همشهری آنلاین: وزیر نفت با تاکید بر اینکه ایران هیچگونه نگرانی برای فروش نفت ندارد، از امکان تهاتر نفت و کالا با برخی از کشورها خبر داد و اعلام کرد که صادرات نفت ایران به برخی کشورهای اروپایی قطع خواهد شد.

صادرات نفت به کشورهای اروپایی قطع می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، رستم قاسمی روز شنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران رسانه های بین المللی درباره ارسال نامه ای به رئیس عراقی اوپک با محوریت تحریم صادرات نفت ایران به اروپا گفت: در حال حاضر سطح روابط ایران با سازمان اوپک خوب و مطلوب ارزیابی می شود و هدف از ارسال این نامه تشریک مساعی و هماهنگی بیشتر بین کشورهای عضو اوپک است.

وزیر نفت با اعلام اینکه کشورهای عضو اوپک باید حقوق یکدیگر را در تجارت بین المللی نفت رعایت کنند، تصریح کرد: بازار نفت یک بازار تجاری بوده و برخی از اعضا نباید حق سایر کشورهای عضو اوپک را نادیده بگیرند و عربستان سعودی هم باید پایبند این اصول باشد.

آمریکا تعامل خود را با ایران بیشتر کند

رستم قاسمی با تاکید بر اینکه با گذشت 33 سال از پیروزی انقلاب ایران هیچگاه تسلیم فشارهای آمریکا و برخی از کشورهای غربی نشده است، اظهارداشت: سالهاست که آمریکایی ها صنعت نفت ایران را تحریم کرده اند و از ایران خواسته اند که از حقوق خود عقب نشینی کند و بر این خواسته خود پافشاری کرده اند.

این عضو کابینه دولت با اعلام اینکه ایران هیچگاه از خواسته های قانونی خود کوتاه نمی آید، بیان کرد: آمریکایی ها باید با افزایش فشارها تعامل خود را با ایران بیشتر کنند.

نگران فروش نفت نیستیم

 وی در ادامه با تاکید بر اینکه ایران هیچ گاه تسلیم خواسته های آمریکا نمی شود، خواستار تجدیدنظر اروپا برای تحریم خرید نفت از ایران شد و افزود: با تحریم صادرات نفت ایران به اروپا مردم کشورهای اروپایی باید هزینه های آن را پرداخت کنند و ایران هیچ گونه نگرانی برای فروش نفت خود ندارد.

 این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه پالایشگاههای اروپایی هیچگونه بدهی به شرکت ملی نفت ایران ندارند، تاکید کرد: کشورهایی که می خواهند از 6 ماه آینده خرید نفت از ایران را متوقف کنند از همین امروز اقدام به توقف خرید نفت خام از ایران بکنند.

دولت و مجلس برای تحریم نفتی اروپا اختلاف ندارند

به گزارش مهر قاسمی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اختلاف دولت و مجلس برای تحریم صادرات نفت به اروپا توضیح داد: بین نمایندگان مجلس و دولت هیچگونه اختلافی وجود ندارد و قطعا صادرات نفت به برخی کشورهای اروپایی قطع خواهد شد.

 وزیر نفت با یادآوری اینکه برخی از کشورهای اروپایی به دلیل سابقه طولانی فعالیت مشترک با ایران الزام به خرید بلندمدت نفت از ایران دارند، تاکید کرد: با این وجود وابستگی بودجه های سالانه دولت به درآمدهای نفتی کاهش می یابد.

این عضو کابینه دولت همچنین بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران را یک مسئله سیاسی عنوان کرد و گفت: ایران به دنبال ایجاد تنش در منطقه نبوده و همواره سیاست ایجاد ثبات را دنبال کرده است.

 کشورهای دوست نفت ایران را می خرند

وزیر نفت درباره گزینه های روی میز ایران برای مقابله با تحریم نفتی اروپا تصریح کرد: در حال حاضر حدود 18 درصد از کل صادرات نفت ایران به کشورهای اروپایی انجام می شود که برای این میزان نفت هم مشتری داریم.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای برخی از مشتریان خارجی نوبت های شش ماهه به منظور فروش نفت تعیین کرده ایم، یادآور شد: ایران نفت زیادی به اروپا نمی فروشد و با قطع صادرات نفت به اروپا مشکلی برای کشور به وجود نمی آید.

 وی همچنین با تاکید بر اینکه مردم جهان با ایران هستند، اظهار داشت: مطمئن باشید برخی از کشورهای دوست نفت ایران را خریداری می کنند و ایران در شرایط فعلی نفتی روی آب ذخیره شده ندارد.

 ایران صادرات نفت به اروپا را قطع می کند

این عضو کابینه دولت با اعلام اینکه اگر اروپا نفت ایران را خریداری نکند، اختلالی در اقتصاد کشور به وجود نخواهد آمد از امضای قراردادهای جدید فروش نفت به برخی از کشورها خبر داد و افزود: به زودی ایران فروش نفت به برخی از کشورهای اروپایی را قطع می کند.

 امکان دور زدن تنگه هرمز وجود ندارد

به گزارش مهر، قاسمی همچنین درباره تلاش برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای دور زدن تنگه هرمز بیان کرد: خلیج فارس بدون شک گلوگاه مهم و استراتژیک انرژی جهان بوده و امکان صادرات نفت برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به میزان ناچیزی از مسیری به جز تنگه هرمز وجود دارد.

 وزیر نفت با اعلام اینکه به این زودی ها امکان دور زدن کامل تنگه هرمز وجود ندارد، تاکید کرد: هم اکنون بسیاری از تاسیسات و پالایشگاههای نفت در حاشیه خلیج فارس قرار دارد که اهمیت تنگه هرمز را دوچندان کرده است.

 این مقام مسئول همچنین با تاکید بر اینکه اگر روزی نفت ایران از بازار جهانی حذف شود قیمت ها به صورت غیر قابل کنترلی افزایش می یابد، تبیین کرد: در این شرایط مردم اروپا باید در بدترین شرایط اقتصادی هزینه افزایش قیمت نفت را پرداخت کنند.

 احتمال تهاتر نفت با کالا توسط ایران

قاسمی در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگاران خارجی ارائه هر گونه تخفیف به کشورهای مختلف را برای فروش نفت به شدت تکذیب کرد و افزود: ایران نفت خام خود را بر اساس قیمت های جهانی صادر می کند.

 وی همچنین با بیان اینکه امکان تهاتر نفت با کالا با برخی از کشورها وجود دارد، یادآور شد: اما تاکنون ایران از این روش برای فروش نفت خام خود استفاده نکرده است.

 وزیر نفت همچنین با اعلام اینکه هم اکنون فروش نفت ایران به چین با یورو و دلار انجام می شود، ادامه داد: ایران برای مبادلات نفتی خود با چین هیچ گونه محدودیت ارزی برای دریافت پول نفت ندارد.

 این عضو کابینه دولت همچنین با یادآوری اینکه هم اکنون هند، چین و کره جنوبی به میزان قابل توجهی نفت خام از ایران خریداری می کنند، تاکید کرد: ایران به موازات صادرات نفت از این کشورها کالا وارد می کند که این یک سیاست دوطرفه اقتصادی است.

 این عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت با بیان اینکه در حال حاضر روابط اقتصادی ایران با چین، کره جنوبی و هند در سطوح بسیار بالایی قرار دارد تاکید کرد: این کشورها تحت فشارهای آمریکا و برخی از غربی ها قرار نمی گیرند.

 به گفته این مقام مسئول اگر ایران روزی حتی یک بشکه نفت هم قادر به صادرات نباشد تصمیم خواسته های بین المللی نخواهد شد و از برنامه های خود عقب نشینی نمی کند.

 سیاست انسان دوستانه ایران در قبال مردم اروپا

قاسمی همچنین در پاسخ به سئوالی که چرا در روزهای سرد زمستانی صادرات نفت با اروپا توسط ایران متوقف نمی شود پاسخ داد: ایران یک کشوری بوده که حس انسان دوستانه همواره در صدر سیاست های اقتصادی و سیاسی آن قرار داشته است.

 وی ادامه داد: ایران نمی خواهد در سرمای زمستان شیرهای نفت خود را به روی اروپا ببندد زیرا ما آمریکایی و اروپایی نیستیم و منافع انسان دوستانه را در دستور کار خود قرار داده ایم.

وزیر نفت تاکید کرد: کشورهایی که موضع خصمانه ای نسبت به ایران دارند قطعا در آینده در لیست سیاه صنعت نفت کشور قرار می گیرند.

 تحریم بانک مرکزی خلاف قانون است

این عضو کابینه دولت همچنین درباره تحریم بانک مرکزی ایران توسط اروپا و آمریکا توضیح داد: تحریم بانک مرکزی یک کشور برخلاف تمامی قوانین بین المللی جهان است و حتی در زمان جنگ بین دو کشور هم نباید بانک مرکزی را تحریم کرد.

 قاسمی در پایان با اعلام اینکه آمریکا از هر تلاشی برای فشار آوردن به ایران استفاده می کند، خاطرنشان کرد: اما ایران هیچگاه تسلیم خواسته های آمریکا و کشورهای غربی نخواهد شد.

کد خبر 159350
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز