یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: باراک اوباما (Barack Obama) ۴ اوت ۱۹۶۱ در هونولولو واقع در هاوایی متولد شد.

اوباما

باراک اوباما (Barack Obama) در رشته حقوق از دانشگاه کلمبیا و مدرسه حقوق هاروارد فارغ‌التحصیل شده است. او پیش از آنکه در مقام سناتور ایالت ایلینوی طی سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۴ انجام وظیفه کند، در مقام یک سازمان دهنده اجتماعی، فعال سیاسی، استاد دانشگاه و وکیل به فعالیت می‌پرداخت. او در سال ۲۰۰۰ موفق نشد یکی از کرسی‌های مجلس نمایندگان آمریکا را کسب کند.

اما در ژانویه ۲۰۰۳ اوباما اعلام کرد که مبارزات انتخاباتی خود را برای عضویت در مجلس سنای آمریکا آغاز خواهد کرد. او در ماه مارس ۲۰۰۴در انتخابات اولیه سنای آمریکا به یک پیروزی قاطع رسید. در ژوئیه ۲۰۰۴ نیز اوباما برای کسب حمایت رهبران حزب دموکرات، در کنوانسیون ملی این حزب سخنرانی کرد و در نهایت در نوامبر ۲۰۰۴ با کسب ۷۰ درصد آرا به سنای آمریکا راه یافت.

در مقام یکی از اعضای حزب اقلیت دموکرات در صدو نهمین کنگره آمریکا، اوباما از طرح کنترل سلاح‌های متعارف حمایت کرد. او همچنین در زمان اولین دوره نمایندگی خود در سنای آمریکا به کشورهای اروپای شرقی، خاورمیانه و آفریقا سفر کرد. در کنگره صدو دهم نیز اوباما از طرحی که به بررسی مسائلی نظیر لابی گری، تقلب انتخاباتی، تغییرات آب وهوایی و مراقبت از پرسنل نظامی امریکا می‌پرداخت، حمایت کرد.

اوباما از زمان اعلام کاندیداتوری خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درفوریه ۲۰۰۷، بر پایان جنگ عراق، افزایش استقلال در بخش انرژی، کاهش نفوذ لابی گران و ایجاد نظام بهداشت جهانی تاکید کرده است.

اوباما در نهایت پس از اعلام انصراف هیلاری کلینتون از شرکت در انتخابات درون حزبی حزب دموکرات، به عنوان کاندیدای اصلی این حزب برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزیده شد.

اوباما در مقام نویسنده نیز دارای تالیفاتی است، او در اولین کتاب خود با عنوان رویاهایی از پدرم: داستانی درباره نژاد و وراثت، به بیان خاطرات خود از دوران کودکی در هونولولو، جاکارتا و آغاز فعالیت اجتماعی‌اش می‌پردازد. فصل‌های پایانی این کتاب نیز به اولین سفرش به کنیا، سفری که او را با گذشته‌ و اصالت خانوادگی‌اش مرتبط می‌ساخت، اختصاص یافته است. در مقدمه نسخه تجدید چاپ شده این کتاب اوباما می‌نویسد: امیدوار بودم داستان زندگی خانواده‌ام به نوعی بیانگر شکاف نژادی، که یکی از مشخصه‌های تجربه آمریکایی است، باشد.

شجاعت امید: تصوراتی درباره مطالبه رویای آمریکایی، نامی است که اوباما برای دیگر کتاب خود برگزیده است. این کتاب در اکتبر ۲۰۰۶ منتشر شد و توانست در مدت کوتاهی در صدر فهرست کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز قرار گیرد.

باراک اوبا در روز چهارم نوامبر سال  ۲۰۰۸ رئیس جمهور آمریکا شد. وی نوامبر سال ۲۰۱۲ پس از شکست میت رامنی رقیب انتخاباتی خود  برای ۴ سال دیگر به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد.

دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ به عنوان نامزد حزب جمهوریخواه با هیلاری کلینتون نامزد حزب دمکرات به رقابت پرداخت و در این انتخابات که روز سه شنبه ۸ نوامبر ۲۰۱۶ (۱۸ آبان ۱۳۹۵) برگزار شد با کسب ۵۹۰۴۱۲۵۰ رای (چهل و هفت ونیم درصد آرا) و ۲۸۹ رای الکترال در مقابل ۵۹۱۷۷۳۰۳ رای(چهل و هفت وشش دهم درصد آرا)   ۲۱۸ رای الکترال رقیب خود، برای مدت چهارسال - که از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷‌ (اول بهمن ۱۳۹۵) آغاز شد - به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا جای اوباما را گرفت.

کد خبر 54276

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز