم صادرات گاز به مناطق مختلف دنیا را داشته باشیم.

وزیر نفت در باره تامین گاز واحدهای صنعتی گفت: با افزایش تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی و کاهش مصرف گاز، می توانیم گاز واحدهای صنعتی را تامین و این حامل انرژی را جایگزین سوخت مایع کنیم.

وی با بیان این که بیشترین حجم سرمایه گذاری در پارس جنوبی در حال انجام است، اظهار امیدواری کرد سال آینده نخستین واحدهای فازهای 12، 15 و 16 و 17 و 18 میدان گازی پارس جنوبی به بهره برداری برسد.

پایبندی کشورهای عضو اوپک به تولید نفت

وزیر نفت پایبندی کشورهای عضو اوپک را نسبت به کشورها غیر عضو اوپک نسبتا مطلوب ارزیابی کرد و گفت: اگر کشورهای غیر عضو اوپک نیز به تعهدهای خود عمل می کردند، وضعیت بهتری برای بهای نفت تصور می شد.

وی با بیان این که ایران هم اکنون ظرفیت تولید 4 میلیون و 200 هزار بشکه نفت را دارد، گفت: به دلیل پایبندی به سهمیه های تولید هیچ گاه در حد ظرفیت خود تولید نکرده ایم.

وزیر نفت متوسط مصرف جهانی نفت را 85.7 میلیون بشکه در روز در سال 2010 میلادی اعلام کرد و گفت: در صورتی که رکود و بحران اقتصادی وجود نداشت، این میزان تقاضا به بیش از 90 میلیون بشکه در روز افزایش می یافت.

وی رشد اقتصادی در سال 2010 را 4.3 درصد اعلام کرد و گفت: به دلیل ادامه بحران اقتصادی پیش بینی شده است رشد اقتصادی در 2010 میلادی به 3.8 درصد کاهش یابد؛ در همین حال تحلیل قطعی در باره این موضوع وجود ندارد.

بررسی وضعیت بازار نفت

رئیس کنفرانس اوپک رشد اقتصادی در سه ماه پایانی سال 2010، افزایش سرما در جهان، درخواست خوراک پالایشگاه های نفت آمریکا و آسیا، تصویب نشدن افزایش تولید در آخرین نشست کشورهای صادر کننده نفت در کیتوی اکوادور، نوسان های ارزش دلار به دلیل انتشار عرضه دلار بدون پشتوانه در جهان و افزایش قیمت نفت را از جمله عوامل موثر در افزایش قیمت نفت اعلام کرد.

میرکاظمی قیمت 100 دلاری برای هر بشکه نفت خام را مناسب خواند و گفت: اگر روند افزایش قیمت نفت از 30 سال گذشته را تعقیب کنیم، متوجه خواهیم شد که به دلیل افزایش تجهیزات مورد نیاز صنایع نفتی، هم اکنون قدرت خرید (قیمت واقعی نفت) 11.8 دلار است، از سوی دیگر هزینه توسعه میدان های نفتی همزمان با فرا رسیدن نیمه عمر آنها افزایش محسوسی پیدا کرده است؛ از این رو برای افزایش تولید می بایست تعداد حفاری چاه های نفت افزایش یابد.

وی تاکید کرد: قیمت نفت خام نباید پایین آید، زیرا این موضوع سبب می شود رغبت سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز کاهش یابد.

تولید نفت ایران بر مبنای سهمیه اوپک است

وزیر نفت در باره کاهش صادرات نفت ایران گفت: ایران به تعهد خود در سازمان کشورهای تولید کننده نفت اوپک پایبند است و اگر کاهش یا افزایشی در میزان تولید نفت انجام می شود، تنها بر اساس این تعهدهاست.

تشریح مواضع ایران در اوپک

رئیس اوپک با اشاره به مواضع ایران در این سازمان اظهار داشت: امنیت تقاضا محور برنامه ایران به عنوان رئیس اوپک است؛ براین اساس با اتحادیه اروپا جلساتی برای افزایش امنیت تقاضا برگزار می‌شود تا به گونه‌ای عمل نشود که تقاضای منابع هیدروکربوری کاهش یابد.

میرکاظمی با تاکید بر بالا بودن مالیات در کشورهای مصرف کننده گفت: میزان مالیات دریافتی از کشورهای مصرف کننده نفت بیش از درآمد کشورهای صادر کننده است که این موضوع نشان می‌دهد قیمت نهایی نفت برای مصرف کنندگان با قیمت تولید آن فاصله زیادی دارد.

وی تصریح کرد: سازمان تجارت جهانی در تعیین تعرفه های نفت و فرآورده های نفتی نیز مانند سایر کالاها برخورد کند و تا تعرفه آنها نیز کاهش یافته تا فاصله درآمد تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نهایی نفت، زیاد نشود.

میرکاظمی با بیان این که کشورهای تولید کننده نفت با هدف امنیت عرضه، سرمایه گذاری های خود را راکد نگه داشته و هزینه آن را نیز پذیرفته‌اند، گفت: در همین حال اوپک برای تامین امنیت تقاضا در نشست پیشین با اتحادیه اروپا درخواست کرد این اتحادیه بازار را تحریک کند، زیرا ریشه‌های رکود اقتصادی و بحران مالی در کشورهای تولید کننده نفت نیست بلکه ریشه آن در کشورهای غربی است، از این رو علاقه مندیم یارانه بخش‌های دیگر انرژی کاهش یابد و از سوی دیگر با کاهش مالیات نفت و فرآورده های نفتی، تقاضا تحریک شود.

رئیس اوپک اظهار داشت: این اقدام به ایجاد امنیت سرمایه گذاری برای کشورهای تولید کننده منجر خواهد شد.

میرکاظمی هدف از تشکیل سازمان بین المللی اوپک را حفظ منافع کشورهای تولید کننده نفت در بازارهای اقتصادی جهانی برشمرد و گفت: از این پس تلاش می کنیم همزمان با ایجاد امنیت عرضه نفت، زمینه لازم را برای ایجاد امنیت تقاضا نیز فراهم کنیم.

وی با تاکید بر این که از این پس می بایست نظام برد _ برد میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان نفت خام ایجاد شود، گفت: هم اکنون درآمد کشورهای مصرف کننده نفت خام از تولید کنندگان آن بیشتر است.

نیازی به نشست فوق العاده اوپک نیست

رئیس اوپک با بیان اینکه قیمت‌های کنونی نفت واقعی نیست، گفت: قیمت اسمی نفت (حدود 90 دلار) در مقایسه با قیمت‌های پیشین (40-45) شاید چشمگیر به نظر آید اما با بررسی افزایش قیمت نفت در مقایسه با سایر کالاها و ارزش دلار در 30 سال گذشته، این واقعیت نمایان می شود که حق با کشورهای تولید کننده بوده و حتی این کشورها فقیرتر نیز شده اند.

وی اظهار داشت: مقایسه قیمت نفت با 30-40 سال قبل حاکی از آن است که قدرت خرید کشورهای تولید کننده نفت بر اساس آخرین گزارش اوپک هم اکنون 11.8 دلار است، به این ترتیب قیمت کنونی ضرورتی برای برگزاری نشست فوق العاده اوپک ایجاد نمی کند.

میرکاظمی با بیان این‌که هیچ یک از اعضای اوپک قیمت 100 دلاری نفت را منطقی نمی‌دانند، گفت: برخی از اعضا نیز حتی معتقدند افزایش بهای نفت به 110 یا 120 دلار نیز دلیلی برای برپایی نشست فوق العاده اوپک نیست.

وی اظهار داشت: تا کنون هیچ یک از اعضای اوپک درخواستی برای برپایی نشست فوق العاده اوپک نداشته‌اند و بعید است در آینده نزدیک نیز چنین درخواستی از سوی این کشورها مطرح شود.

ذخایر بنزین در وضعیت مطلوب قرار دارد

وزیر نفت در باره میزان تولید بنزین در پتروشیمی های کشور گفت: هم اکنون ایران با دارا بودن ذخایر بنزین بسیار مناسب، مشکلی در زمینه تامین بنزین ندارد، زیرا ایران از قدیم به دلیل موقعیت استراتژیک خود در منطقه به راحتی قادر به سوآپ، ترانزیت و واردات و صادرات به این فرآورده نفتی بوده؛ از این رو اعمال محدودیت های کشورهای غربی در زمینه فروش بنزین به کشور ما شکست خورده است.

وزیر نفت گفت: به دلیل وجود ذخایر بنزین مناسب و کاهش مصرف این فرآورده به دلیل اجرای طرح هدفمند شدن یارانه ها، مسئولیت واردات و صادرات بنزین را به پالایشگاه های نفت و مجتمع های پتروشیمی واگذار کرده ایم تا آنها در صورت صلاحدید این کار را انجام دهند.

وزیر نفت ایجاد آلودگی در هوای شهر تهران به دلیل تولید و عرضه بنزین آلوده را یکی از داستان های تمسخرآمیز کشورهای غربی خواند و گفت: این کشورها گمان می کردند با ایجاد محدودیت در زمینه فروش بنزین به کشورمان، ایران در اوج مصرف بنزین خود (فصل مهر ماه) با بحران رو به رو خواهد شد، اما با تلاش همکاران و کارکنان صنعت نفت در چهار شرکت اصلی، اهداف این کشورها محقق نشد.

وی با تاکید بر این که آلودگی شهر تهران از دیرباز در کشور مطرح بوده است، گفت: هم اکنون 80 درصد بنزین این شهر از پالایشگاه نفت تهران و بقیه از پالایشگاه های شازند اراک و اصفهان تامین می شود؛ از این رو ضرورتی برای توزیع بنزین با عدد اکتان 100 تولید پتروشیمی های جنوب کشور در تهران وجود ندارد.

مذاکره با همسایگان برای صادرات گاز

دکتر میرکاظمی درباره سیاست های جمهوری اسلامی ایران در زمینه صادرات گاز، اظهار داشت: سیاست ایران توسعه روابط با همه کشورها به ویژه کشورهای همسایه در زمینه اقتصاد، تجارت انرژی است.

وی گفت: با رشد اقتصادی و تجاری کشورهای منطقه امنیت و ثبات بیشتری ایجاد می شود که این موضوع در کاهش آسیب پذیری از رکود اقتصادی که ریشه آن در کشورهای غربی است، تاثیر زیادی دارد.

وزیر نفت یادآور شد: ایران با همه کشورهای منطقه همچون پاکستان، هندوستان، عراق، سوریه، ارمنستان، ترکمنستان، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس در حال مذاکرات گازی است و نهایی شدن این مذاکرات نیاز به زمان دارد.

وزیر نفت در باره پیشنهاد فروش گاز طبیعی کشور قطر به سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و رقابت با کشورمان برای به دست آوردن بازار گاز منطقه گفت: کشورهای عربی منطقه با وجود در اختیار داشتن منابع نفتی قوی، خواستار جایگزینی گاز طبیعی با سوخت مایع هستند، زیرا هم اکنون گاز به عنوان سوختی پاک و کاملا اقتصادی در جهان مطرح است.

وی ادامه داد: ایران با تکیه بر تولید روزانه 500 میلیون متر مکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی مذاکرات خوبی را با کشورهای حاشیه خلیج فارس آغاز کرده است.

تاکید بر رعایت کامل اصول ایمنی در صنعت نفت

وزیر نفت درباره حوادث اخیر صورت گرفته در صنعت نفت گفت: صنعت نفت و گاز همیشه با خطر رو به رو بوده است؛ از این رو با توجه به شروع واگذاری های جدید شرکت های تابعه این صنعت به بخش خصوصی، مذاکراتی با هیئت واگذاری کشور صورت گرفته تا از این پس اگر واحدی به بخش خصوصی واگذار شد، تعهدنامه ای به منظور اجرای دقیق دستورعمل های اچ.اس.یی از بخش خصوصی گرفته شود که با ابلاغ این دستورعمل در آینده شاهد کاهش این حوادث در صنعت نفت خواهیم بود.

گازرسانی به صنایع کشور ادامه دارد

وی کاهش مصرف گاز به دلیل هدفمند شدن یارانه ها و افزایش تولید گاز در فازهای 12، 15، 16 و 17 میدان گازی پارس جنوبی در سال آینده را دو راهکار صنعت نفت برای توسعه گازرسانی به شهرها، روستاها و صنایع کشور اعلام کرد.

میرکاظمی از مذاکره با وزارت صنایع و معادن کشور برای گازرسانی به برخی از صنایع کشور خبر داد و گفت: مقدمات این کار در حال انجام شدن است.

واگذاری پتروپارس و پتروایران به بخش خصوصی

وزیر نفت در باره واگذاری شرکت های پترو ایران و پتروپارس به بخش خصوصی اظهار داشت: هم اکنون دو شرکت یاد شده در حال اجرای برخی از پروژه های نفتی و گازی کشور هستند و شرکت نفت نیز متعهد این شرکت ها در اجرای پروژه های صنعت نفت شده است.

وی با بیان این که شرکت ملی نفت ایران بیش از 20 میلیارد دلار شرکت پترو پارس را متعهد کرده است، گفت: با هیئت واگذاری در حال مذاکره برای واگذاری دو شرکت یاد شده در نوبت دوم واگذاری ها هستیم تا در زمان واگذاری تعهد شرکت ملی نفت از دو شرکت یاد شده قطع شود.

وزیر نفت اظهار داشت: در صورت به نتیجه رسیدن این مذاکرات، مانعی برای واگذاری شرکت های پترو پارس و پترو ایران به بخش خصوصی وجود نخواهد داشت.

قیمت نفت در بودجه 90 هنوز نهایی نشده است

وزیر نفت درباره قیمت نفت در بودجه سال 1390 کل کشور اظهار داشت: دولت هم اکنون در باره میزان طرح های عمرانی و میزان تامین اعتبار از قبل هدفمند کردن یارانه ها در حال جمع بندی است و با نهایی شدن آن قیمت نفت در بودجه سال آینده نهایی خواهد شد.

میرکاظمی درباره صادرات گاز به اروپا با تاکید بر امنیت بالای تامین انرژی در ایران اظهار داشت: ایران دومین دارنده ذخایر گاز جهان است و بدون شک هیچ کشوری امنیت گازی را بدون ایران نمی تواند تصور کند.

وی با بیان این که ایران دغدغه ای برای صادرات گاز ندارد، اظهار داشت: دیگر کشورها باید این دغدغه را داشته باشند چرا که بدون ایران از امنیت بالای آن برخوردار نمی شوند.

وزیر نفت با تاکید بر این که هیچ محدودیتی در تامین صادرات گاز نداریم، از این حامل انرژی به عنوان سوختی پاک یاد کرد و افزود: امروز 30 درصد انرژی در اروپا با زغال سنگ تامین می شود که گاز می تواند جایگزین آن شود.

وی با بیان این که در حال مذاکره با برخی شرکت های اروپایی برای صادرات گاز به اروپا هستیم، تصریح کرد: برخی از این کشورها مورد بداخلاقی کشورهای سلطه طلب واقع شده اند.

مذاکره با شرکت های خارجی ادامه دارد

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی در باره اجرایی نشدن برخی قراردادها با شرکت‌های خارجی اظهار داشت: توافق با شرکت‌های خارجی به عوامل زیادی بستگی دارد که بسیاری از این توافق‌ها عمل و اجرایی شده و برخی از آنها به دلیل تغییر شرح کار با مشکلاتی مواجه شده است، در همین حال قراردادهای بین‌المللی زمان بر بوده و به دوره ای طولانی برای حصول نتیجه نیازمند است.

وی با بیان اینکه مذاکره ایران با شرکت‌های خارجی از سوی کمیته‌های فنی در حال انجام است گفت: کمیته های کارشناسی و فنی فعال بوده و جلسات مستمری با طرف خارجی برپا می‌شود.

میرکاظمی در این باره به استمرار مذاکرات ایران و عراق اشاره کرد و ادامه داد: با کشورهای درخواست کننده گاز در حال مذاکره هستیم و در برخی موارد با کشور انتقال دهنده گاز نیز در مذاکراتی داریم، همچنین با کشورهای شمالی کشور قراردادهای مطلوبی در حوزه های مختلف منعقد شده است.

وی با تاکید بر این‌که مذاکرات با شرکت های خارجی در حال انجام است، گفت: تاخیر در به سرانجام رسیدن این مذاکرات به معنای تاثیر تحریم در آنها نیست.

2 پیشنهاد برای تعیین قیمت خوراک پتروشیمی ها

وزیر نفت در باره حمایت دولت از صنایع پتروشیمی در تعیین قیمت خوراک پتروشیمی اظهار داشت: وزارت نفت برای تعیین قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی دو پیشنهاد به دولت ارائه داده که در حال بررسی است.

وی ادامه داد: پرداخت یارانه مستقیم به شرکت‌های پتروشیمی یکی از این موارد است و بر اساس بند ج ماده 39 اگر دولت نرخ گذاری کند، مجاز است ما به التفاوت را پرداخت کند، پیشنهاد دوم آن است که خوراکی که به واحدهای پتروشیمی ارائه می‌شود به قیمت سال یا ماهی که پایه قیمتی به حساب می‌آید، برگردد و خزانه نیز با همان نرخ با شرکت پتروشیمی تسویه حساب کند.

وزیر نفت در باره برنامه‌های وزارت نفت در بخش حامل‌های انرژی، با اشاره به چند نکته به اثربخشی یارانه حامل های انرژی اشاره کرد و گفت: طی سال‌های گذشته حدود 80 هزار میلیارد تومان یارانه انرژی (40 درصد خانگی و 60 درصد خدماتی و صنعتی) در کشور پرداخت شده است.

وی ادامه داد: در همین حال با وجود پرداخت یارانه، بالا نبودن دستمزد در ایران (نسبت به سایر کشورهایی که درآمد ایران را دارند)، همچنین با توجه به این‌که میزان مالیات ما نسبت به تولید ناخالص داخلی شاید یک پنجم سایر کشورها باشد، قیمت تمام شده انرژی در کشور بالا بوده و ایران جزء دو سه کشور نخست از نظر تعرفه‌های وارداتی است.

میرکاظمی تاکید کرد: موارد یاد شده حاکی از آن است که باید با صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه به سمت ارتقای بهره‌وری حرکت کنیم.

روابط تجاری ایران و هند ادامه می یابد

وزیر نفت در باره مشکلات به وجود آمده در زمینه فروش نفت خام کشورمان به کشور هند گفت: ایران می داند که این کشور تحت فشار کشورهای غربی همچون آمریکا قرار دارد، از طرفی یکی از اهداف اعمال تحریم از سوی کشورهای غربی، ایجاد اختلال در معاملات بانکی و نفتی ایران و هند است؛ از این رو تلاش می شود از طریق سایر روش ها این روابط تجاری ادامه یابد.

میرکاظمی در باره میزان ذخایر نفت درجای اعلام شده از سوی برخی کشورهای عضو اوپک نیز گفت: ذخایر کشورهای عضو باید تحت بررسی دقیق قرار گیرد؛ از این رو هیچ کشوری یک مرتبه نمی تواند ادعای افزایش ذخایر هیدروکربوری داشته باشد.

وی با تاکید بر این که افزایش ذخایر نفت و گاز ایران سال آینده ادامه خواهد داشت، ادامه داد: از ابتدای سال جاری گروهی در وزارت نفت برای بررسی و بازبینی اطلاعات ذخایر نفت، گاز و مایعات گازی کشور تشکیل شده است و نتایج کار این گروه ماهانه به وزرات نفت اعلام می شود.

کدگذاری کالاهای مورد نیاز صنعت نفت

وزیر نفت روند افزایشی توسعه میدان های نفت و گاز کشور را حاکی از بی تاثیری تحریم های بین المللی علیه کشورمان اعلام کرد و گفت: هم اکنون 70 درصد از تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در داخل کشور تولید می شود و تا پایان برنامه پنجم، این میزان به بیش از 90 درصد خواهد رسید.

میرکاظمی افزایش استاندارد تولید داخل، کدگذاری کالاهای تولید داخل و راه اندازی سامانه اینترنتی خرید کالا از سوی شرکت های تابعه صنعت نفت را از جمله اقدام های صنعت نفت برای حمایت از تولید کنندگان داخلی خواند و گفت: استانداردسازی و معرفی ظرفیت های موجود تولیدکنندگان کالا در داخل کشور می تواند 20 تا 30 درصد حجم واردات کالاهای مورد نیاز صنعت نفت را کاهش دهد.

وزیر نفت با بیان این که تا 6 ماه آینده 500 تا 600 هزار قلم از کالاهای مورد نیاز صنعت نفت کد ملی مخصوص خواهند داشت، گفت: در دهه فجر امسال به منظور حمایت بیشتر از تولید کنندگان داخلی فاز اول سامانه اینترنتی خرید کالا صنعت نفت راه اندازی خواهد شد تا به تدریج شرکت های تابعه صنعت نفت کالاهای مورد نیاز خود را از روی این سامانه انتخاب و خریداری کنند.

وی ادامه داد: نحوه قیمت گذاری و کیفیت کالاهای عرضه شده در سامانه خرید کالا صنعت نفت از سوی گروهی از متخصصان صنعت نفت کنترل می شود؛ این موضوع علاوه بر کاهش ریسک استفاده کالاهای ایرانی در صنعت، افزایش کیفیت کالاها را نیز در بر دارد.

سیاست ایران همکاری با شرکت های خارجی

وزیر نفت در باره همکاری شرکت ملی نفت با شرکت های بین المللی نیز گفت: ایران از فعالیت و سرمایه گذاری شرکت های بین المللی در صنعت نفت خود استقبال می کند، اما اجازه نمی دهد هیچ شرکتی توسعه میدان های نفتی و گازی همچون میدان گازی پارس جنوبی را به تعویق بیندازد.

وی با اشاره به این که برخی شرکت های غربی برخی از فازهای پارس جنوبی را 7 تا 8 سال به دلایل مختلف به تعویق انداخته بودند، گفت: سیاست ایران همکاری با شرکت های خارجی است، اما اگر آنها کم کاری کنند، عذرشان را می خواهد.

رشد 25 درصدی فروش محصولات پتروشیمی

وزیر نفت با تاکید بر این که تولید بنزین در 6 مجتمع از 38 مجتمع پتروشیمی ایران هیچ گونه اختلالی در تولید محصول آنها نداشته است، گفت: فروش محصولات پتروشیمی کشور در 9 ماه نخست سال جاری (17.4میلیون تن) نسبت به مدت مشابه سال گذشته (13.9میلیون تن) بیش از 25 درصد به لحاظ وزنی رشد داشته است.

وی میزان صادرات محصولات پتروشیمی کشور در 9 ماه نخست سال جاری را 12 میلیون تن اعلام کرد و گفت: این میزان در مدت مشابه سال گذشته 3/9 میلیون تن بود که حاکی از رشد 29 درصدی به لحاظ وزنی است.

میرکاظمی با بیان این که در 9 ماه نخست سال جاری 5.4 میلیون تن محصولات پتروشیمی در داخل کشور عرضه شده است، گفت: در بخش عرضه محصولات پتروشیمی در داخل کشور در مدت یاد شده نسبت به سال گذشته (4.6 میلیون تن) 13 درصد رشد داشته ایم.

وی افزود: در 9 ماه نخست سال جاری ارزش صادرات محصولات پتروشیمی 62 درصد و فروش داخلی آنها 46 درصد رشد داشته و در مجموع 54 درصد ارزش صادرات و فروش محصولات پتروشیمی در داخل و خارج از کشور نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته است.

سرمایه گذاری صنعت نفت در برنامه پنجم توسعه

وزیر نفت با یادآوری این که بر اساس برنامه پنجم توسعه به 150 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت نیازمندیم، گفت: در صورتی که بهای نفت در سطح کنونی حفظ شود، حداکثر 50 میلیارد دلار از این اعتبار از محل منابع مالی شرکت ملی نفت ایران تامین خواهد شد و 100 میلیارد دلار نیز باید از سایر منابع داخلی و خارجی تامین اعتبار شود.

وی با بیان این که وزارت نفت بر متنوع سازی منابع مالی تاکید دارد، گفت: تامین منابع از بانک های داخلی،  ایجاد صندوق های انرژی (انرژی فاند)، انتشار اوراق ارزی و ریالی، جذب منابع مالی خارجی از محل قراردادهای بیع متقابل و فاینانس در تامین منابع مالی به شمار می آید.

میرکاظمی ادامه داد: همچنین به پیمانکاران صنعت نفت اختیار داده شده که با مذاکره با شرکت‌های داخلی و خارجی امکان فاینانس مستقیم برای طرح‌های صنعت نفت را فراهم کنند.

وی تاسیس بانک صنعت نفت را راهی دیگر برای تامین منابع مالی در این صنعت برشمردو گفت: با ایجاد این بانک، امکان ورود سرمایه های خارجی شرکت‌های داخلی فراهم می شود.

 

میرکاظمی با بیان این که راه های گوناگونی برای تامین مالی مورد نیاز صنعت نفت در برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده است، اظهار داشت: در طول پنج سال آینده فرصتی کافی برای تامین منابع مالی صنعت نفت داریم.

بنزین تولید داخل با استانداردهای کشور منطبق است

میرکاظمی با تاکید بر این که بنزین تولید شده در واحدهای پتروشیمی و پالایشگاه ها با استانداردهای کشور منطبق است، گفت: اداره نظارت بر کنترل و صادرات فرآورده های نفتی زیر نظر وزیر نفت و شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی با انجام نمونه گیری از بنزین تولیدی، همچنین دستگاه های نظارتی مانند موسسه استاندارد، به طور مرتب مسئولیت کنترل بنزین تولید شده را به عهده دارند.

وی با بیان این که در صدد هستیم کیفیت بنزین تولید شده در کشور را ارتقا دهیم، اظهار داشت: پیش بینی شده است تولید بنزین در واحدهای پالایشگاهی به استاندارد یورو 4 و 5 برسد.

وزیر نفت در باره تاثیر اصلاح قیمت های حامل های انرژی در مصرف سوخت گفت: هم اکنون مصرف بنزین با کاهش حدود 9 میلیون لیتر در روز به 52 میلیون لیتر رسیده که با احتساب لیتری 7800 ریال به قیمت فوب خلیج فارس، میزان صرفه جویی و درآمد حاصل از آن قابل محاسبه است.

وی ادامه داد: مصرف نفت گاز نیز با وجود بسته های حمایتی، به روزانه 42 میلیون لیتر کاهش یافته که صرفه جویی مطلوبی نیز در این بخش انجام شده است.

میرکاظمی اظهار امیدواری کرد که تا 15 بهمن ماه، عدد قطعی تری از کاهش مصرف سوخت در کشور منتشر شود.

کد خبر 125922
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز