جمعه ۹ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: هیلاری دایان رودهام یا هیلاری کلینتون ۲۶ اکتبر سال ۱۹۴۷ در ایالت ایلینوی آمریکا به دنیا آمد.

هیلاری کلینتون

وی فرزند نخست "دوروتی" و "هیو رودهام" بود. هیلاری و برادرانش "تونی" و "هیو" در "بریج پارک" در حومه شهر شیکاگو در ایالت ایلینوی بزرگ شدند.

وی پس از پایان تحصیلات در کالج "ولزلی" در رشته علوم سیاسی در سال ۱۹۶۹ وارد مدرسه حقوق دانشگاه "ییل" شد و در این جا بود که نخستین بار با "بیل کلینتون" آشنا شد. او در سال ۱۹۷۳ دکترای حقوق را از همین دانشگاه دریافت کرد.

بعد از مدتی در "آرکانزاس" در کنار بیل کلینتون مشغول به کار شد که تلاش بسیاری را برای تبدیل شدن به یک سیاست‌مدار حرفه‌ای آغاز کرده بود.

بیل کلینتون و هیلاری در سال ۱۹۷۵ با هم ازدواج کردند. هیلاری در سال ۱۹۷۶ عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه آرکانزاس و همچنین عضو موسسه حقوقی (Rose law) شد.

وی در دانشگاه ییل تحصیل کرده و از اعضای میانه‌روی حزب دموکرات آمریکا به حساب می‌آید. هیلاری همسر بیل کلینتون رئیس جمهور اسبق آمریکا از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ بانوی نخست ایالات متحده بود.

هیلاری کلینتون پیش از آن هم در ایالت آرکانزاس وکیلی مهم به شمار می‌رفت.

او همچنان فعالیت‌های خود را ادامه داد و در سال ۱۹۹۳ مسئول گروه ویژه‌ای موسوم به اصلاحات خدماتی درمانی شد که وظیفه اصلاحات در بخش سلامت جامعه را بر عهده داشت.

او  از ۳ ژانویه سال ۲۰۰۱ سناتور ایالت نیویورک بود و پس از یک مبارزه انتخاباتی درون حزبی که ۱۸ ماه به طول انجامید، ۷ ژوئن سال ۲۰۰۸ اعلام کرد که به تلاش‌های خود برای احراز سمت اولین رئیس جمهور زن آمریکا پایان داده است و از باراک اوباما برای احراز مقام ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا حمایت می‌کند.

در اول دسامبر سال ۲۰۰۸ باراک اوباما رسما هیلاری کلینتون را به عنوان وزیرخارجه دولت خود معرفی کرد.

هیلاری کلینتون اول فوریه ۲۰۱۳ به طور رسمی از سمت خود به عنوان وزیر خارجه آمریکا کناره گیری کرد و جان کری در کابینه جدید باراک اوباما جایگزین کلینتون شد.

كلينتون سال 2016 پس از یک مبارزه انتخاباتی درون حزبی به عنوان نامزد نهايي حزب دمكرات براي انتخابات رياست جمهوري 2106 آمريكا با دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوريخواه به رقابت پرداخت و در نهايت در اين انتخابات كه روز سه شنبه 8 نوامبر 2016 (18 آبان 1395) برگزار شد با کسب 59177303 راي (چهل و هفت وشش دهم درصد آرا) و ۲۱۸ راي الكترال در مقابل 59041250 راي (چهل و هفت ونيم درصد آرا) و 289 رای الکترال رقيب خودشكست خورد و نتوانست عنوان اولين رئيس جمهور زن در آمريكا را به خود اختصاص دهد.

کد خبر 76048

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز