وزرای نفت کشورهای عضو سازمان صادرکنندگان نفت اوپک در وین اتریش توافق کردند که سقف تولید نفت این سازمان با بیش از 5میلیون بشکه در روز افزایش، به 30میلیون بشکه برسد.

پیش از این سقف تولید نفت اوپک 24میلیون و 845 هزار بشکه در روز بود.

رستم قاسمی، وزیر نفت ایران که خواهان حفظ تعادل در بازار نفت شده بود، پس از پایان نشست اوپک اظهار کرد: این نخستین‌باری است که همه اعضای اوپک به یک توافق جمعی رسیده‌اند. شکست عربستان در نشست قبلی اوپک برای بالابردن سقف تولید این سازمان باعث شده بود تا این کشور و هم‌پیمانانش به تولید اضافی نفت خارج از سهمیه‌های تعیین‌شده روی‌آورند.

فارس گزارش داد که وزرای عضو اوپک دیروز پس از اتمام جلسه اصلی پشت درهای بسته، درحالی‌که کلاه لبه‌دار کرم‌رنگ به سر داشتند، از اتاق جلسه خارج شدند. وزیر نفت ایران درباره این اقدام اعضای اوپک گفت: این کلاه نشان‌دهنده موفقیت در برگزاری جلسه رسمی اوپک بود و همه اعضا، برگزاری این جلسه را یک موفقیت می‌دانند. وی اذعان کرد: اعضای اوپک معتقدند ریاست ایران باعث دستیابی به این موفقیت شده است. وزیر نفت ادامه داد: در جلسه دیروز تولید نفت اوپک 30 میلیون بشکه تعیین شد که این رقم با احتساب تولید نفت لیبی تعیین شده است.

کد خبر 153856
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز