همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از امضای بزرگترین تفاهم نامه صادراتی گاز ایران در روز دوشنبه آینده خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای اوجی در نشست خبری افزود: این تفاهم نامه در پی توافق سه جانبه ایران، عراق و سوریه، دوشنبه سوم مرداد در منطقه عسلویه با حضور سرپرست وزارت نفت ایران و وزرای نفت دو کشور عراق و سوریه امضا می‌شود.

وی با بیان اینکه عراق و سوریه مجوز صادرات و ترانزیت گاز ایران از خاک خود را اعلام کرده اند افزود: جلسات متعدی با حضور کارشناسان، مدیران و وزاری نفت سه کشور در دمشق، بغداد و تهران انجام شد که بر اساس آن گاز ایران به عراق، سوریه، لبنان و از آنجا از طریق دریای مدیترانه به اروپا صادر می شود.

وی گفت: خط لوله 56 اینچ با ظرفیت انتقال روزانه 110 میلیون متر مکعب گاز و به طول بیش از پنج هزار کیلومتر، گاز ایران را منتقل می‌کند.

آقای اوجی مهمترین ویژگی این خط لوله را منبع مطمئن و پایدار تامین کننده گاز آن یعنی میدان گازی پارس جنوبی دانست و افزود : این میدان با 16 تریلیون متر مکعب گاز قابل استحصال حداقل تا 80 سال آینده گاز دارد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران برآورد اولیه هزینه اجرای این طرح را حدود 10 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: پس از امضای این تفاهم نامه ظرف سه هفته سه تیم فنی، قراردادی و مالی از سه کشور ایران، عراق و سوریه بصورت سه جانبه که متولی آن شرکت ملی گاز ایران است کمیته مشترکی را تشکیل می دهند و مشاور بین المللی و فاینانسور اجرای این طرح را انتخاب می کنند.

وی افزود: تا کنون بیش از شش فاینانسور اروپایی متقاضی فاینانس کردن این طرح هستند.

آقای اوجی گفت: این خط لوله، مسیر دوم ایران برای صادرات گاز به اروپا است.

مسیر اول صادرات گاز ایران به اروپا از طریق خاک ترکیه است.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه با توجه به توسعه میدان گازی پارس جنوبی، تا سه سال آینده، تولید گاز ایران به دو برابر افزایش می‌یابد افزود: با توجه به مصارف گاز در داخل کشور در بخش‌های صنایع، خانگی، تجاری، نیروگاهی و تزریق در میادین نفتی، تا چهار سال آینده ظرفیت صادرات روزانه 200 تا 250 میلیون متر مکعب گاز را داریم.

ایران هم اکنون قرارداد 25 ساله صدور روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز به ترکیه را دارد که ده سال از آن گذشته است.

پارسال هم قراردادی میان ایران و پاکستان امضا شد که بر اساس آن از سال 2014 روزانه 23 میلیون و 500 هزار متر مکعب گاز به این کشور صادر می کنیم.

کد خبر 141098
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز