همشهری آنلاین: سیدمسعود میرکاظمی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران و سفیان علاو وزیر نفت سوریه، تامین گاز سوریه، انتقال گاز ایران از مسیر سوریه به دیگر کشورها، احداث پالایشگاه در سوریه و بررسی احداث خط لوله انتقال نفت از مسیر سوریه و عراق به مصرف کنندگان را بررسی کردند.

وزیران نفت ایران و سوریه

به گزارش شانا، وزیر نفت کشورمان روز جمعه 29 مرداد پس از پایان این مذاکرات، با مطلوب توصیف کردن روابط سیاسی ایران و سوریه، اظهار داشت: روابط دو کشور در سایر حوزه ها از جمله حوزه اقتصادی نیز باید به سطح بسیار مطلوبی برسد.

وی انتقال گاز ایران به سوریه در کوتاه مدت و بلند مدت را یکی از محورهای این دیدار ذکر کرد و گفت: در کوتاه مدت می توان از ظرفیت های موجود مانند خط لوله گاز ترکیه برای تامین نیاز گاز این کشور اقدام کرد.

وزیر نفت افزود: در بلند مدت نیز موضوع انتقال گاز از مسیر عراق و سوریه مطرح است که با این اقدام از یک سو گاز مورد نیاز عراق و سوریه تامین خواهد شد و از سوی دیگر از غرب سوریه می توان گاز را به سایر کشورهای مصرف کننده انتقال داد.

میرکاظمی احداث پالایشگاه در کشور سوریه را دیگر محور این مذاکره برشمرد و گفت: پیشتر توافق شده بود پالایشگاهی در کشور سوریه با مشارکت چند کشور که ایران نیز یکی از این کشورها است احداث شود، در این نشست در باره احداث این پالایشگاه و مشکلات اجرای آن مذاکراتی انجام و جمع بندی هایی نیز حاصل شد.

وزیر نفت دیگر موضوع مذاکره در این نشست را انتقال نفت خام از مسیر عراق و سوریه به وسیله خط لوله ذکر کرد و گفت: در این نشست مقرر شد گروهی مطالعات اقتصادی احداث این خط لوله را بررسی کند.

در مذاکرات سید مسعود میرکاظمی وزیر نفت ایران و سفیان علاو وزیر نفت سوریه که بعدازظهر  روز جمعه 29 مرداد در محل ساختمان وزارت نفت برگزار شد، مهندس جواد اوجی معاون وزیر نفت در امور گاز و احمد خالدی معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت نیز حضور داشتند.

دی ماه گذشته نیز عامر حسنی لطفی، وزیر اقتصاد و بازرگانی سوریه در سفر به ایران، با دکتر سید مسعود میرکاظمی وزیر نفت ایران مذاکره کرد و مناسبات دو کشور در حوزه انرژی و بررسی امکان صادرات گاز ایران به سوریه از مسیر ترکیه یا عراق بررسی شد.

وزیر نفت ایران در دیدار یاد شده با ابراز خرسندی از پیشرفت مطلوب نشست های کمیته های اقتصادی و تجاری ایران و سوریه تاکید کرده بود که فعالیت های اقتصادی دو کشور باید گسترش یابد.

میرکاظمی در باره امکان انتقال گاز ایران به سوریه نیز تصریح کرده بود: به منظور صادرات گاز ایران به این کشور باید نشست هایی با وزیر نفت سوریه برگزار و در آن راه ها و جزئیات انتقال گاز ایران از مسیر ترکیه یا عراق بررسی شود.

کد خبر 114397
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز