همشهری آنلاین: وکلای ملت مقرر کردند که برای تأمین حفاظت و حراست از تأسیسات وزارت نفت و شرکت‌های تابعه سازمان حراست صنعت نفت با همکاری نهادهای امنیتی و نظامی اقدام کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه بعد از جریان بررسی طرح قانونی وظایف و اختیارات وزارت نفت ماده سه این طرح را بررسی و تصویب کردند.

این ماده که به تعیین وظایف و اختیارات وزارت نفت اختصاص دارد، از چند بخش مهم تشکیل شده است.

به گزارش فارس، وکلای ملت در بخش اول این وظایف که مختص به امور حاکمیتی و سیاست‌گذاری اختصاص داشت، این وظایف را در بندهای ذیل بررسی و تصویب کردند:

1- تعیین خط مشی‌ها و سیاست‌های راهبردی عملیات بالادستی و پایین‌دستی نفت

2- تهیه و تنظیم برنامه‌های راهبردی، عملیات بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت و گاز، ‌پتروشیمی و پالایشی مطابق خط‌مشی‌ها و سیاست‌های ابلاغی و نظارت بر حسن اجرای آنها

3- تعیین و بازنگری و نظارت بر حسن اجرای استانداردهای صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذیربط و صدور گواهی‌نامه‌های لازم.

4- تدوین رویه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی جهت حفاظت، نگهداری و ارتقاء سطح سلامت، بهداشت، ایمنی، و محیط زیست و همچنین پدافند غیرعامل در صنعت نفت با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای زیربط و نظارت بر اجرای آنها.

5- وضع مقررات و صدور دستورالعمل‌های لازم برای حسن انجام امور اکتشاف، توسعه، تولید، انتقال، حفظ حریم خطوط لوله و تأسیسات، ذخیره‌سازی، توزیع و مصرف فراورده‌های نفت، گاز و محصولات پتروشیمی.

6- تأمین حفاظت و حراست از منابع، تأسیسات، شبکه‌های خطوط لوله‌، برق و مخابرات، ابنیه، اموال و اسناد متعلق به وزارت نفت و شرکت‌های تابعه توسط سازمان حراست صنعت نفت با همکاری نهادهای امنیتی، نظامی، انتظامی و پدافندی.

7- تعیین خط مشی مؤثر به منظور جایگزینی صادرات فراورده‌های نفتی و گاز و محصولات نهایی پتروشیمی به جای صدور نفت خام و گاز طبیعی مبتنی بر شاخص‌های اقتصادی و مزیت‌های رقابتی و تکمیل زنجیره ارزش.

8- تأیید و اعلام رسمی آمار و اطلاعات میادین و ذخایر نفت و گاز کشور.

9- تعیین و ابلاغ معیارها‌، مقررات و دستورالعمل‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی و تجهیزات، فرآیندها و سامانه‌های مصرف کننده انرژی و نظارت بر حسن اجرای آنها با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه.

10- سیاست‌گذاری و مدیریت تقاضای سوخت به منظور بهینه‌سازی مصرف سوخت.

محدوده وظایف و اختیارات وزارت نفت در حوزه اجرایی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز خود بخش دیگری از ماده 3 قانون وزارت نفت را بررسی و تصویب کردند.

بر این اساس وظایف و اختیارات وزارت نفت در حوزه امور اجرایی به شرح ذیل خواهد بود:

1- تلفیق برنامه‌های عملیاتی، مالی و بازرگانی شرکت‌های اصلی تابعه و تطبیق آن با خط‌مشی‌ها و سیاست‌های ابلاغی جهت تنظیم برنامه جامع صنعت نفت.

2- تهیه و تنظیم و انتشار ترازنامه سالنامه حامل‌های انرژی.

3- تدوین نظام جامع بودجه‌ریزی عملیاتی و مدیریت منابع مالی.

4- صدور مجوز فعالیت و پروانه بهره‌برداری برای اشخاص واجد شرایط بخش‌های غیر دولتی در عملیات پایین دستی صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی با رعایت قوانین و مقررات.

5- صدور مجوز فعالیت و پروانه بهره‌برداری برای اشخاص حقوقی واجد صلاحیت برای اکتشاف، توسعه، استخراج و تولید از کلیه میادین نفت و گاز کشور.

6- شناسایی، ‌آمایش و پیشنهاد مکان‌های مناسب برای ایجاد و توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در حوزه نفت؛ گاز، پتروشیمی و پالایشی در چارچوب برنامه‌های آمایش سرزمین و اعمال سیاست‌های حمایتی و نظارتی بر فرایند توسعه و اداره هر یک از این مناطق در امور مرتبط با نفت و گاز.

7- تائید صلاحیت، تشکیل انجمن‌ها، تشکل‌های تولیدی، تجاری و خدمات مهندسی در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی به منظور صدور مجوز تشکیل و نظارت بر آنها با رعایت قوانین و مقررات.

8- تهیه و تدوین و ابلاغ فهرست بهای تخصصی صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی کشور متناسب با نرخ عوامل مندرج در فهرست بهای عمومی منتشره از سوی مراجع رسمی ذیربط.

9- تهیه و تدوین فهرست و ارزیابی صلاحیت سازندگان، پیمانکاران و مشاوران در رشته‌های تخصصی صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی برابر قوانین و مقررات.

10- تدوین و ابلاغ نظام جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات منابع سازمانی و نظارت بر طراحی و استقرار زیرساخت‌ها و سامانه‌های ذیربط در کلیه سطوح فعالیت صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش.

11- ایجاد سازوکارهای لازم برای گسترش عرضه نفت خام، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی اعم از مصرف داخلی و صادراتی از طریق بورس با رعایت الزامات قانونی و با مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط.

وزارت نفت موظف به کنترل عملکرد مالی و حقوقی شرکت‌های تابعه شد

نمایندگان همچنین در ادامه بررسی طرح قانونی وظایف و اختیارات وزارت نفت بخش‌های دیگری از وظایف و اختیارات این وزارتخانه را در ماده 3 طرح مذکور بررسی و تصویب کردند.

بهارستان‌نشینان در بخش دوم ماده سه که اختصاص به امور نظارتی داشت، وظایف وزارت نفت را به شرح ذیل تعیین کردند:

1- نظارت بر بهره‌برداری بهینه و صیانتی از ذخایر و منابع نفت و گاز کشور.

2- نظارت بر فرآیند نگهداری و اداره تأسیسات دولتی و صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی.

3- نظارت بر فرآیند تجارت نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی.

4- نظارت بر فرآیند تأمین، توزیع و تنظیم بازار نفت و فرآورده‌های نفتی و گازی در داخل کشور.

5- نظارت بر فرآیند سرمایه‌گذاری صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی در داخل کشور به منظور تحقق اهداف سرمایه‌گذاری و نظارت بر سهم دولت در سرمایه‌گذاری‌های این صنایع در خارج از کشور بر اساس مقررات مربوط.

6- اعمال نظارت و کنترل عملکرد شرکت‌های تابعه در زمینه‌های مالی، فنی، اداری، حقوقی، بازرگانی، پژوهشی،‌ قراردادها و سایر امور.

7- نظارت و پایش مجوزها و پروانه‌های صادره در عملیات بالادستی و پایین‌دستی نفت.

8- نظارت بر فرآیند تهیه و تأمین تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی.

کد خبر 162936
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز