همشهری آنلاین: وزیر نفت از تدوین طرح جامع دیپلماسی انرژی کشور با مسئولیت وزارت نفت خبر داد و گفت: توسعه صنعت نفت بدون توجه به مسائل بین المللی و اقتصادی غیر ممکن است و این موضوع هم اکنون به یک نیاز ملی تبدیل شده است.

mirkazemi

به گزارش شانا، سیدمسعود میرکاظمی در حاشیه بازدید از موسسه مطالعات بین المللی انرژی یکی از محورهای اصلی فعالیت موسسه مطالعات بین المللی انرژی را تدوین طرح جامع انرژی و راهبرد صنعت نفت اعلام کرد و گفت: اخیرا بر اساس مصوبه هیئت دولت گروهی با مسئولیت وزارت نفت متشکل از چند ارگان دولتی به منظور تدوین طرح جامع انرژی و دیپلماسی انرژی تشکیل شده است.

وی با بیان این که در تهیه طرح جامع انرژی کشور موسسه مطالعات بین المللی انرژی باید با سایر مراکز علمی و پژوهشی همکاری گسترده داشته باشد، گفت: وزارت نفت برای تهیه و اجرای این طرح آمادگی ارائه همه نوع کمک را دارد.

 میرکاظمی با تاکید بر این که اولویت کاری صنعت نفت در برنامه پنجم توسعه میدان های نفتی و گازی مشترک است، اظهار داشت: تاکنون تدوین برنامه پنجم نهایی نشده اما به هر شکل این موضوع اصلی ترین هدف وزارت نفت به حساب می آید.

وزیر نفت تصریح کرد: به طور قطع باید بخشی از گاز تولیدی پارس جنوبی با هدف تولید صیانتی در میدان های مستقل نفتی کشور تزریق شود.

میرکاظمی با اشاره به نقش نفت در اقتصاد کشور، گفت: یکی از راهکارهای برون رفت از وابستگی به منابع نفتی کشور اجرای طرح هدفمند شدن یارانه ها و همچنین استفاده از سایر انرژی ها به ویژه انرژی های تجدیدپذیر است.

وزیر نفت گفت: در شرایط کنونی درآمد نفتی کشورهای اروپایی به عنوان مصرف کننده از کشورهای دارنده نفت خام بیشتر شده است و حتی بر بازار نفت جهان حاکم هستند، زیرا این کشورها با وجود بحران های اقتصادی، یارانه ها و مالیات خود را از منابع غیر هیدروکربوری قطع نکرده اند؛ به عبارت دیگر این کشورها در تلاش هستند تا وابستگی نفت و گاز را در اقتصاد خود کاهش دهند.

بر اساس این گزارش همچنین دراین مراسم سید حسین ایرانمنش، رئیس موسسه مطالعات بین المللی انرژی اظهار داشت: این مرکز با دارا بودن سه پژوهشکده و 175 نفر نیروی انسانی، سال گذشته 41 پروژه تحقیقاتی و علمی به ارزش یک میلیارد و 584 میلیون تومان برای صنعت نفت انجام داده است.

ایرانمنش طرح جامع ارتقای سیستم ها و بهره وری شرکت ملی نفت ایران، مستند سازی تجارب مدیران صنعت نفت، تدوین سند راهبردی توسعه منابع انسانی در وزارت نفت و چهار شرکت اصلی، طرح جامع انرژی کشور و ترازنامه هیدروکربوری کشور را از مهم ترین طرح های در حال اجرا در موسسه مطالعات بین المللی انرژی اعلام کرد.

وی برگزاری همایش های سالانه را یکی از فعالیت های موسسه مطالعات بین المللی انرژی خواند و گفت: تاکنون 14 همایش بین المللی با عناوین مرتبط با صنعت نفت برگزار شده و اخیرا مجوزهای لازم برای برگزاری پانزدهمین همایش سالانه این مرکز علمی با عنوان نوآوری و فناوری در صنعت نفت گرفته شده است.

کد خبر 115591
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز