گروه‌اقتصادی: عملیات اجرایی صادرات گاز ایران به پاکستان با وجود مذاکرات طولانی و امضای چند پیش‌قرارداد و تمدید مهلت طرف پاکستانی هنوز در ابهام است

مسئولان وزارت نفت بارها از عملیاتی‌شدن قرارداد و ادامه مذاکرات با هند سخن گفته‌اند ولی این مذاکرات که بیش از 15‌سال است ادامه دارد هنوز به نتیجه عملیاتی نرسیده است.

براساس تازه‌ترین خبر قرار است اسناد موافقت‌نامه‌های صادرات گاز ایران به پاکستان در روزهای آینده مبادله ‌شود.سید رضا کسایی‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز به شانا گفت: این اسناد در چارچوب مذاکرات ایران و پاکستان انجام می‌شود.  وی همچنین خبرداد که عملیات طراحی و ساخت بخش ایرانی باقیمانده خط لوله برای صادرات گاز به این کشور نیز به‌زودی آغاز خواهد شد.

مبادله ضمائم قرارداد موسوم به خط لوله صلح شامل توافقنامه عملیات فنی صادرات گاز ایران به پاکستان و رئوس توافقنامه عبور گاز ایران از پاکستان به کشور ثالث اواخر اسفند گذشته در ترکیه به امضای سیدرضا کسایی‌زاده، مدیرعامل شرکت صادرات گاز ایران و همتای پاکستانی وی (مدیرعامل شرکت خطوط لوله گاز بین ایالتی)‌ رسید. 

وی سهم کنونی ایران در بازار صادراتی این حامل انرژی را کمتر از یک درصد خواند و گفت: کشورهایی که تولید و ذخایر کمتری نسبت به ایران دارند، سهم بیشتری از بازار صادراتی گاز را به‌خود اختصاص داده‌اند.

سفر هیأت ایرانی به کویت در آینده نزدیک

کسایی‌زاده در باره صادرات گاز ایران به کویت گفت:‌ مذاکرات صادرات گاز به کویت ادامه دارد ولی هنوز از نظر قیمت به جمع‌بندی نرسیده‌ایم؛ هیأت کویتی مدتی پیش ایران بود و مقرر شده هیأتی از ایران به‌زودی برای ادامه این مذاکرات به کویت سفر کند.

کد خبر 107116

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز