سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهور در مراسم معارفه وزیر جدید نفت گفت: آمریکا و ژاپن در صدر بدهکاران دنیا و ایران و ترکیه جزو آخرین کشورهای بدهکار هستند.

احمدی نژاد در مراسم معارفه وزیر جدید نفت افزود: مأموریت ما تکمیل حلقه‌ های ملی شدن صنعت نفت است زیرا نهضت ملی شدن صنعت نفت که 60 سال پیش اتفاق افتاد ناقص مانده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت؛ رئیس جمهور با بیان اینکه با وجه سیاسی ملی شدن صنعت نفت کاری ندارد گفت: اگر حساب و کتاب ساده ‌ای در مدت 60 ساله ملی شدن صنعت نفت انجام دهیم متوجه می شویم که حداکثر چیزی که گیر ملت ایران آمد، حدود یک سوم ارزش نفت است و دو سوم آن دوباره به جیب کسانی رفت که قبل از آن غارت می‌کردند.

احمدی نژاد با اشاره به فشار سیاسی موجود بر بازار جهانی نفت گفت: ملی شدن صنعت نفت باعث شد یک سوم تا یک پنجم درآمد نفت به جیب ملت بیاید اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی همیشه آرزویمان این بود که نفت به‌واقع ملی شود که کارهای بزرگی در این خصوص انجام شد.

احمدی نژاد با بیان اینکه تاکنون انصافاً‌ کارهای بزرگی در خصوص اجرای طرح‌های صنعت نفت انجام شده است افزود: اجرای این طرح‌ها و تأمین منابع آن ازجانب پیمانکاران داخلی کارو اتفاق بسیار بزرگی است، با این حال، باید به سمت تکمیل حلقه‌های ملی شدن صنعت نفت پیش برویم.

وی تصریح کرد: باید به سمتی برویم که تجهیزات نفت را خودمان بسازیم و می‌توانیم؛ فقط باید یک هماهنگی میان دانشگاه‌ها و صنعت نفت رخ دهد.

رئیس جمهور گفت: مدیران صنعت نفت در دوران دفاع مقدس و بعد از آن و نیز در دوران اخیر سخت تحریم توانستند صنعت نفت را به خوبی اداره کنند.

وی افزود: در حال حاضر کارهای مربوط به اکتشاف و تولید و همچنین کارهای فنی در داخل انجام می شود اما باید تولید تجهیزات، فرآوری و بازاریابی را نیز خودمان انجام دهیم.

احمدی نژاد با بیان اینکه حداکثر فرآوری نفت در داخل یکی از آرزوهای بزرگ ملت ایران است گفت: هم اکنون حدود 400 تا 500 هزار بشکه نفت از مناطق نفت‌خیز صادر می شود که بیش از آن را باید در داخل فرآوری کنیم.

وی در ادامه به موضوع تعیین قیمت نفت در بازارهای جهانی اشاره کرد و افزود: این امر حلقه آخر ملی شدن صنعت نفت است که باید آن را نیز در اختیار بگیریم.

احمدی نژاد گفت: بحران اقتصادی وجود دارد اما فکر می‌کنم و حدس می‌زنم بخشی از آن مدیریت شده است چرا که پول‌هایی که در بورس‌هایشان قرار دارد تحت استعمار آنهاست.

وی افزود: شنیده‌ام رئیس جمهور یکی از کشورها به رئیس جمهور امریکا اعتراض کرده است که ما این همه پول در کشور شما آوردیم در حالی که ضرر کردیم و حالا از چه کسی باید بگیریم.

احمدی نژاد با بیان اینکه بورس‌های اصلی در دنیا در اختیار استعمارگران و ثروتمندان صهیونیستی و امریکایی است گفت: دخایر نفت و گاز زیاد است و حتی در روی دریا هم نفت زیادی معطل است اما آیا قیمت نفت را به واقع بازار تعیین می کند؟

رئیس جمهور افزود: یکی از راه‌های خارج شدن از سیطره استعمارگران در بازار نفت راه‌اندازی بورس‌های موازی نفت است که این کار باید در کشور ما به سرعت انجام گیرد.

احمدی نژاد در ادامه به سیاست‌های پولی امریکا و انتشار پول‌های بی‌پشتوانه در این کشور اشاره کرد و گفت: اخیراً بر اساس اطلاعات بدست آمده از یک گزارش، امریکا بیش از 32 هزار میلیارد دلار پول کاغذی منتشر کرده است که اگر کل ثروت امریکا را هم بفروشند نمی توانند آن را تأمین کنند.

وی افزود: 14 هزار و پانصد میلیارد دلار بدهی رسمی امریکا اعلام شده در حالی که به همین میزان تولید ناخالص آنهاست.

رئیس جمهور با بیان اینکه شبکه بانکی اصلی دنیا دست صهیونیست‌ها و ثروتمندان درجه یک امریکاست گفت: ما 100 میلیارد دلار در بانک‌هایشان وام داریم اما هر روز به بهانه های مختلف ما را از گرفتن حتی 20 میلیارد دلار وام باز می دارند و برای پول ما 2 درصد سود می دهند که این هم در دست خودشان است.

وی تصریح کرد: سر و ته تلاش ملت‌ها با یک سیستم جدید و استعمار فرانو در جیب آنها ریخته می شود.

رئیس جمهور گفت: درآمد ما از نفت است و این را باید بشکنیم که این امر را می‌توانیم با راه‌اندازی بورس جدید نفت انجام دهیم تا سلطه دلار شکسته شود هر چند این شکسته شدن آغاز شده است.

وی افزود: امریکا در صدر بدهکاران جهان قرار دارد و بعد از آن ژاپن و بعد اروپایی‌ها هستند در حالی که جمهوری اسلامی ایران و ترکیه جزو آخرین کشورهای بدهکارند.

احمدی نژاد گفت: معتقدم اگر یک کشور بتواند خود را از زیر سیطره استعمار بیرون بکشد این سیطره در هم شکسته می شود که یکی از جاهای مهم اجرای این امر، نفت است.

وی در ادامه با بیان اینکه تعیین قیمت نفت در بازارهای جهانی فقط دست وزارت نفت نیست و باید کل دولت و دیپلماسی ما فعال شود افزود: کارهای بسیار خوبی در صنعت نفت هم در اکتشاف هم در تولید و هم در برداشت و خدمات رسانی به مردم انجام شده است.

رئیس جمهور در ادامه به قطع واردات بنزین اشاره کرد و گفت: این امر از آن جهت که کشوری توانسته است در برابر زور سلطه‌ گران و تحریم‌ کنندگان بایستد بسیار مهم است وگرنه وارد نکردن روزانه 20 میلیون لیتر بنزین شاید چیز مهمی نباشد.

وی افزود: باید به جایی برسیم که حتی یک قطره نفت خارج از حیطه ملی نه تولید و نه مصرف شود و این آرزویی دست یافتنی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه صنعت نفت همیشه برای مردم ما دارای انگیزه و امیدآفرین بوده است گفت: مدیران این صنعت نباید دغدغه منابع مالی داشته باشند چرا که از زیر سنگ هم شده است منابع مالی را تأمین می کنیم و یکی از محل های تأمین منابع مالی خود وزارت نفت است.

وی از تلاش‌های وزرای نفت قبلی به ‌ویژه آقای سیدمسعود میرکاظمی و همچنین از آقای علی‌آبادی قدردانی کرد.

احمدی نژاد در این مراسم، آقای رستم قاسمی را به عنوان وزیر نفت معرفی و از تلاش‌های آقای محمد علی‌ آبادی در زمان سرپرستی‌اش بر وزارت نفت قدردانی کرد.

مراسم تودیع و معارفه وزیر جدید نفت با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد این وزارتخانه در مجموعه فرهنگی رفاهی وزارت نفت برگزار شد.

 

کد خبر 142647
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز