همشهری آنلاین: وزیر نفت از کشف 2 میدان گازی و نتایج جدید اکتشافی در یک میدان نفتی خبرداد.

به گزارش شانا،‌ سیدمسعود میرکاظمی، صبح روزدوشنبه (14 تیر) در یک کنفرانس خبری، کشف میدان گازی فروز در خلیج فارس و میدان توس در خراسان رضوی را به طور رسمی اعلام کرد.

وزیر نفت با بیان اینکه میدان مستقل گازی فروز در 30 کیلومتری جنوب شرقی جزیره کیش و در آبهای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران کشف شده است، افزود: حجم گاز درجای این میدان بیش از 700 میلیارد مترمکعب و مایعات گازی درجای آن 288 میلیون بشکه است و توان تولید روزانه 70 میلیون مترمکعب گاز از آن وجود دارد.

دکتر میرکاظمی همچنین از کشف میدان گازی توس در خراسان رضوی خبرداد و گفت: این میدان نیز دارای 62 میلیارد و 500 میلیون مترمکعب گاز درجا و با توان تولید روزانه چهار میلیون مترمکعب گاز است.

وزیر نفت با اشاره به نتایج جدید فعالیت‌های اکتشافی در میدان نفتی البرز در استان قم، اظهار داشت: با اکتشافات جدید قرار شدبا حفاری چهار حلقه روزانه دو هزار بشکه نفت‌خام از این میدان تولید شود.

افزایش بیش از 74 میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور

دکتر میرکاظمی در باره برنامه های وزارت نفت برای افزایش تولید بنزین کشور،‌ اظهار کرد: تا سال 1392 در مجموع 74 میلیون و 400 هزار لیتر به ظرفیت تولید فعلی بنزین کشور افزوده می‌شود.

وی تصریح کرد: تا پایان سال جاری و سال آینده 12 میلیون و 600 هزار لیتر از محل بهره‌برداری از طرح‌های بنزین سازی پالایشگاه های آبادان،‌ تهران،‌ تبریز،‌ اصفهان و بندرعباس و در فاصله سال‌های 1390 تا 92 نیز 26 میلیون لیتر از طریق بهره‌برداری از طرح‌های بهینه سازی پالایشگاه‌های لاوان،‌ اراک،‌ تهران، آبادان و اصفهان به تولید کشور اضافه خواهد شد.

وزیر نفت با اشاره به پیشرفت 40 درصدی ساخت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس،‌ افزود: علاوه بر این طرح‌ها تا پایان سال 1392 همچنین حدود 36 میلیون لیتر بنزین از طریق پالایشگاه ستاره خلیج فارس به تولید بنزین کشور افزوده می‌شود.

برداشت روزانه 200 میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی

وزیر نفت با بیان این که سرانجام در پارس جنوبی معادل 29.5 فاز با ظرفیت تولید روزانه بیش از 700 میلیون مترمکعب گاز به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار داشت: هم‌اکنون هشت فاز دست کم روزانه 200 میلیون مترمکعب گاز شیرین تولید و به شبکه سراسری گاز کشور تزریق می‌کنند.

به گفته میرکاظمی، همچنین مجموع گاز ترش فازهای 9 و 10 نیز تا پیش از پایان امسال برای تزریق به میدان‌های نفتی به مدار تولید وارد می‌شود.

وی با تأکید بر این که هم‌اکنون قرارداد همه 29.5 فاز پارس جنوبی تعیین تکلیف شده است، تصریح کرد: دلیل طولانی شدن بهره‌برداری از فازهای پیشین پارس جنوبی بررسی و زمان بندی اجرا و بهره‌برداری از این فازها نیر مشخص شده است.

عبور ایران از قطر در برداشت از پارس جنوبی

وزیر نفت با بیان این که قطر توسعه میدان مشترک پارس جنوبی را 11 سال زودتر از ایران آغاز کرده است، اظهار امیدواری کرد با اجرای فازهای باقیمانده پارس جنوبی، تا پایان برنامه پنجم توسعه، حجم برداشت گاز ایران از این میدان مشترک در قیاس با قطر بیشتر شود.

وی راهبرد اصلی وزارت نفت در برنامه پنجم توسعه را اولویت در توسعه میدان‌های مشترک نفت و گاز کشور خواند و اظهار داشت: تاکنون نشست‌های متعددی با نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی برگزار و در آن راهبردهای کنونی صنعت نفت و سیاست اولویت توسعه میدان‌های مشترک تشریح شده است.

تأمین منابع مالی پروژه‌های پارس جنوبی تضمین شده است

وزیر نفت با بیان این که نظام کنترل پروژه در پروژه‌های پارس جنوبی بازنگری شده است، تأمین منظم منابع مالی و مدیریت پروژه را از جمله مسائل مهم در اجرای فازهای این میدان عظیم گازی برشمرد و افزود: بر این اساس، مجموعه اجرای امور در این پروژه‌ها به صورت موازی و همزمان دنبال و تأمین منابع مالی آنها به طور منظم انجام می‌شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مدیریت مناسب پروژه، منابع مالی را مطابق با نیاز روز به فعالیت‌هایی اختصاص می‌دهد که انجام ندادن آنها موجب تأخیر در بهره‌برداری از پروژه می‌شود.

میرکاظمی با بیان این که کارگروه نفت بر اجرای پروژه‌ها در زمان‌بندی استاندارد تأکید داشته است و نه در باره هزینه آنها یادآور شد: بر این اساس، برای بهره‌برداری به موقع از فازهای پارس جنوبی، پاداش و جریمه ماهانه 50 میلیون دلاری در نظر گرفته شده است.

وی توضیح داد: البته ممکن است در اجرای بعضی از فازها شرایط فورس ماژوری اتفاق بیفتد که تعهدهای پیمانکاران محقق نشود، از این رو یک شرط بازنگری در زمان بهره‌برداری نیز برای این شرایط در نظر گرفته شده است.

وزیر نفت با تأکید بر این که اجرای پروژه‌های پارس جنوبی به دلیل تأمین نشدن منابع مالی متوقف نخواهد شد، گفت: برای تأمین منابع مالی این فازها هیچ مشکلی وجود ندارد و منابع مختلفی برای این منظور در نظر گرفته شده است تا تأمین منابع مالی اجرای این پروژه‌ها تضمین شود.

وی منابع داخلی وزارت نفت، اوراق مشارکت ارزی و ریالی، صندوق‌های انرژی مختلف و مؤسسه‌های مالی و اعتباری را از جمله منابع تأمین مالی پروژه‌های پارس جنوبی برشمرد و گفت: تاکنون نشست‌های متعددی با بانک‌های مختلف کشور برگزار و تفاهمنامه‌های دو جانبه و چند جانبه‌ای برای تأمین منابع مالی پروژه‌های پارس جنوبی با مؤسسه‌های مالی و اعتباری داخلی منعقد شده است.

رفتن خارجی‌ها اتفاق جدیدی نیست

وزیر نفت در باره تحریم‌های جدید و خروج شرکت‌های خارجی از پارس جنوبی اظهار داشت: در برنامه چهارم توسعه به طور متوسط سالانه دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده است، از این رو با توجه به پر رنگ نبودن حضور آنها قرار نیست با رفتنشان اتفاق تازه‌ای بیفتد.

به گفته وی، شرکت‌های غربی به امضای قراردادهای مشارکت در تولید تمایل دارند و کشورهای قطر، عراق و ... برای انعقاد شراکت در میدان‌های خود با خارجی‌ها مشکلی ندارند، اما در قانون اساسی جمهوری اسلامی این نوع قراردادها پذیرفته شده نیست.

وی با تأکید بر اینکه طرح توسعه فازهای یک تا هشت پارس جنوبی را هم شرکت‌های ایرانی اجرا کرده‌اند، یادآور شد: هم‌اکنون این شرکت‌ها به قدری توانمند شده‌اند و بعضی از آنها توسعه یک پروژه کامل در پارس جنوبی را بر عهده دارند.

صیانت از مخازن نفتی نیازمند سرمایه‌گذاری است

وزیر نفت با بیان این که افت فشار و کاهش تولید در میدان‌های نفتی طبیعی است، افزود: هم‌اکنون تولید از برخی از میدان‌های نفتی ایران حدود 50 تا 60 سال قدمت دارد؛ زمانی تولید از یک چاه در این میدان‌ها حدود 50 هزار بشکه بود که هم‌اکنون به میزان چشمگیری کاهش یافته است، از این رو حفظ تولید و صیانت از مخازن نفتی ضروری و نیازمند سرمایه‌گذاری است.

وی یکی از روش‌های صیانت از مخازن نفتی را افزایش بهره‌وری خواند و افزود: هم‌اکنون پژوهشگاه صنعت نفت و یک مؤسسه پژوهشی به صورت گسترده روی افزایش ضریب بازیافت از میدان‌های نفتی کشور فعالیت می‌کنند.

به گفته میرکاظمی، قراردادهای مشترکی با کشورهای دارنده فناوری افزایش ضریب بازیافت منعقد و نشست‌های متعددی با شرکت‌های فعال در این حوزه برگزار شده است که نتیجه آن به زودی عملیاتی می‌شود.

سرمایه‌گذاری برای افزایش تولید سالانه 300 هزار بشکه نفت

وزیر نفت با بیان اینکه میدان‌های نفتی به طور طبیعی سالانه هشت تا 10 درصد کاهش تولید دارند، تصریح کرد: برخی میدان‌های ایران نیز در نیمه دوم عمر خود قرار دارند و حفظ تولید آنها نیازمند سرمایه‌گذاری و به کار گیری روش‌های ازدیاد برداشت است.

به گفته وی، با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به طور متوسط سالانه برای افزایش تولید 300 هزار بشکه نفت از میدان‌های نفتی کشور سرمایه‌گذاری و طرح‌های توسعه از سوی شرکت‌های ایرانی اجرا شده است.ادامه دارد...

واگذاری تمام امور پایین دستی صنعت نفت به بخش خصوصی

وزیر نفت اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را از رویدادهای مهم روز در صنعت نفت خواند و گفت : با اجرای اصل 44 در آینده‌ نزدیک تمام امور پایین دستی صنعت نفت، همچنین بحث هدفمند کردن یارانه‌ها، تولید، توزیع، فروش و صادرات فرآورده‌های پالایشگاهی و پتروشیمی به بخش خصوصی واگذارمی‌شود.

میرکاظمی یکی از ابزارهای مناسب برای حضور و فعال شدن بخش خصوصی در صنعت نفت را بورس خواند و تأکید کرد: باید اقدام‌هایی انجام شود تا به تناسب واگذاری‌ها، بخش خصوصی نیز فعال، تقویت و توانمند شود.

وی برطرف شدن انحصار و کاهش تصدی‌گری دولت، افزایش تصدی‌گری بخش خصوصی و شتاب‌دهی به اقتصاد کشور را از اهداف مهم خصوصی‌سازی برشمرد و گفت: حدود 53 درصد از مجموع واگذاری‌ها در مجموعه وزارت نفت انجام می‌شود.

به گفته وزیر نفت، بر اساس قانون سهم وزارت نفت در شرکت‌هایی که به بخش خصوصی واگذار می‌شود، حداکثر 20 درصد (در مناطق محروم 49 درصد) در نظر گرفته شده است که وزارت نفت علاقه دارد حضور بخش خصوصی در پایین دست صنعت نفت پررنگ‌تر شود؛ از این رو اگر 20 درصد سهم را هم دریافت نکند، اتفاقی نمی‌افتد.

وی با بیان این که واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی، شرط لازم خصوصی‌سازی اما ناکافی است، تأکید کرد: بخش خصوصی هم باید برای تحویل گرفتن شرکت‌های واگذار شده، تشکل‌های توانمندی تشکیل دهد؛ بر این اساس امید است در سال‌های آینده در حوزه پایین دستی مدیران بخش خصوصی پاسخ‌گوی خبرنگاران باشند و نه وزیر نفت.

ایجاد تحولی عظیم در صنعت نفت با هدفمند شدن یارانه‌ها

وزیر نفت با تأکید بر این که اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در صنعت نفت تحول عظیمی ایجاد می‌کند، گفت: زمانی قیمت سوخت‌های مایع و گاز تثبیت شد و این موضوع موجب تک رقمی شدن تورم نشد، بلکه موجب افزایش تقاضای بی‌رویه مصرف انرژی شد.

وی تصریح کرد: با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، میدان عمل شرکت‌های تولید کننده افزایش می‌یابد و فضایی برای سرمایه‌گذاری مولد و هزینه بهینه منابع صرفه‌جویی شده از محل یارانه‌ها ایجاد می‌شود.

میرکاظمی ادامه داد: همچنین از این محل در بخش‌های زیرساختی سرمایه‌گذاری می‌شود و صادرات نیز افزایش می‌ِیابد.

سواپ نفت باید منافع جمهوری اسلامی ایران را تأمین کند

وزیر نفت با بیان این که سواپ با ترانزیت و خرید و فروش تفاوت دارد، گفت: سواپ (معاوضه) نفت در گذشته چنین نبود، از کشورهای حاشیه خزر نفت خریداری می‌شد و از پایانه خارگ به فروش می‌رفت که این با سواپ نفت تفاوت دارد.

وی با تأکید بر این که ایران نباید از محل سواپ متضرر شود، افزود: قیمت یک بشکه نفت در خشکی که به آب‌های آزاد دسترسی ندارد، با قیمت نفت در آب‌های آزاد تفاوت دارد؛ از این رو سواپ نفت از شمال و صادرات معادل آن از پایانه خارگ باید برای ایران ارزش افزوده ایجاد کند.

میرکاظمی هزینه سواپ هر بشکه نفت کشورهای حاشیه دریای خزر برای ایران را یک دلار برآورد کرد و ادامه داد: این رقم با کسر هزینه‌ها حدود 30 سنت است؛ این در حالی است که اختلاف قیمت نفت کشورهای حوزه دریای خزر با نفت جنوب ایران بیش از یک دلار است.

به گفته وی، با توجه به کاهش قیمت نفت تا 35 دلار در سال‌های گذشته، اعضای اوپک در نشست‌های خود تصمیم گرفتند تا با مدیریت عرضه بر قیمت نفت اثر بگذارند، بر این اساس از مجموع تولید اوپک پنج میلیون بشکه کاسته نتیجه اجلاس های گوناگون یا برابر آخرین اجلاس و به تبع آن جمهوری اسلامی نیز متعهد شد بخشی از تولید خود را متناسب با سهمیه در نظر گرفته شده کاهش دهد.

وزیر نفت توضیح داد: با وجود این کاهش تولید، از حجم سواپ کم نشد، در حالی که صادرات نفت از پایانه خارگ مطابق با سهمیه اوپک انجام می‌شد، یعنی ایران به ازای هر بشکه نفت تحویلی از حوزه دریای خزر و عدم فروش آن، سال گذشته به طور متوسط 69 دلار به ازای هر یشکه نفت سواپ شده از دست داد.

وی یادآور شد: وزارت نفت پس از اطمینان از این که معاوضه نفت از حوزه خزر تنها خرید نفت است و سواپ واقعی نیست، قراردادهای سواپ را یک به یک منتفی کرد و به دنبال آن شرکت‌های سواپ کننده، برای سواپ هر بشکه نفت از سوی ایران به جای یک دلار، 5 دلار پیشنهاد دادند.

میرکاظمی با تأکید بر این که سواپ باید به روش صحیح انجام شود و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را تأمین کند، اظهار داشت: سواپ کننده نفت از حوزه خزر باید تحویل گیرنده نفت معاوضه شده در پایانه خارگ باشد و این نفت در سهمیه ایران محاسبه نشود.

وی همچنین با بیان که از این پس سواپ نفت به معنای واقعی آن انجام و ارزش افزوده جمهوری اسلامی تضمین می‌شود، افزود: بر این اساس، تحویل گیرنده نفت معاوضه شده، همچنین نحوه و چگونگی تحویل آن به طور دقیق مشخص می‌شود و برای جلوگیری از سفته‌بازی، مقصد و پالایشگاهی که این نفت به آن منتقل می‌شود نیز، مشخص خواهد بود.

وزیر نفت با اشاره به برخی اظهار نظرها در باره به خطر افتادن امنیت انرژی در شمال ایران با توقف سواپ توضیح داد: طرح موضوع امنیت انرژی برای کشوری که دارنده دومین ذخایر هیدروکربوری جهان است، معنا ندارد.

وی با اشاره به وکالت داشتن معاونت امور بین‌الملل وزارت نفت برای صادرات نفت معاوضه شده (سواپ) یادآور شد: با قراردادهایی که برای سواپ نفت از حوزه دریای خزر وجود داشته، حقوقی برخورد شده است و قرار است قرارداد جدیدی برای اجرای سواپ با اعمال هزینه‌های واقعی منعقد شود.

میرکاظمی همچنین از پیشنهاد برخی از شرکت‌های داخلی برای سواپ نفت حوزه دریای خزر خبر داد و گفت: هم‌اکنون اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی پیشنهادی ارائه داده است که آن را برای بررسی به شرکت ملی نفت ایران ارجاع کرده‌ام.

شرکت‌های نفتی با تعهداتشان واگذار شوند

وی با تأکید اینکه سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی باید یک تحول اقتصادی را در کشور رقم بزند، شرکت پتروپارس را از جمله شرکت‌های توانمند در توسعه بخش بالادستی صنعت نفت ایران خواند و تصریح کرد: وزارت نفت بر اساس قانون می‌تواند واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه خود را تا سال 1393 به تعویق بیندازد، از این رو با توجه به پروژه‌های سنگینی که این شرکت در دست اجرا دارد، این زمان برای آن محفوظ است.

میرکاظمی، تعیین تکلیف تعهدهای شرکت‌ها را از دیگر موضوع‌ها در واگذاری شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نفت خواند و توضیح داد: هم‌اکنون شرکت ملی نفت بیش از 12 میلیارد دلار تعهد کرده است که در صورت واگذاری شرکت‌ها، لازم است یک بانک این تعهدها را بپذیرد از این رو واگذاری شرکت‌ها باید با مجموع تعهدهای آنها انجام شود.

وی در باره واگذاری شرکت ملی گاز ایران نیز با بیان اینکه این شرکت یک مجموعه حاکمیتی است، اظهار داشت: بر این اساس پالایشگاه‌های گازی در اختیار شرکت ملی گاز ایران قرار می‌گیرد و بخش‌های توسعه گازرسانی به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

وزیر نفت افزود: بر اساس قانون دولت دو سال فرصت دارد، بخش‌های حاکمیتی وزارت نفت را از سایر بخش‌ها احصا کرده و باقی را واگذار کند، بر همین اساس بخش حاکمیتی شرکت ملی صادرات گاز از شرکت ملی نفت ایران یعنی قراردادها منتزع و به شرکت ملی گاز پیوست، اما سایر بخش‌های آن همچون توسعه واحدهای ال.ان.جی به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

به گفته میرکاظمی، همچنین سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نیز در فهرست واگذاری‌ها است، بر این اساس دولت لایحه‌ای به مجلس ارائه کرده است که در آن نحوه واگذاری این بخش را مشخص کند؛ صنعت نفت، صنعت خطرناک و پیچیده‌ای است، این سازمان از شرکت ملی نفت یارانه می‌گیرد و خدمات ارائه می‌کند و از نظر روانی برای حمایت از کاکنان در تداوم تولید نقش ویژه‌ای دارد.

بررسی انتقال دو شرکت نفت مناطق مرکزی و نفت و گاز پارس

وی در باره انتقال شرکت‌های نفتی از تهران به مناطق عملیاتی یادآور شد: گفت: هم‌اکنون پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها در مناطق عملیاتی مربوط به خود مستقر و بیشتر آنها خصوصی هستند.

به گفته میرکاظمی، شرکت ملی نفت ایران در سراسر کشور فعالیت می‌کند و در آنجا نیرو دارد، به طوری که از هر 100 نفر در این مجموعه تنها دو نفر در واحدهای ستادی تهران هستند.

وی با بیان اینکه در باره دو شرکت نفت مناطق مرکزی و شرکت نفت و گاز پارس هم‌اکنون موضوع انتقال به مناطق عملیاتی مطرح است، بیان کرد: هم‌اکنون 50 درصد از کارکنان شرکت نفت و گاز پارس در عسلویه و 50 درصد دیگر آنها به عنوان نیروهای طراحی و توسعه در ستاد این شرکت در تهران حضور دارند و هم‌اکنون در باره انتقال آن مذاکره‌هایی در دست انجام است.

وزیر نفت همچنین با بیان اینکه شرکت نفت مناطق مرکزی در 11 استان کشور در حال تولید نفت و گاز است، یادآور شد: تعداد استان‌های تحت فعالیت این شرکت تا پایان برنامه پنجم به 19 استان می‌رسد و نمایندگان این استان‌ها انتظار دارند که این شرکت به استان آنها منتقل شود که باید بررسی شود.

بانک صنعت نفت خصوصی است

وزیر نفت با بیان اینکه بانک صنعت نفت یک بانک خصوصی است، اظهار داشت: وزارت نفت با مشاوره و حمایت کارشناسان بانک مرکزی، تلاش می‌کند تا این بانک تأسیس شود و پروژه‌های صنایع نفت و گاز را تأمین مالی کند.

تولید از منطقه نفت‌شهر دو برابر شده است

وزیر نفت در باره حادثه آتش‌سوزی چاه شماره 24 نفت شهر  و مهار آن نیز گفت: حجم تولید نفت از این میدان تا پیش از این حادثه حدود 10 هزار بشکه در روز بوده است؛ با توجه به اینکه مطالعات جامع این میدان قدیمی است، کارشناسان مطالعات مجددی انجام دادند و هم‌اکنون از سایر چاه‌های این میدان مشترک روزانه 20 هزار بشکه نفت برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه میدان نفت‌شهر در دوران دفاع مقدس بارها بمباران و مین‌گذاری شده است، توضیح داد: نیروهای نظامی بخش چشمگیری از این منطقه را پاک‌سازی کرده‌اند.

میرکاظمی با بیان اینکه عملیات مهار چاه 24 نفت‌شهر؛ زمان‌بر است، اظهار داشت: برای اجرای عملیات مهار اطراف چاه از هزاران تن فلزات سوخته دکل حفاری تخلیه شده و با توجه به محروم بودن منطقه، امکانات از شهرهای اطراف تأمین شده است.

وی افزود: نفت‌شهر منطقه‌ای گرم و خشک است و برای تأمین آب مورد نیاز مهار آتش و حفاری چند خط لوله کشیده شده و با تلاش کارکنان از خود گذشته نفت، مقدمات کار در مدت کوتاهی فراهم شده است.

وی با بیان اینکه همزمان با مهار آتش از سطح (Top Kill) حفاری انحرافی برای مهار چاه 24 نفت شهر ادامه دارد، افزود: تغییرهای در این میدان به نفع ماست و با مطالعاتی که آغاز شده است، پیش‌بینی می‌شود، برداشت نفت از این منطقه افزایش یابد.

کد خبر 111045

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز