رضا زندی: وزیر نفت کویت بین رئیس‌کل توتال و معاون شل زیر لوگوی بی.‌پی و اگزون موبیل می‌نشیند تا این امیرنشین 5/3‌میلیون نفری، میزبان هجدهمین کنفرانس بین‌المللی نفت و گاز خاورمیانه باشد.

در این کنفرانس دو روزه که هفته گذشته به پایان رسید 400‌نفر از 37‌کشور جهان آخرین تحولات نفت و گاز خاورمیانه را بررسی کردند.

شیخ احمد عبدالله احمد‌الصباح، وزیر نفت کویت در مراسم افتتاحیه هجدهمین کنفرانس بین‌المللی نفت و گاز خاورمیانه  اصلی‌ترین سیاست 10‌سال آینده کویت را افزایش ظرفیت تولید نفت به میزان 4‌میلیون بشکه در روز اعلام کرد؛ «در حال حاضر ظرفیت تولید نفت ما 2/3‌میلیون بشکه است» که براساس سهمیه‌بندی اوپک تولید فعلی ما روزانه 2/2‌میلیون بشکه است.

یک میلیون بشکه ظرفیت اضافه تولید نفت کویت از ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی قابل تأمل است. شیخ نفتی استراتژی این کشور را همکاری طولانی‌مدت با مصرف‌کنندگان اعلام کرد: «ما می‌خواهیم ظرفیت تولید نفت کویت را تا 2015 به 5/3‌میلیون بشکه برسانیم و تا سال‌2020 ظرفیت تولیدمان را به مقدار 4‌میلیون بشکه نگهداریم.» دانستن برنامه‌های نفتی رقیبان ایران می‌تواند برای برنامه‌ریزی مسئولان ایرانی مهم باشد تا از قافله عقب نمانند.
شیخ احمد درباره سیاست گازی کویت هم گفت:  برنامه ما در این بخش رساندن تولید گاز به یک میلیارد فوت مکعب تا سال 2016 است.

وی بازار مهم چین را هدف گرفت و از تمایل کویت برای سرمایه‌گذاری در چین خبر داد: «نمایندگانی از کویت هم‌اکنون با شرکت سینوپک چین درباره احداث یک مجتمع پالایش و پتروشیمی مشترک ‌9میلیارد دلاری برای پالایش 300 هزار بشکه نفت خام مذاکره می‌کنند.» وزیر نفت کویت درباره بازار نفت هم اظهارنظر کرد:  کاهش پایبندی اعضای اوپک به سهمیه‌های تولیدی خود و تخطی از سهمیه‌های تعیین شده از سوی این سازمان منجر به مازاد عرضه نفت در بازار شده است.

وی پیش بینی کرد که چنانچه بهای نفت به بالای 100‌دلار برسد اوپک تولیدش را افزایش می‌دهد.

معاون شل: پالایشگاه بزرگ قطر امسال می‌آید

مالکولم بریندد، معاون شرکت شل دیگر سخنران کلیدی هجدهمین کنفرانس نفت و گاز خاورمیانه بود. وی بی‌آنکه با خبرنگاری مصاحبه کند بلافاصله پس از سخنرانی‌اش سالن اجلاس را ترک کرد. وی با تشریح پروژه‌های شل در خاورمیانه گفت: «رشد تولید گاز در خاورمیانه تا سال 2020‌، 5درصد خواهد بود».

وی از مذاکرات فنی شل با شرکت‌های مختلف برای توسعه میادین نفت و گاز خاورمیانه سخن راند و اظهار داشت:  همکاری ما بیشتر با شرکت‌های ملی و بین‌المللی است. مالکولم همچنین یکی از بزرگترین پروژه‌های پالایشی خاورمیانه را تشریح کرد؛  پروژه GTL قطر تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد که حدود 140‌هزار بشکه فراورده را به بازار عرضه خواهد کرد که بیشتر نفت و گازوئیل است.

به‌نظر می‌رسد ایران باید شتاب بیشتری به برنامه‌های توسعه‌ای نفت و گاز خود بدهد تا به برنامه‌های 1404 خود برسد و از بازی منطقه عقب نماند.

فشارکی: نفت بالای 100‌دلار بعد از 2013

ریاست هجدهمین کنفرانس نفت و گاز خاورمیانه را یکی از کارشناسان برجسته بین‌المللی نفت و گاز بر عهده داشت؛ فریدون فشارکی، که سال‌ها به‌عنوان سخنران در کنفرانس‌های نفت و گاز ایران حضور داشته حالا مشاور نفتی وزرای نفت کشورهای مختلف و شرکت‌های ملی و بین‌المللی است.

وی در گفت‌وگو با همشهری اطلاع از برنامه نفتی کشورهای و شرکت‌های دیگر را رمز برنامه‌ریزی درست می‌داند و آن‌را از اهداف برگزاری هجدهمین کنفرانس نفت و گاز خاورمیانه برمی‌شمرد؛ «نمی‌توان بدون اطلاع از برنامه‌های دیگران برنامه‌ریزی کرد» و با اشاره به برنامه‌های کویت برای افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز می‌گوید: «کویت در حال ساخت بزرگ‌ترین پالایشگاه خاورمیانه است و با اینکه نیاز به گاز دارد به خاطر دوری از تلاطمات و قیمت بهتر واردات گاز از روسیه را بر واردات از منطقه ترجیح داده است».

این کارشناس نفتی بین‌المللی راه مناسب برای ایران را جذب سرمایه‌گذاری و تکنولوژِی پیشرفته در صنعت نفت بر‌می‌شمرد؛ «تکنولوژی ایران در مواردی در صنعت نفت و گاز از چینی‌ها بهتر است.»

استات اویل: برنامه عراق تقاضای نفت جهان

معاون توسعه استات اویل در روز پایانی کنفرانس به موضوع مهم عراق پرداخت؛ «مهم‌ترین واقعه توسعه نفت و گاز پس از فروپاشی شوروی سابق توسعه میادین نفت و گاز عراق است».

وی با اشاره به قرارداد‌های عراق گفت: «عراقی‌ها قرارداد توسعه 10‌میلیارد بشکه از ذخایر خود ر ا با شرکت‌های مختلف منعقد کرده اند که اکثرا سهم شرکت‌های ملی نفت بوده است. عراق بنا دارد تا ظرفیت تولید نفت خود را تا 10‌سال آینده به 12 تا 13‌میلیون بشکه در روز برساند.  عراقی‌ها می‌خواهند 50‌درصد رشد تقاضای آینده نفت را در جهان، خودشان پاسخ دهند». 

هجدهمین کنفرانس نفت و گاز خاورمیانه هفته‌ پیش به پایان رسید تا کویت 2 سال بعد میزبان سیزدهمین اجلاس بزرگ تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان جهان(IEF) باشد.

گفت و گو با فریدون فشارکی، کارشناس برجسته نفت و گاز

  • به‌نظر شما قیمت نفت در سال‌جاری چقدر نوسان خواهد داشت؟ آیا باید برای همیشه با نفت 100‌دلاری خداحافظی کرد؟

به‌نظرم قیمت نفت در سال‌جاری بین 70 تا 90‌دلار خواهد بود. قیمت بالای 100 دلار برای بعد از سال‌2013 متصور است.

  •  این نظریه را با امکان افزایش تقاضا برای سال آینده می‌دهید؟

اوپک هنوز قدرت اضافه تولید 7-6 میلیون بشکه‌ای را برای جبران افزایش تقاضا دارد.

  • اخیرا بحث‌هایی درباره قیمت مناسب گاز مطرح می‌شود، به‌نظر شما قیمت منطقی برای گاز چقدر است؟

گاز مانند نفت نیست و قیمت منطقی ندارد. در آسیا و اروپا و آمریکا قیمت‌های متفاوتی دارد. اما به‌نظر من قیمت نرمال حدود 5‌دلار برای یک میلیون فوت مکعب است.

کد خبر 106303

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز