همشهری آنلاین: مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت از نفت ارزان به عنوان برگ برنده ایران در شرایط تحریم یاد کرد و از تلاش آمریکا برای بالا نگه داشتن بهای نفت خبر داد و گفت: با نفت ارزان خیلی از رقبای ایران از بازار جهانی حذف خواهند شد.

شرکت ملی نفت ایران

مهر نوشت: سیدمحسن قمصری در پاسخ به این سئوال که آیا ایران در شرایط تحریم از قیمت‌های بالای نفت خام استقبال می کند؟ گفت: در بازار جهانی نفت همیشه عرضه و تقاضا تعیین کننده نفت نیست.
مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی بیش از ایران برخی از سفته بازان و معامله گران بازار جهانی نفت از افزایش قیمت طلای سیاه استقبال می کنند، تصریح کرد: این معامله گران برای سود بیشتر قصد بالا نگه داشتن قیمت جهانی نفت را دارند.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در شرایط فعلی بیش از ایران شرکت‌های نفتی آمریکایی به دنبال گران شدن بهای نفت هستند، اظهار داشت: هم اکنون هزینه تولید نفت خام در ایران بسیار ناچیز و پایین است.

وی با بیان اینکه در آمریکا استخراج نفت از برخی از ذخایر نامرسوم و نامتعارف حدود 90 دلار در هر بشکه هزینه به همراه دارد، تاکید کرد: در این شرایط اگر قیمت نفت در بازارهای جهانی سقوط کند دیگر تولید نفت از ذخایر نامرسوم و غیر متعارف آمریکا سود و توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

قمصری با اعلام اینکه شرکت ملی نفت ایران قطعا از کاهش قیمت نفت استقبال می کند، تبیین کرد: با سقوط قیمت نفت برخی از رقبا از عرصه تولید نفت خارج خواهند شد و این موضوع قطعا به نفع ایران است.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه در شرایط تحریم هیچ کشوری نمی تواند جای نفت ایران را بگیرد، ادامه داد: از این رو آمریکا و کشورهای اروپایی روی نفت خامهای غیر مرسوم و نامتعارف خود برای تحریم نفت ایران حساب باز کرده اند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بالا ماندن قیمت نفت در بازار جهانی سیاست آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی است، تبیین کرد: اگر مذاکرات ایران و گروه 1+5 در بغداد نتیجه ندهد افزایش قیمت جهانی نفت امری بدیهی و قابل پیش بینی خواهد بود.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در پایان با اشاره به اینکه شخصا اعتقادی به دور زدن تحریمهای نفتی ندارم، خاطر نشان کرد: باید با تحریم‌های نفتی مقابله کرد.

آغاز سقوط آزاد طلای سیاه در بازار جهانی
 همزمان با فرا رسیدن فصول گرم سال در نیمکره شمالی زمین، آغاز تعمیرات تابستانی پالایشگاه‌های نفت و کاهش تقاضی فصلی برای خرید نفت خام، قیمت طلای سیاه در بازارهای مختلف جهانی در آستانه سقوطی چندین دلاری قرار گرفته است.

بر این اساس، در یک هفته گذشته بهای سبد نفتی اوپک با کاهشی حدود چهار دلاری به 116 دلار، بهای نفت برنت دریای شمال با کاهش 5.25 دلاری به 117 دلار، قیمت نفت دبی با کاهش 4.32 دلاری به 115.34 دلار در هر بشکه کاهش یافته است.

از سوی دیگر، عوامل ژئوپولیتکی هم در یک هفته گذشته در کاهش بهای طلای سیاه تاثیر گذار بوده که نتایج مذاکرات سازنده ایران و گروه 1+5 و توافق نسبی دو طرف در دور جدید مذاکرات از مهمترین این دلایل گزارش شده است.

این در حالی است که کاهش اختلافات نفتی سودان جنوبی و شمالی، آتش بس گروه‌های درگیر در سوریه، ادامه بحران اقتصادی در منطقه یورو، کاهش حدود 500 هزار بشکه ای واردات نفت چین، کاهش 170 هزار بشکه ای تقاضای جهانی، افزایش صادرات نفت عراق به مرز 2 میلیون و 110 هزار بشکه هم در کاهش قیمت جهانی نفت تاثیر گذار بوده است.

با این وجود کارشناسان اقتصادی از حمله شورشیان مسلح به خط لوله نفت انی در منطقه دلتای نیجر، افزایش 300 هزار بشکه‌ای تقاضای نفت ژاپن به دلیل کاهش فعالیت نیروگاه‌های اتمی، انفجار در خطوط لوله و تاسیسات نفتی مصر در کانال سوئز هم از مهمترین عوامل تقویت کننده بازار نفت در یک هفته گذاشته است.

قراردادهای صادرات نفت به چین تمدید شد

قمصری همچنین  در واکنش به جوسازی چند روز اخیر برخی از رسانه‌های غربی مبنی بر کاهش 54 درصدی صادرات نفت ایران به چین، گفت: صادرات نفت ایران به پالایشگاه‌های چینی از ابتدای سالجاری میلادی تاکنون به هیچ وجه کاهش نیافته است.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه در سال 2012 میلادی قراردادهای فروش نفت ایران به پالایشگاه‌های چینی تمدید شده است، تصریح کرد: در شرایط فعلی به طور متوسط روزانه 500 هزار بشکه نفت خام به چین توسط ایران صادر می شود.

این مقام مسئول در پاسخ به این سئوال مهر که برخی از پالایشگرهای چینی رسما از کاهش صادرات نفت ایران خبر داده اند، اظهار داشت: پالایشگاه‌های چینی برخی از ملاحضات سیاسی را در نظر می‌گیرند.

بلومبرگ اخیرا با انتشار گزارشی، ادعا کرده است: میزان واردات نفت چین از ایران در مارس ۲۰۱۲ میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 54 درصد کاهش داشته است.

کد خبر 167955
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز